Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Encyklopedia żywienia dziecka

A B C D F G J K M O P R S T W Z Wszystkie

Ryby

Ryby powinny gościć na naszych stołach co najmniej 2 razy w tygodniu, także w żywieniu małych dzieci. To bardzo cenne źródło wysokowartościowego białka, tłuszczów, witamin i składników mineralnych. Delikatne mięso ryb jest lekkostrawne, a dla dziecka łatwe do gryzienia. Można podawać je 2-latkom.

Ryby dla dzieci - od kiedy podawać?

Dietetycy zalecają wprowadzanie ryb do diety dziecka dopiero w 2. roku życia, zwłaszcza jeśli ma on skłonności do uczuleń. Mięso ryb jest silnym alergenem.

Wartości odżywcze ryb

Ryby dostarczają wielu ważnych dla zdrowia długołańcuchowych, nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Pomagają one wytwarzać w organizmie związki zabezpieczające przed rozwojem chorób serca, zapobiegają nowotworom, a także wpływają korzystnie na układ odpornościowy. Szczególnie wartościowe są ryby morskie: flądra, halibut, śledź, dorsz, makrela, sardynka, morszczuk, mintaj, sola i tuńczyk. Zawierają one m.in. duże ilości fosforu, wapnia, magnezu, jodu i żelaza. Fosforu, niezbędnego do prawidłowego rozwoju kości i zębów, jest w nich 5 razy więcej niż w wołowinie! Najbogatszym źródłem tego pierwiastka jest śledź, makrela, sardynka i mintaj.

Doskonałym źródłem wapnia będzie natomiast śledź, sardynka, gładzica i słodkowodny leszcz. Ryby zawierają też dużo witamin: A (szczególnie makrela, tuńczyk, słodkowodny węgorz), z grupy B (śledź, makrela, zębacz), D (łosoś), E (mintaj), PP (morszczuk, łosoś).

Jak podawać dziecku ryby

Pierwsza potrawa z ryb dla dziecka powinna mieć formę dobrze zmielonej lub zmiksowanej papki. Może być to zupa z dorsza lub mintaja z warzywami (marchewką, pietruszką, ziemniakiem, pomidorem). Dwulatkowi z ugotowanej ryby zrób pastę na kanapki, np. z twarożkiem, jajkiem, szczypiorkiem, odrobiną masła. Możesz mu także podać upieczony w folii filet z flądry, morszczuka, łososia lub pstrąga. Wybieraj gatunki, z których łatwo usunąć ości.

Najzdrowsze będą, jeśli ugotujesz je na parze lub upieczesz w folii. Uwaga: panierka z jajka i bułki jest bardzo kaloryczna. Małym dzieciom nie podajemy ryb wędzonych, bo bywają konserwowane azotynami, ani konserw rybnych czy śledzi marynowanych w occie.

Zobacz też:
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?