Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

10 pozycji, w których ból porodowy będzie łagodniejszy

| 20.12.2006, aktualizacja: 21.07.2016 | 0

Podczas porodu nie musisz leżeć cały czas na łóżku. Są takie pozycje, w których rodzenie jest mniej bolesne i szybsze. Opowiadają o nich Anna Otffinowska i Jeannette Kalyta z Fundacji Rodzić po Ludzku.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Pozycje do rodzenia: nie musisz rodzić na łóżku
fot. Fotolia

Rodząca kobieta instynktownie poszukuje takiego ułożenia ciała, które przyniosłoby jej ulgę, a jednocześnie przyspieszyło poród. Dlatego od najdawniejszych czasów kobiety rodziły podobnie – stojąc, kucając, siedząc lub w klęku. Możesz ułatwić narodziny dziecka dzięki aktywnemu uczestnictwu w akcji porodowej.

Oto pozycje do rodzenia, które złagodzą ból porodowy.
 

PIERWSZY OKRES PORODU – POZYCJE DO RODZENIA


1. Korzystaj z prysznica lub wanny w czasie porodu

Ciepła woda zmniejsza ból skurczów, nie zmniejszając jednocześnie ich efektywności. W wodzie rodząca może się lepiej zrelaksować, odprężyć. Pobyt w wodzie obniża również ciśnienie krwi u rodzącej. Z wanny lub prysznica warto skorzystać, gdy skurcze są już wyraźnie odczuwalne, bolesne (ok. 4–5 cm rozwarcia).

Efekt znieczulenia pojawi się po około 20 minutach. Jeśli na oddziale nie ma wanny, można skorzystać z prysznica. Należy znaleźć sobie taką pozycję, by woda masowała dolny odcinek kręgosłupa. Można się oprzeć o ścianę, opaść na czworaka lub uklęknąć.
 

Zobacz też: poród w wodzie – sprawdź, czy warto

 

2. Usiądź w klęku z pomocą osoby towarzyszącej

Rodząca siedzi na piętach z szeroko rozwartymi kolanami. Przód ciała opiera na kolanach partnera. Pozycja ta przydatna jest w zaawansowanej fazie pierwszego okresu porodu, gdy skurcze macicy są już bardzo silne. Pochylenie ciała do przodu powoduje, że skurcze działają zgodnie z siłą ciążenia, ułatwiając rozwieranie szyjki macicy i szybsze schodzenie główki dziecka (sprawdź, jak rozpoznać skurcze porodowe).

Bycie blisko ziemi jest instynktowną potrzebą rodzącej. Dodaje jej pewności siebie, wzmacnia zaufanie do własnej siły i intuicji. Kontakt fizyczny z partnerem zwiększa poczucie bezpieczeństwa.
 

3. Oprzyj się o piłkę w czasie porodu

Rodząca siedzi w klęku na piętach z szeroko rozstawionymi nogami, opiera się ramionami o piłkę. Relaks w tej pozycji jest bardzo ceniony zwłaszcza przez te kobiety, które w czasie skurczu odczuwają ból w dolnej części pleców.

Z tej pozycji można przejść do bardziej aktywnej. Rodząca podnosi się na kolanach, obejmuje od góry piłkę ramionami i turla się na niej w przód i w tył. Delikatny nacisk na dno macicy wzmaga siłę skurczu i „popycha” dziecko w dół do kanału rodnego.
 

Zobacz też: poród w hipnozie łagodzi ból

 

4. Pozwól się pomasować w przerwie między porodowymi skurczami

Aby masaż był skuteczny, rodząca powinna wybrać najwygodniejszą dla siebie pozycję. Na przykład siedzi na piętach, a górną część ciała opiera swobodnie na worku sako, który łatwo dostosowuje się do kształtu ciała, nie powodując ucisków (sprawdź, jak wygląda sala porodowa).

Masaż wykonywany jest przez partnera lub położną w przerwach między skurczami. Należy masować miejsca najbardziej bolesne i napięte, najczęściej są to: dół pleców, ramiona, tylna część nóg, twarz. Zdarza się, że masaż stanowi dla rodzącej zbyt silny bodziec, który zamiast rozluźniać – drażni. Wtedy masujący może ograniczyć się do położenia dłoni na bolące miejsce – to także przynosi ulgę.
 

Zobacz też: co będzie działo się podczas porodu – 3 ważne okresy


separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?