Baby online.pl
 
 
Rozwiń menu

Prawdy i mity o witaminach

| 28.01.2008 | 0

Malec jest przeziębiony? Może ma za mało witaminy C... Nie chce jeść? A więc trzeba mu szybko podać preparat z minerałami. Czy te obiegowe opinie są prawdą? Niekoniecznie!

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
fot. Edipresse
Gdzie jest mnóstwo witamin? W warzywach i owocach. To prawda, ale nie do końca. Obecnie witaminy dodaje się też do płatków śniadaniowych, mlek modyfikowanych, kaszek, soków, nawet ciastek. Czy są tak samo dobrze przyswajalne jak te, które znajdują się naturalnie w jedzeniu? I czy podawać dziecku jeszcze dodatkowe preparaty? Nie zawsze!

Dzieciom karmionym piersią dodatkowe witaminy nie są potrzebne.
MIT
Na pewno dzieci, które ssą pierś, potrzebują witaminy D3. W kobiecym pokarmie jest jej niewiele, a organizm bez niej gorzej przyswaja wapń, który jest budulcem kości. Niedobory witaminy D3 i wapnia powodują, że kości są słabo zmineralizowane. W przyszłości grozi to osteoporozą.

Wszystkie niemowlęta muszą dostawać witaminę D.
MIT
Witaminę D3 podaje się tylko wtedy, gdy to jest konieczne. Decyduje lekarz po zbadaniu dziecka i ocenie jego sposobu żywienia. Zgodnie z zaleceniami Zespołu Krajowego Konsultanta ds. Pediatrii, witaminę D3 trzeba podawać noworodkom od pierwszych dni życia, ale tylko wtedy, jeśli mama w ostatnim trymestrze ciąży nie przyjmowała preparatów, które je zawierają. Pamiętaj jednak, że znajduje się ona w większości zestawów multiwitaminowych dla kobiet w ciąży. Jeśli je brałaś, lekarz zaleci podawanie witaminy D3, gdy dziecko skończy trzy tygodnie. Ale gdy karmisz je mlekiem modyfikowanym, może to być niepotrzebne, bo w mieszankach też jest witamina D3.

Podaje się ją do czasu, kiedy zarośnie ciemiączko.
MIT
Nie! Jak podają najnowsze zalecenia, wielkość ciemiączka nie jest dobrym wskaźnikiem, według którego można oceniać, czy maluszkowi są potrzebne dodatkowo jakiekolwiek witaminy. Obecnie zaleca się, by D3 podawać aż do skończenia przez dziecko 18 lat! Powód? Stwierdzono jej bardzo duże niedobory u dzieci i młodzieży. Zamiast jednak podawać preparaty kupione w aptece, najlepiej zadbać, by malec dwa razy w tygodniu jadł ryby morskie (to dobre źródło witaminy D). Trochę jest jej też w mleku, serach, wzbogacono w nią Danonki. Gdy lekarz podejrzewa niedobór witaminy D u starszego dziecka, może zalecić badanie poziomu jej metabolitów we krwi. I zadecyduje o jej podawaniu.

Potrzebna jest tylko zimą, latem nie.
PRAWDA/MIT
U starszych dzieci rzeczywiście często wystarcza podawanie witaminy D wyłącznie zimą. Jest ona bowiem również wytwarzana w skórze, pod wpływem promieni słonecznych. Ale jeśli małe dziecko chronisz przed słońcem kremami z filtrami o wysokich faktorach, to także latem może być konieczne podawanie mu witaminy D. Bo wtedy nie jest wytwarzana w skórze.

Noworodek powinien dostawać też witaminę K.
PRAWDA
Tak. Ostatnio pojawiły się takie zalecenia. Witamina K jest potrzebna do prawidłowej krzepliwości krwi. Jej niedobór może prowadzić do choroby krwotocznej. Dziecko tuż po urodzeniu dostaje domięśniowo zastrzyk z witaminy K. Ale jeśli jest karmione piersią, to zaleca się też jej podawanie od drugiego tygodnia do końca trzeciego miesiąca. Zawartość witaminy K w pokarmie kobiecym jest bowiem niewielka.

Zimą owoce i warzywa są prawie bezwartościowe.
PRAWDA/MIT
Rzeczywiście zawierają one teraz mniej witamin niż latem. Szczególnie witaminę C niszczy złe przechowywanie, ciepło i światło. By temu zapobiec, przechowuj warzywa i owoce w lodówce. Jak najczęściej podawaj je maluchowi na surowo. Jeśli konieczne jest gotowanie warzyw, rób to krótko, w małej ilości wody (lub na parze). A surówki przygotowuj tuż przed podaniem i dodatkowo skrapiaj sokiem z cytryny.

Lepszy jest sok wzbogacony w witaminy niż zwykły.
PRAWDA/MIT
Najbardziej wartościowe są oczywiście świeże owoce i wyciskany z nich soczek. W przemysłowo przygotowywanych sokach część witamin ginie w procesie produkcji, a także potem, podczas przechowywania. Dlatego większość soków o długim terminie przydatności do spożycia producenci wzbogacają w witaminy (głównie C), a niektóre dodatkowo w biopierwiastki. Który sok wybrać dla maluszka? Na pewno przecierowy: ma sam z siebie więcej witamin oraz składników mineralnych niż klarowny.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?