Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Rozszerzanie diety a odporność

| 17.10.2011, aktualizacja: 18.12.2013 | 0

Gdy przychodzi czas, zaczynasz rozszerzać dziecku dietę. Robisz to, bo maluchowi przestaje już wystarczać samo mleko. Nowe produkty oprócz tego, że wpływają na prawidłowy rozwój dziecka i dają mu energię, to jeszcze zwiększają jego odporność.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
dziecko, kuchnia, marchewka, rozszerzanie diety niemowlaka, warzywa
fot. Panthermedia
W zapobieganiu chorobom ważny jest sprawny układ odpornościowy, który jest też naszym wewnętrznym lekarzem. Przewód pokarmowy to jego ważna część. Które z nowości w diecie dobrze wpływają na odporność? 

Marchewka
od 5. miesiąca dla dzieci karmionych sztucznie, od 7.  – dla karmionych piersią
Jest bogatym źródłem prowitaminy A, czyli beta-karotenu, który zwiększa odporność na infekcje, wzmacnia błony śluzowe, zapobiega chorobom skóry i oczu. Podobne właściwości ma przecier lub zupa z dyni. W kolejnych miesiącach pierwszego roku życia wprowadza się do diety także inne warzywa, m.in. buraki, pomidory, brokuły, fasolkę, zielony groszek, brukselkę. Także one zawierają cenne witaminy i składniki mineralne, które chronią przed infekcjami.
 
Jabłka
od 5. miesiąca dla dzieci karmionych sztucznie, od 7. – dla karmionych piersią
Skrobane jabłko to jedna z pierwszych nowości w diecie. Jest ono cennym źródłem m.in. witaminy C, która wspiera siły obronne organizmu. Działa antywirusowo, chroniąc przed przeziębieniami. Jabłka zapewniają prawidłową pracę jelit, działają też przeciwbiegunkowo.

Mięso
od 6. miesiąca dla dzieci karmionych sztucznie, od 7. – dla karmionych piersią

Czerwone mięso (wołowina, cielęcina, wieprzowina) jest źródłem żelaza. To składnik hemoglobiny, która transportuje tlen w organizmie. Jeśli dziecko ma w diecie za mało tego pierwiastka, łatwiej łapie infekcje. Do zupek dodaje się ok. 20 g mięsa, najpierw gotowanego osobno i zmiksowanego, potem z jarzynami, posiekanego.

Ryby
nie wcześniej niż od 6. miesiąca dla dzieci karmionych sztucznie, od 7. – dla karmionych piersią

Zwłaszcza tłuste ryby morskie, np. tuńczyk, łosoś, makrela, są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Są niezastąpione dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego, mózgu i wzroku. Chronią też płuca i drogi oddechowe przed infekcjami. Zapobiegają niedoborowi jodu, który zmniejsza zdolność uczenia się i spowalnia rozwój fizyczny.

Oliwa z oliwek
od 6. miesiąca dla dzieci karmionych sztucznie, od 7. – dla karmionych piersią

Wymiennie z masłem lub olejem rzepakowym powinna być tłuszczowym składnikiem zupek. Wystarczy łyżeczka na porcję. Oliwa zawiera kwas oleinowy, który zmniejsza częstość zachorowań na astmę i alergiczne zapalenie błony śluzowej nosa. Jest bogata m.in. w witaminę A, której niedobór zwiększa ryzyko infekcji. Kwasy tłuszczowe zaś dobrze wpływają na stan skóry, wzrok i odporność.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?