Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Kiedy i jaką rybę podać niemowlakowi? Nowe zasady 2016

| 08.11.2016, aktualizacja: 22.11.2016 | 0

Jeśli twoje dziecko jada już mięso, przychodzi kolej na ryby. Również one powinny znaleźć się na talerzu niemowlaka. Możesz je wprowadzić do diety malucha, bo są bardzo wartościowe.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
Niemowlę je zupkę
fot. Fotolia
Ryby to, po warzywach, owocach, kaszach i mięsie, kolejny produkt, który warto wprowadzić do diety maluszka już w pierwszym roku życia. Choć o ich zanieczyszczeniu krążą niezbyt pochlebne opinie, to zawierają tak wiele wartościowych składników, że warto je podawać już najmłodszym maluchom. 

Od kiedy dzieci mogą je jeść?

Ryby powinny pojawić się w diecie niemowląt już po szóstym miesiącu życia – wtedy można je podawać obok mięsa jako jego zdrową i bardzo dobrą alternatywę. Porcję ryby można dodać do zupki jarzynowej 1–2 razy w tygodniu (wymiennie z mięsem) lub podać ją osobno jako składnik drugiego dania. Początkowo podaj niedużą ilość – ok. 20 g po ugotowaniu. Potem stopniowo możesz zwiększać porcje. Dzieciom powyżej pierwszego roku warto podawać ryby na obiad lub jako składnik innych posiłków dwa razy w tygodniu. Pamiętaj jednak, by dokładnie obierać je z ości, zwłaszcza jeśli nie są już dodatkiem do zmiksowanej zupki, ale np. składnikiem drugiego dania. 

 Co ważnego zawierają?

Zarówno mięso zwierzęce, jak i rybie jest źródłem pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka. Ryby zawierają też tłuszcz (w różnych ilościach), ale o ile w mięsie zwierzęcym występują głównie tłuszcze nasycone, to w rybach przede wszystkim nienasycone (jedno- i wielonienasycone), w tym kwasy omega-3. Sprzyjają one wzmocnieniu odporności, a na dłuższą metę zapobiegają rozwojowi chorób cywilizacyjnych, np. nadciśnienia, miażdżycy. Kwasy omega-3 są też składnikiem membran komórek w układzie nerwowym oka, czyli sprzyjają prawidłowemu widzeniu. Tłuste ryby dostarczają witamin A i D. Natomiast tran, czyli rybi tłuszcz, to bogate źródło witaminy D, która jest bardzo ważna dla dzieci w pierwszych trzech latach życia – jej niedobór może powodować krzywicę. Ryby zawierają też cenne składniki mineralne: wapń, fosfor, żelazo, a morskie – jod, potrzebny do rozwoju mózgu.

 Jakie wybrać: tłuste czy chude?

Dla małych dzieci zalecane są tłuste ryby morskie, tj. śledź, łosoś, szprot. To właśnie one obfitują w kwasy omega-3. Także niektóre gatunki ryb hodowlanych, np. pstrągi, można uznać za wartościowe źródło tych kwasów. Podawaj jednak dziecku także chude ryby (np. dorsza, morszczuka, szczupaka, mintaja), bo to cenne źródło białka. 

Zobacz też: Jak nauczyć dziecko samodzielnego jedzenia? 8 łatwych kroków

Czy niemowlęta mogą jeść ryby drapieżne?

Nie. Jedną z ważniejszych zasad jest niepodawanie dzieciom w pierwszym roku życia ryb drapieżnych. Nie poleca się: miecznika, rekina, makreli królewskiej, tuńczyka i płytecznika. Kumulują one więcej zanieczyszczeń i szkodliwych substancji. Dzieciom nie należy też podawać ryb z puszki. To zwykle produkty wysoko przetworzone. Konserwy zawierają sporo substancji dodatkowych, np. konserwanty, zagęstniki, przyprawy niedozwolone dla dzieci. Maluchom nie zaleca się też ryb marynowanych (w occie), solonych, wędzonych.

Jak je podawać małym dzieciom?

Najlepsze są ryby gotowane na parze, pieczone w folii, duszone. Tak przygotowane nie zawierają dodatkowego tłuszczu. Jeśli już je smażysz, to na niewielkiej ilości gorącej oliwy lub oleju i bez grubej panierki – wystarczy lekko oprószyć mąką lub usmażyć sauté. Takie ryby może jeść dopiero dwulatek. 

Czy ryby powodują alergię?

Zdarza się to niezwykle rzadko, ale alergia na ryby bywa bardzo nasilona – uczulać może już zapach ryb. Wtedy dziecko nie powinno ich jeść. Gdy pierwszy raz podajesz rybę niemowlakowi, także zachowaj ostrożność – podaj małą ilość i obserwuj reakcję dziecka.

Jak kupować ryby dla dziecka?

Starannie wybieraj ryby dla najmłodszych dzieci, przede wszyskim:
  • Kupuj świeże ryby – muszą mieć błyszczącą skórę, czerwone skrzela i wypukłe oczy.
  • Wybieraj małe okazy – młodsze ryby gromadzą najmniej zanieczyszczeń. 
  • Dobrze oglądaj ryby mrożone – sprawdź, czy nie ma na nich grubej warstwy lodu, czy kawałki nie są sklejone, bo to może oznaczać, że na jakimś etapie transportu uległy rozmrożeniu (a nie powinny).

Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk, pracuje w Zakładzie Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie



Zobacz też:
 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?