Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Krakersy, imbir i spokój – co pomoże na nudności

| 06.01.2009, aktualizacja: 07.03.2016 | 3
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
ciąża tydzień, mama, ciąża, kalendarz ciąży, zdjęcia ciąży
Ciąża to jedyny okres w życiu, kiedy nie możesz pić alkoholu, a i tak rano czujesz się, jakbyś miała kaca! Na szczęście w tym przypadku poranne nudności można powstrzymać. Co pomoże? Sprawdź naszą listę.
Poranne nudności dokuczają mniej więcej połowie przyszłych mam. Wiele kobiet odczuwa mdłości także w innych porach dnia, a niekiedy i w nocy. Ich nasilenie może być różne – od łagodnych nudności po uporczywe wymioty. Mijają zwykle w 12. tygodniu ciąży.
 

7 ważnych zasad, by pozbyć się mdłości

  • Dbaj o swój komfort. Świadomość, że możesz zwymiotować w każdej chwili i zdarzy ci się to np. w miejscu publicznym, jest bardzo stresująca. A w przeciwieństwie do samych nudności stres szkodzi dziecku i poza tym, paradoksalnie, może nasilać poranne nudności.  Zawsze miej pod ręką zestaw awaryjny: chusteczki odświeżające i higieniczne, woreczki foliowe i butelkę wody. W samochodzie trzymaj kilka reklamówek na wypadek wystąpienia mdłości podczas jazdy.
     
  • Nie zrywaj się z łóżka na dźwięk budzika. Poproś partnera, by przyniósł ci kubek herbaty, szklankę wody mineralnej. Pij w pozycji półleżącej i poleż jeszcze kwadrans. Zjedz lekkie śniadanie. Gdy nudności cię budzą, trzymaj przy łóżku krakersy, sucharki, suszone owoce lub migdały. Po małej przegryzce wstań – ale powoli.
     
  • Dobrze się ubieraj. Wychłodzenie może nasilać torsje, a przegrzanie – powodować nudności bez wymiotów. Często wietrz mieszkanie, a kaloryfery ustaw na 20°C.
     
  • Jedz mało, ale częściej (co 3 godziny). Pełny żołądek nasila mdłości. Małe co nieco noś w torebce, by głód nie zaskoczył cię np. w korku – spadek poziomu cukru we krwi bywa przyczyną mdłości.
     
  • 5. Na własną rękę nie bierz lekarstw przeciwwymiotnych. Jeśli przyjmujesz jakieś leki zalecone przez lekarza, np. podtrzymujące ciążę lub preparaty witaminowe, bierz je wtedy, gdy ryzyko, że zostaną zwrócone, jest małe (zobacz: leki bezpieczne w ciąży).
     
  • Nie chodź głodna spać. Tuż przed zaśnięciem przyda się coś ciepłego – szklanka mleka, kisiel lub grzanka z miodem.
     
  •  Częściej myj zęby. Jedną z wczesnych oznak ciąży jest specyficzny smak w ustach. Gdy nie możesz umyć zębów, żuj gumę bezcukrową. Dbaj o zęby także z tego powodu, że częste wymioty mogą też prowadzić do próchnicy.

UWAGA! Czasami, szczególnie w przypadku ciąży bliźniaczej, poranne mdłości mogą utrzymywać się dłużej, nawet do końca ciąży.


3 zmiany w diecie, które zmniejszą poranne nudności

  • Doceń imbir. Plasterek świeżego korzenia imbiru zalej wrzątkiem i trzymaj 10 minut pod przykryciem. Możesz posłodzić ciemnym cukrem albo miodem. Świeży imbir utarty na tarce możesz dodawać jako przyprawę do sałatek lub potraw na ciepło (wrzucaj w ostatniej chwili).
     
  • Jedz banany i produkty zbożowe. Zawierają witaminę B6, której niedobór może sprzyjać mdłościom. Są też bogate w inne cenne składniki odżywcze.
     
  • Pij w małych ilościach colę. Wprawdzie nie jest zdrowym napojem, ale wielu mamom pomaga (podobnie jak w innych żołądkowych sensacjach). Parę łyków okazjonalnie nie zaszkodzi (ale nie może to być cola light). Nie przejmuj się, że w pierwszych miesiącach ciąży ze względu na mdłości nie możesz ściśle przestrzegać zdrowej diety w ciąży. Wszystko, czego dziecko potrzebuje do rozwoju, otrzyma wraz z krwią pępowinową ze zgromadzonych w twoim organizmie zapasów.
     

Sposób na relaks i poranne nudności: joga

  • Jak ćwiczyć? Jeśli nigdy nie uprawiałaś jogi, na treningu nauczysz się kilku prostych pozycji, które nie wywołują zbyt dużego napięcia i zmęczenia. Nawet doświadczone joginki w ciąży wykonują tylko uproszczone wersje klasycznych asan.
     
  • Jakie korzyści? Joga ułatwia oddychanie, poprawia krążenie, trawienie. Dzięki niej zmniejszysz ryzyko obrzęków, żylaków, wzdęć i zgagi. Uelastycznisz też ciało przed porodem. i zrelaksujesz się – a według wielu specjalistów, ciążowe nudności często są spowodowane stresem i zmęczeniem.
     
  • Komu wolno?Jeśli lekarz, który prowadzi twoją ciążę, nie ma nic przeciwko temu, możesz poszukać zajęć jogi dla kobiet w ciąży. Jeżeli masz już doświadczenie w jodze możesz też ćwiczyć sama.
     

Zdrowa przekąska dla przyszłej mamy

Masz ochotę na coś zdrowego i pysznego? Wystarczy kwadrans, by przygotować pachnący, ciepły i pożywny deser, który pomoże pozbyć się uczucia nudności:

Składniki:
- 500 g owoców – jabłek obranych i pokrojonych na cząstki albo mrożonych, takich, jakie najbardziej lubisz
- szklanka mąki pełnoziarnistej lub płatków owsianych
- pół kostki masła (120 g)
- 3 łyżki cukru
- szczypta soli
- jogurt naturalny bez cukru (kubeczek)
- garść bakalii

Sposób przygotowania:
Mąkę lub płatki owsiane, masło, cukier i sól wrzuć do malaksera i miksuj, aż do uzyskania grudek. W formie do pieczenia ułóż owoce (wcześniej foremkę natłuść). Posyp kruszonką. Wstaw do piekarnika i piecz na złocisty kolor około pół godziny w temperaturze 200°C. Po wyjęciu jeszcze ciepłe polej jogurtem i posyp bakaliami.

Poznaj więcej zdrowych przepisów dla kobiet w ciąży.


Konsultacja: dr n. med. Bożna Kowalska, ginekolog-położnik z Kliniki Położnictwa i Ginekologii IMiD w Warszawie
 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (3)
avatar

Gosizek
Gosizek | 2009-02-13 14:51 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Co prawda mnie na szczęście ominęły te nieprzyjemne dolegliwości, jednak czekając w kolejce do mojej pani ginekolog podsłuchałam, iż przeciw nudnościom poleca jedzenie bananów oraz kisielu. Sądzę, że jest to dość przyjemny sposób zapobiegania nudnościom:)

Odpowiedz

Gosizek
Gosizek | 2009-02-13 14:51 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Co prawda mnie na szczęście ominęły te nieprzyjemne dolegliwości, jednak czekając w kolejce do mojej pani ginekolog podsłuchałam, iż przeciw nudnościom poleca jedzenie bananów oraz kisielu. Sądzę, że jest to dość przyjemny sposób zapobiegania nudnościom:)

Odpowiedz

Mi
Mi | 2009-01-09 18:40 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

moja metode - nie jedzenie sniadania do godz. 12. Moze wydaje sie szkodliwe ale i tak wszystko do poludnia zwracalam wiec po co jesc? Po poludniu jak reka odjal. Natomiast w 2 ciazy w ogole nie mialam nudnosci - nie wiem od czego to zalezy. Raz zlapalo mnie nagle i to wieczorem - wtedy pomogly mentosy.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?