Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Relaksacja w ciąży

| 20.12.2006, aktualizacja: 18.01.2016 | 5
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
kobieta, ciąża, ćwiczenia, relaks w ciąży
Zamiast zmagać się z niechcianymi emocjami, pozwól im swobodnie płynąć. Naucz się rozluźniać ciało i oddech, a zyskasz więcej energii.
Praktykowanie relaksu w ciąży ma jeszcze wiele innych zalet. Pierwsza to świadomość potrzeb ciała, które się zmienia podczas tych dziewięciu magicznych miesięcy. Druga – to nauczenie się sterowania oddechem i uspokajania emocji. I trzecia – to doskonały sposób na nawiązanie relacji z Twoim dzieckiem na bardzo głębokim, duchowym poziomie. Możesz się z nim kontaktować, jeszcze zanim poczujesz, jak się rusza, okazując mu swoje zainteresowanie, troskę i miłość. Ono odbiera te sygnały, czuje, gdy poświęcasz mu czas i uwagę. Budujesz w nim poczucie, że jest kimś chcianym, ważnym i kochanym.

Uszanuj wysiłek swojego ciała

Szczególnie teraz ważne jest, żebyś nie zmagała się ze swoim ciałem i nie traktowała go jak przeciwnika, którego trzeba pokonać. Twoje ciało jest mądre i warto go słuchać. Gdy jest odprężone, energia może w nim krążyć bez przeszkód. Za troskę odwdzięczy Ci się lepszym samopoczuciem, dobrą kondycją dziecka i większym komfortem podczas porodu. Odbieraj więc sygnały płynące z niego: jeśli robi Ci się niedobrze na widok wątróbki, to nie jedz jej tylko dlatego, że „ma dużo żelaza”. Gdy w ciągu dnia poczujesz się senna, utnij sobie drzemkę; gdy jesteś zmęczona – zadbaj o odpoczynek. Nawet w pracy możesz się na chwilę wyłączyć i zrobić proste ćwiczenie: usiądź wygodnie, postaw obie stopy na podłodze i wyprostuj plecy. Zamknij oczy i skup się na swoim oddechu. Oddychaj spokojnie i w swoim naturalnym rytmie. Myśl „wdech”, gdy wdychasz powietrze, i „wydech”, kiedy je wydychasz. Wystarczy kilka minut, żebyś poczuła przypływ energii.
Jeśli jednak czujesz, że Twoje ciało nie wysyła Ci żadnych sygnałów albo robisz coś wbrew niemu, zastosuj proste ćwiczenie wyobraźni. Połóż się wygodnie, zamknij oczy i oddychaj spokojnie w swoim naturalnym rytmie. Wyobraź sobie, że jesteś w jakimś bardzo przyjemnym miejscu, w którym czujesz się bezpiecznie i możesz się odprężyć. Teraz pomyśl o swoim ciele. Ono służy Ci przez cały dzień, towarzyszy Ci we wszystkim, co robisz, nawet jeśli nie ma na to ochoty.

Otocz je troską

Połóż swoją lewą dłoń w miejscu, które jest słabsze, zmęczone czy bolesne. Poczuj ciepło tej dłoni i wyobraź sobie, że wydobywa się z niej strumień ciepłego, złocistego światła, który przenika w głąb czułego miejsca. Poczuj w tym miejscu ciepło. Pozostaw swoją dłoń w tym miejscu i powiedz do swojego ciała trzy zdania zaczynające się od słów: „Przepraszam…”, „Dziękuję…” i „Proszę…”.
Zwiększeniu kontaktu z ciałem i świadomości ciała niezwykle skutecznie służy oddychanie tzw. pełnym torem oddechowym, czyli z użyciem zarówno przepony, jak i klatki piersiowej. Kobiety, przeważnie oddychają samymi szczytami płuc, możesz zatem mieć pewien kłopot z wykorzystaniem do tego celu przepony. Warto się tego nauczyć: przyjmij pozycję klęku podpartego (na czworakach). Spróbuj na przemian dyszeć jak zziajany pies, szczekać, kaszleć i śmiać się. Uważnie obserwuj, jak porusza się Twój brzuch. Wiedz, że aby oddychać pełnym torem brzusznym, należy wciągać powietrze do brzucha, nadmuchując go jak balonik, a następnie przepychać je do klatki piersiowej.
Gdy odzyskasz kontakt ze swoim ciałem, będziesz mogła swobodnie i bez przeszkód odbierać jego sygnały alarmowe dotyczące stresu. Z łatwością zauważysz, kiedy jest napięte i potrzebuje Twojej troski. Możesz mu wówczas zafundować krótki relaks, nazywany treningiem autogennym.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (5)
avatar

Remma
Remma | 2015-12-10 18:57 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

"Relaksacja dla kobiet w ciąży" ostatnio pokazała się w sklepach i myślę że będzie dobra. Kiedyś słuchałam innych płyt z tej serii (Trening autogenny Relaksacja i Trening autogenny Schultza) mają fajnego lektora i bardzo uspokajającą muzykę. Dla mnie prawdziwa bomba.

Odpowiedz

Ela
Ela | 2011-04-17 17:26 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja w ciąży starałam się słuchać muzyki klasycznej, bo podobno bardzo dobrze wpływa na rozwój dziecka.

Odpowiedz

vika
vika | 2011-04-08 22:30 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

dobrą metodą relaksacyjną dla mamy jest używanie pasa na brzuszek do odtwarzania dziecku muzyki lullabelly.. polecam!

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

iza bella
iza bella | vika | 2011-04-10 20:10 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

spotkałam się z informacjami na temat tego pasa... czy na pewno jest bezpieczny dla dziecka? zastanawiam się nad zakupem tego urządzenia.

Odpowiedz

milena
milena | 2010-12-16 13:49 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Bedac w ciazy mozna wypoczywac jeszcze na inny sposób.Gabinet Afrodyta w Blue City,proponuje program,w którym terapeuta staje się "opiekunem ciąży", dobiera cykl zabiegowy oraz pielęgnację domową. Instruuje przyszłą mamę w kwestii odżywiania, ćwiczeń oraz prawidłowego oddechu.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?