Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Podawać witaminę D czy wystarczy słońce: co na to to eksperci? [WYWIAD]

| aktualizacja: 19.05.2017 | 6

Dużo się teraz mówi o tym, że suplementy są niepotrzebne, bo wystarczy zdrowa dieta. Czy w takim razie dzieciom trzeba podawać witaminę D, czy lepiej, żeby były na słońcu, jadły ryby i piły mleko - mówi prof. Danuta Chlebna-Sokół.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
Witamina D
fot. Fotolia
Kiedyś witaminę D podawano tylko niemowlętom i małym dzieciom: do czasu zarośnięcia ciemiączka. Dziś lekarze twierdzą, że powinni ją dodatkowo przyjmować nie tylko dzieci, ale i dorośli. Czy rzeczywiście tak jest? A może wystarczy przebywać na dworze i jeść produkty bogate w witaminę D, jak ryby, sery, pić mleko - mówi prof. Danuta Chlebna-Sokół, kierownik Kliniki Pediatrii Uniwersytu Medycznego w Łodzi.

Przyjmować witaminę D w kroplach i tabletkach, czy wystarczy jej tyle, ile wytwarza się w skórze pod wpływem słońca?

Witaminę D powinni przyjmować wszyscy, ale wtedy, gdy nie ma jej z innych źródeł. Witamina D wytwarza się w skórze pod wpływem promieni UV. Może to jednak być słońce za chmurą. I nie musi być samo południe. Dlatego latem zwykle mamy jej odpowiednią ilość - dzięki słońcu.
W produktach spożywczych witamina D występuje w niewielkich ilościach – np. w rybach, mleku. 

Kiedyś mówiło się, że witamina D jest potrzebna, by kości były mocne. Okazuje się, że nie tylko dla kości jest ona niezbędna. 

Witamina D jest ważna dla poprawy odporności. To już zostało udowodnione.
Przed laty, gdy dzieci miały krzywicę, obserwowaliśmy, jak ciężko chorowały. Każda, nawet banalna infekcja, mogła zakończyć się ciężką chorobą, łącznie z sepsą. Teraz wiemy, na jak wiele elementów układu odpornościowego witamina D działa bardzo korzystnie. 

Witamina D długo była zalecana tylko niemowlętom. Dlaczego teraz jest też zalecana starszym dzieciom i dorosłym?

Wiedza medyczna się zmienia, okazało się, że witamina D nie tylko działa na kości, ale na cały organizm. Zresztą, na kości działa przez całe życie, by zachodziła w nich prawidłowa mineralizacja. U dzieci, które mają niedobory witaminy D, częściej dochodzi do złamań, mają też bóle kostne.
Dorośli, którzy mają niedobory witaminy D, częściej zapadają na osteoporozę. Tak więc witamina D dla kości jest niezbędna przez całe życie.
Natomiast w ostatnich latach odkryto, że jest ważna dla innych narządów: poprawia krążenie, działa na komórki odpornościowe. Osoby, które mają niedobory witaminy D, częściej zapadają na nowotwory, choroby autoimmunizacyjne. 

A nie mamy po prostu do czynienia z modą na witaminę D, i ta moda wkrótce się zmieni?

Raczej nie, choć być może zalecenia będą zmodyfikowane. Być może pojawi się chleb wzbogacony w witaminę D, sól albo inne produkty? Tak jak teraz są już mleka modyfikowane czy kaszki dla dzieci wzbogacone w witaminę D.

Zanim zaczniemy brać witaminę D, powinniśmy sprawdzić jej poziom we krwi?

Nie jest to konieczne. Dawki profilaktyczne są zalecane wszystkim zdrowym osobom – od października do kwietnia. Osoby z grup ryzyka: z nadwagą, otyłością, zaburzeniami odporności powinny przyjmować większe ilości witaminy D – w tym przypadku ilość przyjmowanej witaminy D
powinna być oparta o wyniki badań. 

Zobacz też: Naturalne metody na odporność: to naprawdę działa!

Filtry anty UV – 50 SPF blokują syntezę witaminy D? 

Tak, to prawda, wysoki filtr to absolutny blok. Ale wystarczy nie posmarować całego ciała – a przecież zwykle codziennie nie smarujemy całego ciała – by wytworzyła się odpowiednia ilość witaminy D. Poza tym, gdy nie ma mocnego słońca, to zwykle nie smarujemy się kremem. Odpowiednia ilość witaminy D powinna się więc wytworzyć latem.

Każdy może przyjmować witaminę D? Nie jest niebezpieczna?

Są pewne choroby genetyczne, przy których występuje nadwrażliwość na witaminę D, jednak zdarza się to wyjątkowo, i widać to już w okresie niemowlęcym: dziecko np. silnie wymiotuje po przyjęciu witaminy D. Takie przypadki są, ale zdarzają się bardzo rzadko.

Zdarza się, że rodzice przesadzają, podają dzieciom za dużo witaminy D i dochodzi do przedawkowania?

Tak, gdy rodzice przez długi czas podają witaminę D z wielu różnych źródeł, np. podają wzbogacone w witaminę D mleko, kaszki, do tego suplement, preparat multiwitaminowy.

Jakie są objawy przedawkowania witaminy D?

To np. zaparcia, wymioty, wiotkość mięśni, brak apetytu, nieprzybieranie na wadze – objawy nie są charakterystyczne. Przy bardzo silnym przedawkowaniu mogą wystąpić ostre objawy: bardzo silne wymioty, wielomocz, odwodnienie. Jednak są to rzadkie przypadki. 

Zobacz też: Jakie są normy witaminy D u dziecka
 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (6)
avatar

Iga
Iga | 2017-05-31 22:41 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Nam pediatra zalecił podawanie witaminy D przez cały rok, ale też badania wyszły nam nie najlepsze, także okrągły rok podaje dziecku bobik dha.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

dorota
dorota | Iga | 2017-06-22 10:46 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

ja znam tylko tego D w kapsułkach twist-off, bo nimi uzupełniam niedobory u dziecka, ale właśnie kwestia podawać latem, czy nie podawać cały czas mnie zastanawia..póki co podaję, bo nie miałam od jakiegoś czasu okazji przedyskutować tego z pediatrą..

Odpowiedz

Iga
Iga | dorota | 2017-06-22 23:23 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ten bobik dha, to połączenie witaminy D i kwasów dha, co do podawania to my dostaliśmy zalecenie od pediatry aby przyjmować cały rok.

Odpowiedz

dorota
dorota | Iga | 2017-06-23 21:05 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

chyba muszę poczytać o co chodzi z tymi kwasami dha, bo nie bardzo jestem w temacie...i o połączeniu tych kwasów z witaminą d w tych kapsułkach bo widzę, że mam braki w informacjach..

Odpowiedz

Iga
Iga | dorota | 2017-06-23 23:06 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Kwasy dha odpowiadają między innymi za prawidłowy rozwój mózgu, są wskazane zwłaszcza gdy dieta jest uboga w ryby, bo to one właśnie zawierają najwięcej tych kwasów, a ze teraz trudno o zdobycie dobrej ryby która nie zawiera szkodliwych metali także kwasy dha w suplemencie jak najbardziej wskazany.

Odpowiedz

dorota
dorota | Iga | 2017-07-26 22:50 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi, sama też poczytałam i podpytałam pediatrę i faktycznie te kwasy to dość istotny dla rozwoju organizmu składnik..jak skończy nam się zapas witaminy d wyprobuję tego bobika dha, zobaczymy, czy dziecku smak podpasuje..

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?