Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Rozszerzasz dziecku dietę? Po warzywach czas na owoce! Nowe zasady 2016

| 25.08.2016, aktualizacja: 08.11.2016 | 0

Jeśli twoje malutkie dziecko spróbowało już warzyw i je zaakceptowało, przyszedł czas na owoce. Już teraz jest na nie sezon, ale najlepszy dopiero się zacznie – jesienią, kiedy pojawią się najpyszniejsze jabłka, gruszki czy śliwki.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
Niemowlę i owoce
fot. Fotolia

Świeże owoce z różnych stron świata są dostępne w sklepach przez okrągły rok, ale podawanie dziecku owoców warto zacząć od tych sezonowych, rosnących lokalnie. A są to właśnie morele, maliny, jabłka, gruszki, śliwki. Zawierają nie tylko witaminy, błonnik, ale również składniki mineralne, w tym cenne pierwiastki śladowe, których nie może zabraknąć niemowlęciu podczas rozszerzania diety. 

Kiedy i jak je podawać?

Owoce warto wprowadzić do diety niemowlęcia jako drugą po warzywach grupę produktów. Można je podawać najwcześniej, gdy dziecko skończy czwarty miesiąc życia (między 17. a 26. tygodniem życia). Początkowo może to być mus (lub przecier ze słoiczka), potem skrobane łyżeczką jabłuszko. Po kilku dniach dziecko może spróbować też innych owoców, np. jagód, porzeczek, malin. Możesz podawać je same lub dodawać do kaszek, deserków. Kiedy dziecko ma 10–11 miesięcy i umie jeść owocowe przeciery i musy, powinno zacząć uczyć się jeść owoce w postaci miękkich cząstek, także samodzielnie, rączką. Zaproponuj mu obrane ze skórki brzoskwinie, morele, śliwki, winogrona (bez pestek!).  

Zobacz też: Czy metoda BLW rzeczywiście sprzyja zakrztuszeniom?

Dlaczego owoce po warzywach?

Świeże owoce to drugi po warzywach ważny składnik nie tylko dziecięcej diety. Owoce zawierają mnóstwo witamin (głównie C i beta-karoten) oraz składników mineralnych (np. żelaza, wapnia, potasu, fosforu, a także miedzi, manganu), ale są też źródłem błonnika, który korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego. Warto, by pojawiły się w niemowlęcej diecie po warzywach, bo ze względu na słodki smak dzieci łatwiej je akceptują niż warzywa. Jeśli podałabyś je jako pierwsze, maluch mógłby z większym trudem uczyć się akceptować warzywa.

Jak dużo owoców może jeść niemowlę?

Dziecko może je jeść kilka razy dziennie, w więcej niż jednym posiłku lub między nimi jako przekąskę, ale nie bez ograniczeń. Najlepiej z umiarem, choć są bardzo zdrowe. Dla niemowląt porcja to ok. 150 g musu lub soku (naturalnego, przecierowego, bez cukru). Najlepiej podać ją w całości raz dziennie lub podzieloną na dwa razy (dzieci po pierwszym roku życia mogą jeść owoce nawet 2–3 razy dziennie). Zbyt mała ilość owoców w diecie jest niekorzystna, bo maluch nie otrzymuje odpowiedniej ilości witamin, składników mineralnych oraz błonnika, ale i nadmiar nie służy dziecku – zbyt duża ilość owoców (także w postaci soków) może zmniejszyć apetyt na inne wartościowe jedzenie. Poza tym ich nadmiar zjedzony jednorazowo może przyczynić się do biegunki. Warto pilnować, by składnikiem każdego posiłku był owoc (lub warzywo), najlepiej świeży, choć wartościowe są też gotowane. Owoce zawierają sporą ilość naturalnych cukrów, więc z powodzeniem można zastąpić nimi słodycze.

Czy mogą wywołać alergię?

Aktualnie nie zaleca się opóźniania wprowadzania do diety produktów potencjalnie uczulających. Nawet owoce, które w większym stopniu mogą alergizować, np. truskawki, poziomki, można podać niemowlęciu, ale trzeba obserwować jego reakcję. Jeśli wszystko jest OK, maluch może je spokojnie jeść. Gdy zdarzy się reakcja niepożądana, np. wysypka, ból brzuszka, biegunka, wtedy trzeba wycofać owoc z diety. Właściwości alergizujące owoców zmniejsza ugotowanie ich – zacznij więc od pasteryzowanego soku, duszonych owoców. Cytrusy i owoce egzotyczne podawaj w dalszej kolejności. 

Zobacz też: Kiedy dziecko wyrośnie z alergii pokarmowej?

Jak podawać dziecku owoce?

Możesz to zrobić na co najmniej pięc sposobów:

  1. Soki – możesz podawać gotowe soczki przeznaczone dla niemowląt lub sama je robić – przyda ci się sokowirówka, a do cytrusów – wyciskarka. Rób soki z różnych owoców: łącz jabłka z mandarynkami, banana z pomarańczą, dodawaj winogrona. 
  2. Musy – to doskonały dodatek do mleka, jogurtu czy kaszki. Na przeciery dobrze nadają się nie tylko świeże, ale i mrożone owoce, np. maliny, jagody, wiśnie, truskawki. Wystarczy je sparzyć i przetrzeć przez sito lub zmiksować. 
  3. W cząstkach – najłatwiej jest podawać owoce w kawałkach, np. jabłko, gruszkę. Wystarczy je umyć, obrać ze skórki, wykroić gniazdo nasienne, pokroić w kawałki i dać dziecku do rączki, żeby samo jadło. Młodszemu niemowlakowi podaje się jabłko skrobane łyżeczką. Podobnie możesz podawać banana.
  4. Duszone – pokrojone na cząstki różne owoce, np. jabłka, gruszki, pomarańcze, winogrona (możesz też dodać śliwki, truskawki, maliny – poza sezonem mrożone – ale pod koniec duszenia, żeby się nie rozpadły) wrzuć do garnuszka, dodaj 2 łyżki wody. Gdy będą miękkie, zdejmij pokrywkę, by część soku wyparowała. Możesz dodać je do ryżu, jogurtu, najlepiej naturalnego.
  5. Pieczone – pieczenie wydobywa z owoców ich naturalną słodycz. Możesz upiec np. jabłko, banana. Najprostszy sposób to wydrążenie środka jabłka i włożenie do niego kilku rodzynek, łyżeczki miodu (nie podawaj go jednak niemowlakowi przez upływem roku) lub konfitury.


Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk, pracuje w Zakładzie Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie

 

Zobacz też:

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?