Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

8 pytań o trening ruchowy po porodzie

| 23.01.2008, aktualizacja: 24.02.2015 | 0

Tuż po porodzie twoje ciało dalekie jest od ideału. Minie jeszcze trochę czasu, zanim powrócisz do dawnej formy i figury. Ale ćwiczyć możesz zacząć już teraz.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
fot. Fotolia.pl
Czy wiesz, że na początku XX wieku pozwalano kobiecie wstać dwa tygodnie po porodzie? Teraz, na szczęście, jest inaczej. Bo ruch przyspiesza powrót do formy, poprawia samopoczucie, łagodzi zaparcia, przyspiesza gojenie ran i pobudza przemianę materii.
Ale na początku potraktuj swoje ciało łagodnie – przez ostatnie miesiące zostało poddane naprawdę wielkiej próbie. Zobaczysz, że już niedługo uda ci się sprawić, że znów poczujesz się w nim tak dobrze jak kiedyś.

Kiedy będę mogła wstać po porodzie?

Po porodzie naturalnym będziesz mogła wstać po 2–6 godzinach. W tym czasie położna sprawdzi, jak obficie krwawisz, i skontroluje twój stan. Uważaj, gdy będziesz się podnosić. Choć sądzisz, że czujesz się dobrze, może ci się zakręcić w głowie. Nim wstaniesz, zawołaj położną.
Po cesarskim cięciu w znieczuleniu ogólnym powinnaś zrobić kilka kroków już po około 6–8 godzinach od operacji – oczywiście pod opieką położnej. Po znieczuleniu zewnątrzoponowym będziesz mogła wstać po 2–6 godzinach, po podpajęczynówkowym – dopiero po 12. Najlepiej najpierw przekręć się na bok, opuść nogi i podpierając się na ręku, powoli wstań. To ważne, żeby chodzić, bo ruch pomaga zapobiec zakrzepom i zatorom naczyniowym. Staraj się wyprostować, nie bój się, szew nie puści.

Od kiedy zacząć ćwiczyć?

Jeszcze zanim wstaniesz po porodzie z pomocą położnej, wykonaj ćwiczenia poprawiające krążenie: zaciskaj, zginaj i prostuj ręce i stopy, rób nimi krążenia. Kolejne ćwiczenia zacznij już drugiego dnia po rozwiązaniu. Po ciąży i porodzie mięśnie brzucha i dna miednicy są dość mocno rozciągnięte, a mięśnie zwieraczy rozluźnione. Zadbaj o nie w porę, dzięki temu unikniesz w przyszłości np. wysiłkowego nietrzymania moczu (to oznacza np., że podczas kichnięcia możesz popuszczać mocz) lub bólów krzyża.
Jeśli jest taka potrzeba, wykonuj ćwiczenia poprawiające laktację, np. leżąc lub siedząc, złącz dłonie przed klatką piersiową i napieraj dłonią na dłoń (wytrzymaj ok. 3 sekund). Powtórz 20 razy.

Czy mogę pływać?

Pływanie to jeden z najkorzystniejszych sportów, bo angażuje dużo grup mięśni. Zwiększa też wydzielanie endorfin (hormonów szczęścia). Możesz zacząć pływać, gdy zagoi ci się rana (krocza lub po cesarce) i przestaniesz krwawić, a więc po 4–6 tygodniach od porodu. Pływaj dowolnym stylem: pływając na plecach, wysmuklasz nogi, wzmacniasz brzuch, grzbiet i ramiona, a żabką – pracujesz nad kształtem piersi i ud. Kraul modeluje pośladki. Dobre są ćwiczenia w wodzie: maszerowanie, krążenie ramionami, wymachy nóg. Ćwicząc, pokonujesz opór wody – to dobrze modeluje sylwetkę.

Czy pytać lekarza o zgodę?

Tak, jeśli chcesz zacząć intensywnie ćwiczyć. Najlepiej zapytaj ginekologa o jego opinię, gdy pójdziesz na kontrolę po sześciu tygodniach po porodzie.

Kiedy zacząć intensywne ćwiczenia?

Najbezpieczniej jest odczekać całe sześć tygodni. Jeśli chcesz ćwiczyć sama, dawkuj stopniowo wysiłek, np. zacznij od marszu, przechodząc od energicznego chodu do truchtu. Potem dodaj ćwiczenia mięśni brzucha, a na końcu np. aerobik. Możesz też zapisać się na zajęcia dla kobiet po porodzie – coraz częściej można na nie chodzić z dzieckiem. To wygodne, bo specjalista dobierze ćwiczenia odpowiednie dla ciebie. Informacji szukaj np. w szkole rodzenia czy na tablicy w szpitalu, w którym rodziłaś.

Co robić, by zadbać o plecy?

Możesz je nadwerężyć w trakcie karmienia, noszenia dziecka, pochylania się. Zachowuj prawidłową postawę: chodź wyprostowana, patrz przed siebie, ściągaj łopatki, napinaj mięśnie brzucha i pośladki. Sięgając po coś niżej, uginaj nogi, a siedząc, podpieraj dolną część pleców, np. poduszką. Podczas stania przenoś ciężar ciała raz na jedną, raz na drugą nogę. Wykonuj też ćwiczenia relaksujące plecy, np. koci grzbiet lub ukłon japoński.

Polecamy: Jak szybko można wrócić do formy po porodzie?

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?