Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Rusza kampania „Lepszy start dla Twojego dziecka”

| 16.08.2012, aktualizacja: 21.02.2014 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Lepszy start dla twojego dziecka, alkohol w ciąży, FAS
fot. materiały prasowe
Producenci alkoholu przypominają kobietom w ciąży o zachowaniu abstynencji
W Polsce wciąż co 8. ciężarna spożywa alkohol. Statystyki pokazują pozytywne zmiany - w porównaniu do 2005r. 20% więcej mam zachowuje całkowitą abstynencję. Problemem pozostaje jednak brak wiedzy i akceptacja społeczna takiego zachowania. Dlatego Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS) rozpoczyna w sierpniu kolejną, piątą edycję kampanii społecznej „Lepszy start dla Twojego dziecka”.

Celem kampanii jest informowanie o zagrożeniach wynikających ze spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży oraz walka ze stereotypem, że niewielka ilość alkoholu nie ma wpływu na organizm rozwijającego się dziecka.

- Niestety panuje przekonanie, że małe piwo, lampka wina czy lekki drink w ciąży są dozwolone. Aż 14% Polaków uważa, że niewielka ilość alkoholu nie ma wpływu na zdrowie kobiety ciężarnej i zdrowie dziecka – zauważa Leszek Wiwała, Prezes Zarządu ZP PPS. Tymczasem, niezależnie od rodzaju czy mocy spożywanego trunku do łożyska przenika ta sama substancja – alkohol etylowy, a organizm dziecka nie ma odpowiednich enzymów niezbędnych do jej rozłożenia. Nawet niewielka ilość alkoholu może mieć bardzo negatywne skutki – dodaje prezes ZP PPS - Dlatego przekaz kampanii ZP PPS, wypracowany w konsultacji ze środowiskiem medycznym, jest jednoznaczny –  w trakcie ciąży kobieta powinna przestrzegać całkowitej abstynencji.

Niska świadomość zagrożeń przekłada się na dość duże przyzwolenie Polaków na konsumpcję alkoholu przez kobiety w ciąży. W badaniu TNS 12% respondentów uznało, że nie ma nic złego w tym, że od czasu do czasu kobieta w ciąży wypije niewielką ilość alkoholu. Jednak jedynie 3% akceptuje regularne picie alkoholu przez ciężarne. Jednocześnie do spożywania napojów alkoholowych kobiety ciężarne są często zachęcane przez przyjaciół, znajomych czy rodzinę. Okazją do konsumpcji są najczęściej przyjęcia domowe. Kobiety częstuje się głównie piwem (44%) bądź winem (69%), rzadziej wódką (32%).

Dodatkowo niepokojąca jest bierność społeczeństwa w przypadku, gdy jesteśmy świadkami spożywania alkoholu przez ciężarne. Jedynie 54% Polaków deklaruje, że widząc nieznajomą kobietę 
w ciąży pijącą alkohol zwróciłoby jej uwagę. Skłonność do reakcji jest zdecydowanie większa 
w przypadku, gdy tą kobietą jest osoba nam znajoma - wtedy ¾ pytanych deklaruje zwrócenie uwagi. Nieco częściej niewłaściwe zachowanie ciężarnych są skłonne napiętnować kobiety.

Tymczasem picie alkoholu w okresie ciąży zwiększa ryzyko wystąpienia u dziecka Alkoholowego Zespołu Płodowego (tzw. FAS). FAS to zespołu zaburzeń fizycznych i umysłowych. Dzieci obarczone FAS od początku swojego życia skazane są na problemy zdrowotne. Szczególnie wrażliwy na wpływ alkoholu jest mózg, ale zagrożenie istnieje dla wszystkich komórek i narządów dziecka. Picie alkoholu w trakcie ciąży zwiększa także ryzyko poronienia, przedwczesnego porodu, zahamowania wzrostu płodu oraz wystąpienia wad wrodzonych.

Większość kobiet w ciąży prowadzi zdrowy tryb życia mając na uwadze dobro swojego dziecka. Rezygnacja ze spożywania alkoholu jest jego nieodłącznym elementem – stwierdza Leszek Wiwała – Kobiety, które piją alkohol w ciąży są najczęściej nieświadome potencjalnych zagrożeń. Wierzymy, że dzięki kolejnym edycjom kampanii „Lepszy start dla Twojego dziecka” kobiety wyposażone w wiedzę dostosują do niej swoje zachowania. Zwiększy się też świadomość ich bliskich. Dlatego zależy nam na tym, aby kampania dotarła do jak największej liczby odbiorców.

Tegorocznej kampanii towarzyszy reklama prasowa w magazynach parentingowych 
i medycznych oraz działania w Internecie. Ponadto ZP PPS przygotował ponad 200 000 ulotek 
i plakatów, które znajdą się w 1 000 aptek i 500 przychodni i gabinetów ginekologicznych na terenie całego kraju. Materiały kampanii trafią również do kobiet w ciąży oraz pracowników służby zdrowia za pośrednictwem centrów medycznych sieci Enel-med. Do personelu medycznego dotrze 5 000 ulotek jako insert w kwartalniku Położna oraz reklama w Magazynie Pielęgniarek i Położnych.

Dodatkowo 10 000 ulotek zostanie rozdanych osobom biorącym udział w kościelnych kursach przygotowujących do małżeństwa. Stałym elementem kampanii jest 10-minutowy film „W ciąży nie piję – Lepszy start dla Twojego dziecka”, wyświetlany przez cały rok w TV Medica (kanale medycznym o charakterze edukacyjnym emitowanym w placówkach zdrowotnych). Znajdują się w nim m.in. wypowiedzi ekspertów z zakresu pediatrii i położnictwa.

Partnerami kampanii są Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Polskie Towarzystwo Położnych oraz centrum medyczne Enel-med, szkoła rodzenia „Supermama”. Patronat medialny sprawują magazyny „Będę mamą”, „Mamo to ja”, „M jak Mama”, „Magazyn Pielęgniarek i Położnych”, „Magazyn Położna. Nauka i Praktyka” oraz serwisy internetowe babyboom.pl, babyonline.pl i mjakmama24.pl.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?