Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Otyłość u dziecka skraca jego życie!

| 24.06.2013, aktualizacja: 18.12.2013 | 3

Otyłość u dziecka to choroba. Nieleczona może w dorosłości spowodować cukrzycę, miażdżycę, chorobę wieńcową, a nawet nowotwór. Jak walczyć z otyłością u dziecka? Oto 9 najważniejszych sposobów.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
otyłość, dziecko, zdrowie
Otyłość u dzieci to plaga – w ciągu ostatnich 20 lat w naszym kraju trzykrotnie wzrosła liczba dzieci z nadwagą. Co zrobić, by twoje dziecko uniknęło otyłości? Jak walczyć z dziecięcą otyłością i nadwagą? Sprawdź!

1. Nie przekarmiaj niemowlaka a uniknie otyłości

Jeśli karmisz piersią, rób to na żądanie. Pamiętaj jednak, że nie każdy płacz dziecka oznacza, że jest ono głodne. Gdy podajesz butelkę, nie wsypuj do niej więcej mieszanki. W drugim półroczu życia zakończ nocne karmienia.

2. Ucz dziecko gryzienia

Dziecko powinno jak najszybciej nauczyć się wolnego i dokładnego przeżuwania pokarmów. Dzięki temu jedzenie trafiające do żołądka będzie lepiej rozdrobnione, z większą zawartością śliny, która wstępnie przygotowuje pokarmy do trawienia. Takie jedzenie łatwiej i szybciej zostaje przez organizm spalone. A to przeciwdziała otyłości.

3. Podawaj 5 małych posiłków dziennie

Dziecku już w drugim półroczu życia dawaj 5 niewielkich posiłków dziennie. Duże porcje rozciągają żołądek, a im jest on większy, tym większe jest również łaknienie. Częstsze jedzenie niewielkich porcji pozwala organizmowi na łatwiejsze przyswojenie wartościowych substancji i szybsze spalenie kalorii. Pamiętaj także, by ostatni posiłek podawać dziecku przynajmniej na 2 godziny przed snem. Jedzenie tuż przed snem sprzyja otyłości!

4. Nie pozwól podjadać, bo otyłość murowana

Między posiłkami dziecko nie powinno dostawać żadnych przekąsek ani słodzonych gazowanych napojów. Jeśli dziecko twierdzi, że nie dotrwa do obiadu czy kolacji (co przy pięciu posiłkach jest raczej mało prawdopodobne), zaproponuj mu coś na oszukanie głodu: kilka suszonych owoców czy mały jogurt.

5. Do każdego posiłku dodawaj warzywa lub owoce

Warzywa zawierają mało kalorii, za to dużo błonnika, który poprawia trawienie. Szybko wypełniają żołądek, więc dziecko nie chodzi głodne. Owoce mają sporo cukru, ale także mnóstwo witamin, więc doskonale zastępują niezdrowe dla dziecka słodycze – warunek: dziecko musi się nauczyć je jeść zamiast batoników czy słodkich ciast.

6. Ucz dziecko picia wody

Podając malcowi szklankę słodkiej herbaty, zazwyczaj nie wliczasz jej do całodziennego menu. A przecież znajduje się w niej mnóstwo cukru! Najlepiej zaspokoi pragnienie dziecka niegazowana woda mineralna. Jeśli malec ma ochotę na sok – rozcieńczaj go wodą. Pamiętaj, że otyłe dzieci piją duże ilości słodkich napojów gazowanych. Nie popełniaj błędów ich rodziców i nie kupuj dziecku oranżad, napojów typu coca-cola itp.  

Dobrze też, by maluch nie pił w czasie posiłku. Picie powoduje wypełnienie żołądka i chwilowe zmniejszenie apetytu, ale już po kilkunastu minutach dziecko ponownie robi się głodne.

7. Ustal jeden dzień w tygodniu na słodycze

Nawet jeśli powiesz dziecku, że słodyczy nie powinno jeść często, to ono tak naprawdę nie wie, co to oznacza (czy jeden cukierek dziennie czy może pół paczki ptasiego mleczka?). A taki wyznaczony dzień pozwoli sprecyzować zasady. Bo słodycze są dla dzieci! Nie oznacza to jednak jedzenia od rana do wieczora wyłącznie czekoladek i batoników.

8. Unikaj dań smażonych

Takie potrawy szybko powodują otyłość, bo są bardzo kaloryczne. Unikaj także zasmażek i panierowania kotletów (do panierki wsiąka mnóstwo tłuszczu!). Jest naprawdę wiele wersji przygotowania mięsa na obiad: gotowane pulpety, duszona cielęcina z warzywami czy grillowana pierś kurczaka z pewnością skuszą małego smakosza.

9. Zachęcaj do ruchu

Nawet najlepsza dieta nie zastąpi dziecku biegania czy jazdy na rowerze. Pamiętaj, że maluch ma naturalną potrzebę ruchu. Wykorzystaj to i przyzwyczaj go do aktywności. Dzięki temu otyłość mu nie zagrozi, a jego waga będzie się utrzymywać na odpowiednim poziomie. Czy waga twojego dziecka jest prawidłowa, sprawdzisz, nanosząc ją na siatki centylowe.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (3)
avatar

tommi78
tommi78 | 2014-02-22 06:13 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

witam, mój synek ma 3,5 roku waży 30kg. Jest nas dużo w rodzinie i pracujemy z żoną często od rana do nocy żeby się utrzymać byliśmy u dietetyka chodzimy na basen. Mieszkamy z teściami pozornie to szczęście że możemy zostawić dzieci u nich na czas pracy ale tak naprawdę to koszmar...psują wszystko, niweczą nasze starania nie przestrzegają planu żywienia cały czas wciskają mu przekąski a mój synek ma niepohamowany apetyt. W niedziele kiedy mam wolne staram sie synka wyciągnąć na spacer czy pokopać piłkę niestety bardzo szybko sie przegrzewa i za chwile jest chory...Co mam zrobić czy jest jakieś centrum pomocy? Jest nas dużo w rodzinie nie stać nas na jakieś prywatne leczenie... ani ja ani żona nie możemy przestać pracować żeby dopilnować diety dziecka, nie mogę zostawiać dzieci z teściami bo robią mu coraz większą krzywde, ....jeśli znacie jakiś sposób pomóżcie

Odpowiedz

kruczka
kruczka | 2014-02-16 20:19 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

ale otylosc u rodzicow starajacych sie o dziecko jest jeszcze gorsza bo moze miec bardzo duzy wplyw na plodnocs kazdego z nich. poczytajcie sobie o tym w magazynie "chcemy byc rodzicami". jest sporo statystyk i metod walki z tymi przypadlosciami

Odpowiedz

reton
reton | 2013-10-21 11:31 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

To niestety prawda, sami wyrządzamy krzywdę naszym dzieciom. Starajcie się dbać o dietę dzieci, o aktywność fizyczną. U mnie jedynym sposobem na chudnięcie były tabletki foreverslim. Byłam w takim stanie, że ani dieta, ani aktywność nie dawały efektów. Tak to się kończy kiedy człowiek nie ma uświadamiane, jaką robi sobie krzywdę.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?