Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Rozszerzanie diety niemowlaka zacznij od warzyw. Nowe zasady 2016

| 29.07.2016, aktualizacja: 10.11.2016 | 0

Na początek rozszerzania diety najlepsze będą właśnie warzywa. Dlaczego to właśnie od nich warto zacząć zaznajamianie malucha z nowymi smakami? Zaraz się przekonasz.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(4)
Dziecko je warzywa
fot. Fotolia

Warzywa są ważnym elementem dziecięcej diety. Ich brak to ryzyko, że małemu organizmowi zabraknie niektórych składników. I nawet jeśli okaże się, że dziecko nie od razu polubi ich smak, nie poddawaj się. 

Kiedy i jak je podawać?

Można wprowadzić je do diety niemowlaka jako pierwsze niemleczne pokarmy. Jeśli zdecydujesz, by to od nich zacząć rozszerzanie diety, podaj je najwcześniej dopiero po skończeniu przez dziecko czwartego miesiąca, ale nie później niż po ukończeniu szóstego miesiąca (między 17. a 26. tygodniem życia). Pierwszy przecier warzywny (a potem także kilkuskładnikową zupkę) podaje się dziecku codziennie, zaczynając od kilku łyżeczek i stopniowo zwiększając ilość – zgodnie z jego apetytem – aż będzie zjadało miseczkę przecieru lub zupki, czyli 150–180 ml, później – 190–220 ml. Pamiętaj jednak, że to tylko ilości orientacyjne. Początkowo dania powinny mieć gładką płynną konsystencję, potem możesz już tylko rozgniatać warzywa widelcem. Ugotowane na miękko warzywa można też podawać dziecku do samodzielnego jedzenia rączką – jeśli rozszerzasz dietę metodą BLW (Bobas Lubi Wybór) – jednak lepiej robić to dopiero w kolejnych tygodniach podawania nowości, a nie na samym początku. 

Zobacz też: Po co rozszerzać dietę niemowlakowi?

Dlaczego warzywa na początek?

Warto właśnie od nich zacząć rozszerzanie diety, bo ze względu na wyrazisty smak i aromat niemowlęta akceptują je trudniej niż owoce. Maluchom przyzwyczajonym na początku do słodkiego smaku owoców (gdybyś to je podała jako pierwsze) może być dużo trudniej polubić warzywa.

Jakie warzywa powinno jeść dziecko?

Każde warzywo to źródło cennych witamin, składników mineralnych i błonnika, dlatego dziecko powinno jeść różne warzywa. Są w nich składniki ważne m.in. dla odporności, np. witamina C, beta-karoten, żelazo, cynk, miedź, a także błonnik pokarmowy regulujący pracę jelit. Niemowlę powinno jeść warzywa co najmniej 2–3 razy dziennie. Nie ma już ścisłych zaleceń, w jakiej kolejności wprowadzać je do diety, ale warto zacząć od warzyw sezonowych najlepiej z naszej strefy klimatycznej, choć nie ma przeciwskazań, by dziecko na początek spróbowało np. bakłażana.

Czy soki warzywne to dobry pomysł dla niemowlaka?

Tak, malutkiemu dziecku podawaj soki przecierowe. Możesz robić je w domu ze świeżych warzyw lub podawać gotowe soczki przeznaczone dla niemowląt. Jako pierwszy można podać sok jednoskładnikowy, np. marchwiowy. Potem soki dwuskładnikowe, np. z jabłek i marchwi lub dyni i winogron. Soki przecierowe z miąższem z owoców i warzyw oprócz witamin, składników mineralnych dostarczają pektyn i błonnika, które m.in. zapobiegają zaparciom. Niemowlę nie powinno jednak dostawać zbyt dużo soków – mogą powodować biegunki i zmniejszać apetyt. Soki można zacząć podawać dziecku najwcześniej w piątym miesiącu – maksymalnie do 150 ml dziennie.

Zobacz też: 3 powody, dla których dzieci nie powinny pić za dużo soków

Czy dziecko może jeść surowe warzywa?

Tak, ale w pierwszej kolejności podawaj warzywa gotowane, a dopiero w następnych miesiącach surowe. Gdy dziecko skończy rok, ich asortyment można poszerzyć. Zaproponuj dziecku surówki, np. z marchewki z jabłkiem, z selera i jabłka z jogurtem naturalnym, kapusty i ogórka kiszonego startego na tarce. W sezonie podawaj maluchowi rzodkiewki, pomidory. Surówki i sałatki przygotowuj tuż przed spożyciem. Około 10. miesiąca, gdy niemowlę będzie już umiało lepiej gryźć mniej rozdrobnione jedzenie, przygotuj mu jarzynkę na ciepło, np. grubiej startą gotowaną marchewkę z oliwą i jabłkiem, a  potem jarzynkę z czerwonych buraków, purée z zielonego groszku czy fasolki szparagowej. Warzywa są też dobrym dodatkiem do kanapek, gdy wprowadzisz je do diety malucha. Wykorzystuj początkowo obrane (a potem już ze skórką) pomidory, ogórki, paprykę, rzodkiewki, sałatę. 

Jak wybierać warzywa dla niemowlaka?

  • Wybieraj warzywa świeże, twarde, nieuszkodzone. Wskaźnikiem ich świeżości jest też jasny kolor, specyficzny dla danego gatunku. 
  • Kupuj te z naszej strefy klimatycznej, zwłaszcza w sezonie – są wtedy najzdrowsze.
  • ​Nie kupuj dużych ilości – lepiej codziennie kupić świeże warzywa, niż wyrzucać nadpsute.
  • Przechowuj je na dole lodówki – tam temperatura jest nieco niższa, a wilgotność większa niż na wyższych półkach. I niezbyt długo – do 2–4 dni.
  • Cienko obieraj – pod skórką jest najwięcej składników odżywczych. Do obierania i tarcia używaj tarki i noży ze stali nierdzewnej.
  • Gotuj krótko – na parze lub w jak najmniejszej ilości wody – i krótko – tylko do miękkości. Zwykle wystarczy 15–20 minut.
  • Myj krótko – nie mocz ich, do mycia używaj chłodnej wody.

Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk, pracuje w Zakładzie Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie

 

Zobacz też:

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?