Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Powrót do formy po porodzie- porady dietetyka, trenera i dermatologa

| aktualizacja: 06.07.2017 | 15

Dietetyk, trener fitness oraz dermatolog podpowiadają ci, jak wrócić do formy sprzed ciąży. Znajdziesz tu propozycję ćwiczeń do wykonania w domu, ale i przykładowy jadłospis, ale i porady jak zadbać o skórę po ciąży.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
fot. Fotolia.pl
W czasie ciąży kobieta powinna przybrać na wadze średnio 11–15 kilogramów. Tyle mówią zalecenia lekarskie, zdarza się jednak często, że z różnych powodów tyjemy o wiele bardziej, co utrudnia nam powrót do dawnej figury po porodzie. Jak poradzić sobie ze zbędnymi kilogramami i schudnąć w bezpieczny dla zdrowia sposób za pomocą diety, ćwiczeń i odpowiedniej pielęgnacji skóry – radzą nasi specjaliści.

W ruchu

Mgr Agnieszka Grochowska, trener, rehabilitant, Studio Zdrowia w Warszawie, www.studiozdrowia.hbz.pl

Możesz zacząć ćwiczyć już miesiąc po porodzie fizjologicznym, a po cesarskim cięciu – po 6 tygodniach. Wcześniej poproś położną, lekarza lub fizjoterapeutę o sprawdzenie stanu mięśni brzucha (czy nie doszło do rozejścia mięśnia prostego). Na początek wystarczy gimnastyka dwa razy w tygodniu. Możesz zapisać się do fitness klubu na zajęcia dla mam lub ćwiczyć sama w domu. Postaw na treningi kondycyjne – wystarczy, że raz dziennie wyjdziesz na godzinny spacer z wózkiem, a trasę pokonasz szybkim marszem. Ważne są ćwiczenia rozciągające, np. kręcenie hula-hop. To sposób na wyszczuplenie talii.
 

Ćwiczenia do wykonywania w domu

• Leżenie na boku. To ćwiczenie na mięśnie skośne brzucha. Rękę od strony podłogi połóż przed sobą, drugą na karku. Podciągaj łokieć do kolana, starając się wydłużyć wydech.

• Leżenie na plecach. Dziecko może wtedy leżeć na twoim na brzuchu. Unieś obie proste nóg do góry, złącz pięty, palce rozstaw na boki. Staraj się utrzymać nogi w takiej pozycji do momentu, kiedy poczujesz drżenie mięśni.

•W klęku podpartym. Prawą rękę oprzyj na łokciu, lewe kolano unieś i skieruj na bok (stopa musi być w linii kolana). To samo ćwicz drugą ręką i nogą.

• Damskie pompki. Wykonuj je w klęku podpartym (nie wypinaj pupy). Jeśli maluszek leży między twoimi dłońmi, baw się z nim w a kuku, posyłaj mu buziaki przy każdym skłonie.

• W siadzie płaskim. Możesz chodzić na pośladkach do przodu i do tyłu (nogi proste). Wersja druga: plecy mocno wyprostuj i unieś jedną nogę do góry. Wytrzymaj, ile możesz – do momentu zmęczenia uda. Potem unieś drugą nogę.

U kosmetyczki

Sylwia Bartosiak, ekspert, Good Time Day Sp w Łodzi, www.goodtimedayspa.pl:

Dla młodych mam, które mają problem z powrotem sylwetki do stanu z przed ciąży proponujemy skorzystanie z zabiegu VelaShape III. Jest to zabieg całkowicie bezinwazyjny i bezpieczny, a dający fantastyczne rezultaty. VelaShape III to jedyne urządzenie ze szczególnym programem zabiegowym na pociążowe brzuszki – Body after Baby!

Proces pobudzania metabolizmu i spalania tkanki tłuszczowej jest aktywny podczas zabiegu, ale nie kończy się z chwilą jego zakończenia i trwa jeszcze długo po tym jak przestaniemy odczuwać ciepło na skórze. Efekty poszczególnych zabiegów kumulują się, a całkowity rezultat działania VelaShape III możemy ocenić po ok. 8 tygodniach od zakończenia serii zabiegów. Najlepsze rezultaty osiągniemy po 4-6 zabiegach. Średnia utrata obwodu ciała wynosi do 8 cm.

Zobacz też: Jak zlikwidować brzuch po ciąży?
Uwaga! Jeśli karmisz piersią, pamiętaj, żeby używać tylko tych preparatów do ciała, które są przeznaczone dla mam karmiących. To samo dotyczy specjalistycznych zabiegów w salonie kosmetycznym.

Na diecie

Mgr inż. Magdalena Jarzynka, Specjalista ds. żywienia człowieka, dietetyk, Poradnia Dietosfera w Warszawie, www.dietosfera.pl

Niestety, zaraz po porodzie nie można od razu przejść na dietę ubogoenergetyczną. To może dodatkowo osłabić wyczerpany ciążą organizm. Jeśli karmisz piersią, karmienie jest absolutnym priorytetem – odpowiadasz już nie tylko za swoje zdrowie. Choć wówczas nie możesz się odchudzać, wykorzystaj fakt, że masz teraz największe zapotrzebowanie kaloryczne, więc jeśli nie będziesz się przejadać, to i tak schudniesz. Jeżeli zaś z jakichś powodów nie karmisz piersią, możesz stosować dietę ubogoenergetyczną zaraz po połogu, pod warunkiem że nie było komplikacji w czasie porodu, cesarskiego cięcia czy innych przeciwwskazań medycznych.

Polecamy: Odchudzanie karmiącej mamy.

Jak jeść?
→ Jeśli karmisz piersią, powinnaś być na diecie lekkostrawnej, by uchronić dziecko przed kolką, biegunkami, zaparciami. Nie możesz jeść potraw smażonych, tłustych, wzdymających i uczulających – to eliminuje niektóre produkty
i ogranicza też kaloryczność dań. Jeśli mimo to nie tracisz na wadze, to znaczy, że jesz za duże porcje… lub podjadasz, za dużo słodzisz. Przez kilka dni zapisuj dokładnie to, co zjadłaś, a zorientujesz się, w czym tkwi błąd. Możliwe, że lekkie zmniejszenie porcji i wyeliminowanie ukrytego w napojach (także sokach!) cukru wystarczy, byś zaczęła tracić na wadze.

→ Jeśli skończyłaś karmienie piersią, możesz przejść na bardziej rygorystyczną dietę. Najprościej jest wyeliminować potrawy tłuste i o dużej zawartości węglowodanów. Niezależnie od wybranej diety, by schudnąć, jedz wolno, dziel dzienną porcję na pięć mniejszych posiłków i nie podjadaj między nimi. Ostatni posiłek zjadaj nie później niż 4 godziny przed snem.

Przykładowy jadłospis dla mamy niekarmiącej piersią
• ŚNIADANIE
Na czczo: napój z imbiru, miodu i cytryny zalanych gorącą wodą (przyspiesza przemianę materii); kromka ciemnego pieczywa, twarożek ze 100 g białego chudego sera z jogurtem naturalnym i szczypiorkiem lub kromka ciemnego pieczywa, jajko na miękko i pomidor; herbatka ziołowa lub kawa bez cukru.

• DRUGIE ŚNIADANIE
Mały niesłodzony jogurt naturalny z musli bez cukru.

• OBIAD
Pierś z kurczaka grillowana lub duszona w ziołach i leczo warzywne lub filet z pstrąga pieczony w folii z czosnkiem, koperkiem i odrobiną masła, sałata w sosie winegret.

• PODWIECZOREK
Pieczone jabłko z cynamonem (bez cukru) lub kisiel (z połową porcji cukru).

• KOLACJA
Kromka ciemnego pieczywa z chudą wędliną albo plasterkiem odtłuszczonego sera, ogórkiem, papryką; do picia sok ze świeżych owoców, herbatka ziołowa.

Polecamy: Jak schudnąć po porodzie 5 rad.

 
td_dopisek.gif

 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (15)
avatar

Emik1
Emik1 | 2017-05-17 07:55 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Certyfikowany doradco laktacyjny! Co za bzdury wypisujesz?! Dieta matki karmiącej jest bardzo istotna dla niemowlaka. Gdyby nic nie przenikało do mleka matki to mozna by było zarzynać rownież wszystkie leki. Alkohol i papierosy do woli!

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Patka
Patka | Emik1 | 2017-07-27 01:05 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Alkohol, leki to substancje które przenikajądo krwi a mleko tworzy się właśnie z krwi. Poza tym podczas karmienia można jeszcze wszystko inne, bo np grochówka nie dostanie się do krwi więc dziecko z tego powodu nie będzie mieć kolko. Głupoty to wypisuje te niby dietetyk z artykułu który widać o laktacji nie ma pojęcia

Odpowiedz

Aaaaa
Aaaaa | Emik1 | 2017-11-04 13:05 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Alkohol, papierosy przenikają ale nie substancje wzdymajace zawarte np w kapuście, dlatego nie ma specjalnej diety dla kobiet karmiących, można jeść wszystko

Odpowiedz

kaskafro
kaskafro | 2017-03-23 15:41 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja po ciąży wyglądałam jak 7 nieszczęść. Zanim zdecydowaliśmy się z mężem na dziecko miałam naprawdę spoko figurę i byłam z niej zadowolona. Często chodziłam na siłownię/basen/rower, ale teraz jeszcze za wcześnie na takie wysiłki. Znalazłam dla siebie inny sposób, by przyspieszyć wracanie do poprzedniej sylwetki – robię lekkie treningi z elektrostymulacją w Hifitstudio. To ciekawa technika, bo pozwala poprawiać sylwetkę bez przemęczania organizmu ciężkimi ćwiczeniami jak normalnie na siłowni. Warto spróbować!

Odpowiedz

PlumBum
PlumBum | 2016-05-23 14:31 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Bardzo ważne jest, aby nie nakładać na siebie zbyt dużej presji. Ciąża i poród to ogromna rewolucja dla ciała, nie można się więc spodziewać, ze powrót do formy potrwa dwa tygodnie, jak to niestety nie raz słyszy się w mediach. Mięśnie potrzebują czasu, aby wrócić do formy, ale warto je wspomóc. Mowa tu także o, często pomijanych, mięśniach dna miednicy, które można, a nawet trzeba trenować, jak każde inne mięśnie i jak przy treningach siłowych warto się wspomóc dodatkowym sprzętem – kulkami waginalnymi: plumbum.com.pl/pl/p/KULKI-PROGRESYWNE-KOMPLET/100 Ćwiczenia są wtedy bardziej efektywne.

Odpowiedz

Certyfikowany Doradca Laktacyjny
Certyfikowany Doradca Laktacyjny | 2015-12-23 00:59 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Z medycznego punktu widzenia matka karmiąca nie powinna stosować diety z ograniczaniem określonych produktów - od dawna wiadomo, że produkty wzdymające matkę nie wzdymają dziecka itd. , ponieważ nie przenikają do mleka a skład mleka matki jest stały. Należy odżywiać się zdrowo, ale to nie znaczy, że jakiekolwiek produkty są z natury uczulające. Przedstawiony tutaj jadłospis dla mamy niekarmiącej piersią może być stosowany przez matkę karmiącą.

Odpowiedz

Asia
Asia | 2015-03-31 20:22 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja jestem już po karmieniu i w końcu postanowiłam zmienić nawyki żywieniowe na zdrowsze. Jem regularnie, piję więcej wody i więcej się też ruszam.

Odpowiedz

vel
vel | 2012-01-09 10:54 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jestem 3 tygodnie po cc i do wagi sprzed ciąży zostało mi do zrzucenia jakies 3 kg.W ciąży przytyłam prawie 12 kg więc jestem dobrej mysli za miesiąc powinnam zmiesci się we wszystkie ubrania ;)

Odpowiedz

Agnieszka
Agnieszka | 2011-03-10 20:17 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ponad 2 miesiące temu urodziłam synka – nie małego, bo ważył po porodzie prawie 4,5 kg.
Nie udało mi się urodzić go naturalnie. Dlatego też pozostała mi blizna i brzuszek. Ponadto brakowało mi formy i energii. Przed ciążą byłam bardzo aktywna. Tańczyłam i prowadziłam zajęcia z tańca orientalnego.
Niedawno poznałam Gosie. Gosia jest rehabilitantką, masażystką, instruktorką Pilates i Nordic Walking. Zaproponowała, że pomoże mi wrócić do formy. Już po kilku zajęciach zauważyłam ogromną poprawę kondycji, formy i przede wszystkim samopoczucia. Zniknął ból pleców i dotykam już rękoma podłogi stojąc na prostych nogach. Nie jest to małe wyzwanie dla kobiety która w ciąży przytyła 25kg!
Razem z Gosią wpadłyśmy na pomysł, by „ratować” nie tylko mnie, ale inne pragnące powrotu do formy mamy.
Chcemy Wam zaproponować spędzenie z nami turnusu w przepięknych i tajemniczych Górach Sowich!
Codziennie zapewnimy Wam zajęcia, które przywrócą nie tylko siłę, ale wiarę we własne możliwości.
Wiem jak trudno przywrócić poczucie kobiecości w obliczu tylu nowych wyzwań i obowiązków.
Mnie to poczucie przywrócił taniec!
Chciałabym Wam pokazać jak zbawienną moc ma taniec orientalny i jak jego egzotyka wpływa na poczucie zmyslowości.
Tymczasem Gosia dzięki metodzie Pilatesa pomoże Wam wrócić do formy.
Osoby zainteresowane ofertą turnusu proszę o kontakt na kontakt@bekalarczyk.com.

Odpowiedz

Agnieszka
Agnieszka | 2011-03-10 20:14 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ponad 2 miesiące temu urodziłam synka – nie małego, bo ważył po porodzie prawie 4,5 kg.
Nie udało mi się urodzić go naturalnie. Dlatego też pozostała mi blizna i brzuszek. Ponadto brakowało mi formy i energii. Przed ciążą byłam bardzo aktywna. Tańczyłam i prowadziłam zajęcia z tańca orientalnego.
Niedawno poznałam Gosie. Gosia jest rehabilitantką, masażystką, instruktorką Pilates i Nordic Walking. Zaproponowała, że pomoże mi wrócić do formy. Już po kilku zajęciach zauważyłam ogromną poprawę kondycji, formy i przede wszystkim samopoczucia. Zniknął ból pleców i dotykam już rękoma podłogi stojąc na prostych nogach. Nie jest to małe wyzwanie dla kobiety która w ciąży przytyła 25kg!
Razem z Gosią wpadłyśmy na pomysł, by „ratować” nie tylko mnie, ale inne pragnące powrotu do formy mamy.
Chcemy Wam zaproponować spędzenie z nami turnusu w przepięknych i tajemniczych Górach Sowich!
Codziennie zapewnimy Wam zajęcia, które przywrócą nie tylko siłę, ale wiarę we własne możliwości.
Wiem jak trudno przywrócić poczucie kobiecości w obliczu tylu nowych wyzwań i obowiązków.
Mnie to poczucie przywrócił taniec!
Chciałabym Wam pokazać jak zbawienną moc ma taniec orientalny i jak jego egzotyka wpływa na poczucie zmyslowości.
Tymczasem Gosia dzięki metodzie Pilatesa pomoże Wam wrócić do formy.
Osoby zainteresowane ofertą turnusu proszę o kontakt na kontakt@bekalarczyk.com.

Odpowiedz

wiola
wiola | 2011-02-13 18:53 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Dziewczyny Pilates według mnie jest tutaj jak najbardziej wskazany.Sama chodzę na zajęcia na Ochotę na ul.Barską i naprawde po kilku już razach zauważam ,że moje ciało stało się elastyczne,doskonale wzmocniły mi sie mięśnie,ale co jest pozytywem nie rozbudowały mi sie jak to jest w przypadku siłowni.Naprawde polecam takie zajęcia kazdej młodej mamie.

Odpowiedz

wiola
wiola | 2011-02-13 18:53 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Dziewczyny Pilates według mnie jest tutaj jak najbardziej wskazany.Sama chodzę na zajęcia na Ochotę na ul.Barską i naprawde po kilku już razach zauważam ,że moje ciało stało się elastyczne,doskonale wzmocniły mi sie mięśnie,ale co jest pozytywem nie rozbudowały mi sie jak to jest w przypadku siłowni.Naprawde polecam takie zajęcia kazdej młodej mamie.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?