Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Dlaczego każde dziecko (i mama też) powinno jeść porzeczki?

| aktualizacja: 21.07.2017 | 0

Z trzech odmian porzeczek, to czarne zawierają rekordowe ilości witaminy C - już 100 g zapewnia dorosłej osobie 260 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Ale porzeczki są dobre dla każdego - już nawet dla niemowląt. Oto, co warto o nich wiedzieć.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(4)
Czerwone porzeczki
fot. Fotolia

Czarne, czerwone i białe porzeczki to jedne z najwartościowszych polskich owoców. Sezon na nie trwa krótko, ale z łatwością można je mrozić. Porzeczki mają wiele składników cennych dla zdrowia, w tym mnóstwo witaminy C. Te bliskie krewniaczki agrestu łatwiej kupisz w małych warzywniakach niż w dużych supermarketach.

Jakie zalety mają porzeczki?

Największym bogactwem porzeczek jest witamina C. Porzeczki zawierają też cenne składniki mineralne, m.in. żelazo, fosfor, wapń, magnez, bor i jod. A dzięki witaminie PP (rutynie) witamina C z porzeczek jest świetnie przyswajana. Porzeczki pomagają przy biegunkach, przeziębieniu, poprawiają odporność.

Czy niemowlęta mogą jeść porzeczki?

To świetne owoce nie tylko dla dorosłych – porzeczki są jednymi z najlepszych owoców dla dzieci. Porzeczki mogą jeść już niemowlęta od 5. miesiąca, ale w postaci przetworzonej - w postaci soku porzeczkowego lub musu. Dla starszych dzieci dobre będą świeże porzeczki, najlepsze będą białe, bo nie są zbyt kwaśne.

Czy kobiety karmiące mogą jeść porzeczki?

Porzeczki mogą także z powodzeniem jeść kobiety w ciąży, podobnie jak mamy karmiące piersią. Porzeczki dla kobiet karmiących są nieocenionym źródłem witamin.

Jakie są rodzaje porzeczek?

Te pyszne i zdrowe owoce występują w trzech odmianach:

  • Czarna porzeczka - rekordzistka jeśli chodzi o zawartość witaminy C, w 100 g znajduje się aż 182 mg. To znacznie więcej niż w cytrusach! Są wyjątkowo bogate także witaminę PP (ważna dla skóry) oraz witamin z grupy B (poprawiają pracę układu nerwowego). Znajduje się w nich także dużo składników mineralnych, takich jak żelazo, cynk, jod. Cennym składnikiem są pektyny, które zmniejszają poziom cholesterolu, zapobiegają miażdżycy. Z czarnych porzeczek można robić przetwory.
  • Czerwone porzeczki – są bogate w witaminę C, mają ok. 45 mg witaminy C w 100 g. Ze względu na dużą ilość pektyn, nadają się na przetwory. Porzeczki czerwone są też bogate w prowitaminę A, składniki mineralne. Są polecane przy przeziębieniach i grypie, wzmacniają odporność. Poprawiają apetyt, mają właściwości moczopędne, przeczyszczające. Czerwone porzeczki można polecić przy braku apetytu, niedokrwistości (anemii), niestrawności, kolkach, migrenach, miażdżycy. Są kwaskowate, dlatego mogą je jeść bez obaw osoby z cukrzycą.
  • Białe porzeczki - zawierają podobną jak czerwone porzeczki ilość witamin, w tym witaminy C, i innych składników. Od czerwonych różnią się głównie zawartością barwnika - antocyjanów - a nie ilością witamin i składników mineralnych.

Kiedy jest sezon na porzeczki?

Porzeczki to typowe owoce sezonowe, dojrzewają w lipcu, sierpniu, czasem można je jeszcze kupić na początku września. Sezon na porzeczki jest krótki, rzadko w supermarketach można także kupić je w ciągu roku. Jesienią i zimą warto korzystać z porzeczek mrożonych, a także z przetworów. Kupując przetwory z porzeczek - dżemy, soki, konfitury - warto zwrócić uwagę na zawartość owoców (powinno ich być maksymalnie dużo) oraz zawartość cukru (którego powinno być jak najmniej).

Zobacz też przepisy na przetwory z porzeczek:

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?