Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Problemy młodej mamy

| 15.07.2008, aktualizacja: 28.11.2008 | 1
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
mama, szpital, noworodek
Twój noworodek szczęśliwie przyszedł na świat. Ciesz się nim, ale nie zapominaj o swoich potrzebach.
Pierwsze dni po porodzie najchętniej byś przespała. I nic dziwnego. Twoje ciało po wielkim wysiłku jest zmęczone i obolałe. Tak będzie przez kilka dni. A zanim wszystko wróci do normy, minie 6–8 tygodni. Oto sprawdzone sposoby, dzięki którym szybciej uporasz się z typowymi dla tego czasu dolegliwościami i będziesz mogła w pełni cieszyć się macierzyństwem.

Twoje ciało po porodzie 
Okres 6–8 tygodni po porodzie to połóg. W tym czasie organizm regeneruje się i wraca do stanu sprzed ciąży, a także podejmuje nowe funkcje związane z karmieniem dziecka. W tym czasie powinnaś być pod opieką lekarza, który będzie kontrolował, czy twoje narządy rodne prawidłowo się regenerują. Sama powinnaś też obserwować wydzielinę z pochwy (odchody połogowe). Jest to mieszanina krwi pochodzącej z miejsca, w którym łożysko przylegało do ściany macicy, i produktów rozpadu tkanek z jej wnętrza. Na początku wydzielina jest jasnoczerwona, potem różowobrązowa, następnie zielonkawa, a na końcu jasnożółta. Może być dość obfita – zużywanie kilku podpasek dziennie jest normalne. Jeśli jednak zaczniesz tracić sporo świeżej krwi lub zauważysz skrzepy, koniecznie zgłoś się do lekarza.
W czasie połogu mogą ci dokuczać bóle brzucha. Są to tzw. skurcze połogowe, które towarzyszą zmniejszaniu się macicy do rozmiarów sprzed ciąży. Mogą się one wzmagać zwłaszcza podczas karmienia piersią. Jeśli są wyjątkowo nieprzyjemne, poproś lekarza o bezpieczny dla karmiących matek środek przeciwbólowy.

Co z poporodowymi szwami 
W czasie porodu lekarz często nacina krocze kobiety, aby uchronić je przed pęknięciem, kiedy główka dziecka przeciska się przez kanał rodny. Potem zakłada szwy, które zdejmuje w 5.–7. dobie po porodzie.
W Polsce trwa obecnie debata nad tym, czy nacinanie krocza rzeczywiście jest potrzebne. Doświadczenia z innych krajów europejskich wykazują, że małe pęknięcia goją się szybciej niż nacięcia. Jeśli jednak nie uniknęłaś losu 80 proc. rodzących Polek, mamy dla ciebie kilka rad.
• Zamiast na krześle lub fotelu siadaj na dmuchanym kółku ratunkowym (unikniesz podrażnienia bolesnych miejsc).
• Póki rana się nie wygoi, staraj się nie korzystać z papieru toaletowego. Po każdej wizycie w toalecie spłukuj krocze czystą, ciepłą wodą.
• Krocze delikatnie osuszaj czystym ręcznikiem lub susz zimnym powietrzem z suszarki.
• Przemywaj ranę płynem dezynfekującym, np. Tantum Rosa, lub roztworem nadmanganianu potasu (podmywaj się nim lub rób kilkuminutowe ciepłe nasiadówki).
• Zakładaj luźną, bawełnianą bieliznę, aby umożliwić dostęp powietrza do rany. Kiedy leżysz (np. karmisz dziecko), zdejmij majtki i podpaskę (podłóż ją pod pupę). Przewietrzana rana szybciej się zagoi.
• Idź na wizytę kontrolną sześć tygodni po porodzie.

Poporodowe kłopoty z przodu
U kobiet, które urodziły duże dziecko albo mają za sobą poród kleszczowy lub pośladkowy, może dojść do osłabienia mięśni dna macicy. Prowadzi to do popuszczania moczu, a także daje efekt „luźnej” pochwy.
• Pomogą ci ćwiczenia Kegla wzmacniające mięśnie dna macicy. Mocno zaciskaj zwieracze (np. 10 razy przez kilka do kilkunastu sekund). Za pierwszym razem wykonaj je podczas oddawania moczu, by sprawdzić, które mięśnie powinny pracować. Ćwiczenia możesz robić, np. gdy czytasz książkę lub oglądasz ulubiony serial.
• W aptekach jest dostępne urządzenie do treningu mięśni dna macicy – Pelvexiser. To delikatny, dopasowany do anatomii kobiety balonik podłączony do ręcznej pompki. Wprowadza się go do pochwy, a następnie ściska mięśniami. Pelvexiser wzmacnia mięśnie dna miednicy, szczególnie te, które są odpowiedzialne za trzymanie moczu. Urządzenie kosztuje nieco ponad 200 zł. Można je też zamówić przez Internet, na stronie: www.medicline.pl.
• Jeżeli ćwiczenia nie pomagają, ginekolog może cię skierować do szpitala na operację plastyczną cewki moczowej. Takie zabiegi są refundowane przez NFZ (prywatnie kosztują ok. 5 tys. zł). 

Poporodowe kłopoty z tyłu
Dziewięciomiesięczny ucisk macicy na tętnice często powoduje niewydolność naczyń krwionośnych odbytu, sromu lub ścian pochwy. W efekcie mogą pojawić się hemoroidy. O tym, że je masz, mogą świadczyć wyczuwalne podczas mycia zgrubienia, świąd, ból podczas wypróżniania się, a także dyskomfort w czasie współżycia. Nie lekceważ objawów.
• Unikaj zaparć – stosuj dietę bogatą w błonnik (świeże owoce i warzywa, ciemne razowe pieczywo, płatki śniadaniowe, owsianka, suszone śliwki). Wypijaj 8–10 szklanek wody dziennie. Więcej szczegółów na temat diety podczas połogu znajdziesz na s. 30–33.
• Kup w aptece tabletki z kasztanowca. Zwiększają sprężystość naczyń krwionośnych, poprawiają mikrokrążenie. Możesz też wypróbować przeciwżylakowe czopki doodbytnicze, np. Hemorectal, Hemorol.
• Rób 15-minutowe nasiadówki z kory dębu (działa ściągająco i przeciwzapalnie, obkurcza naczynia krwionośne,
łagodzi ból i świąd).
• Więcej się ruszaj (np. spaceruj) – pobudzisz krążenie krwi (również tej, która zatrzymuje się w hemoroidach). Przy okazji zrzucisz pociążowe kilogramy, przyspieszysz przemianę materii i pobudzisz do pracy jelita. To zaś pomoże ci uporać się z zaparciami i oczywiście także z hemoroidami.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?