Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Przygotuj swoje ciało na ciążę

| 08.04.2014, aktualizacja: 08.04.2014 | 1

Niezależnie od tego, czy ciąża doda ci energii i uskrzydli, czy sprawi, że większość czasu spędzisz kursując między łóżkiem i toaletą, jest to piękny czas w życiu kobiety. I duży wysiłek dla organizmu. Sprawdź, jak się do niego przygotować.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(3)
Kobieta w ciąży, sałatka
fot. fotolia
Jeśli coraz częściej myślicie z partnerem, że to byłby dobry czas na dziecko i planujecie rozpoczęcie starań, powinnaś wprowadzić w swoim trybie życia kilka zmian, aby jak najlepiej przygotować się do tego wyjątkowego czasu. Ciąża jest bardzo niezwykłym stanem i dużym wysiłkiem dla organizmu. Podobnie jak poród, a później opieka nad maleństwem. 

Zdrowie i ciało przed ciążą

Zadbaj o swoje zdrowie – zacznij odżywiać się zgodnie z zaleceniami diety ciążowej, czyli zrezygnuj z używek, zacznij brać kwas foliowy, włącz do diety dużo warzyw i owoców. Ale to nie wszystko – najlepiej zrób sobie kompleksowe badania. Będziesz miała czas aby uzupełnić ewentualne niedobory czy zaleczyć infekcje. Pamiętaj, że w ciąży nie możesz brać wielu leków, a żadne farmaceutyki nie są wskazane dla przyszłych mam.
O wadze i ćwiczeniach piszemy poniżej, ale przygotowania swojego ciała do ciąży możesz prowadzić też od zewnątrz. W czasie ciąży możesz zmagać się z obrzękami, opuchlizną, zatrzymaniem wody, dlatego jeszcze przed nią pomyśl o masażach czy kosmetykach ujędrniających – na pewno nie zaszkodzą!

Prawidłowa waga

Jeśli masz wagę w normie, nie musisz się martwić. Jednym ze sposobów na sprawdzenie, czy masz prawidłową wagę, jest obliczenie współczynnika BMI, czyli indeksu masy ciała. Gdy okaże się, że masz niedowagę, powinnaś postarać się nadrobić kilka kilogramów. Konsekwencją zbyt niskiej wagi może być spadek płodności i problemy z zajściem w ciążę, a jeśli się uda – kłopoty z utrzymaniem ciąży. Jeśli masz dużą niedowagę, organizm jest słabszy, może też brakować ci witamin i składników odżywczych, a zdrowy organizm mamy to zdrowe maleństwo.
 
Jeśli ważysz za dużo i od dawna już powtarzasz sobie, że musisz zrzucić kilka kilo, to jest najlepszy moment. Po pierwsze, odchudzanie, gdy jeszcze nie jesteś w ciąży i nie karmisz, jest bezpieczne – oczywiście pod warunkiem, ze robisz to rozsądnie. Po drugie, znacznie trudniej będzie zrzucić pociążowe kilogramy, jeśli jeszcze przed nią miałaś nadwagę. Po trzecie i najważniejsze, nadwaga sprzyja cukrzycy ciążowej, nadciśnieniu, zbyt dużej wadze urodzeniowej dziecka.

Kondycja fizyczna

Nie uprawiasz regularnie żadnego sportu? Nie musisz od dziś biegać na siłownię 7 razy w tygodniu, ale znajdź aktywność fizyczną, która ci odpowiada. Idealnie, jeśli mogłabyś kontynuować ćwiczenia przez czas ciąży (poszukaj zajęć dla ciężarnych, np. aerobiku czy jogi). Mamy, które mają dobrą kondycję fizyczną, lepiej znoszą ciążę i poród. Zadbaj przede wszystkim o ogólną kondycję i mięśnie kręgosłupa – to bóle pleców i problemy z kręgosłupem są jedną z najczęstszych dolegliwości ciążowych. Nie wspominając już o tym, że mając dobrą kondycję, łatwiej wnieść wózek na drugie piętro!

Sprawdź też, w jakich pozycjach najłatwiej zajść w ciążę
 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

an3
an3 | 2014-04-09 13:06 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

najlepiej to po prstu o siebie dbać, nie trzeba sie wtedy specjalnie przygotowywać

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?