Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Ryby w diecie dziecka

| 20.12.2010, aktualizacja: 20.12.2010 | 0

Zdaniem ekspertów do spraw żywienia Polacy – zarówno najmłodsi, jak i dorośli – wciąż spożywają zbyt mało ryb. Ryby powinny gościć na naszym talerzu co najmniej dwa razy w tygodniu i warto je włączyć już do diety niemowlęcia.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
ryba, kuchnia, fasolka szparagowa
Pozostaje jeszcze pytanie: od kiedy i jak je podawać, by zachęcić malca do spożywania dań z rybą w roli głównej?

Kiedy pierwsza ryba?
Zgodnie ze wskazaniami schematu żywienia, danie z rybą powinno pojawić się w menu niemowlęcia już po ukończeniu 5. miesiąca życia (jeśli jest karmione mlekiem modyfikowanym, a w przypadku dzieci karmionych mlekiem matki – po 6. miesiącu). Warto stopniowo wzbogacać jadłospis maluszka, podając na początek niewielką porcję (1–2 łyżeczki) potrawy z ryby raz w tygodniu. Jeśli nie wystąpią niepokojące objawy ze strony układu pokarmowego, jak biegunki, bóle brzuszka lub wysypka na skórze, można rybne danie serwować niemowlęciu nawet 2 razy w tygodniu, w zalecanej wielkości porcji, czyli ok. 10 g. Wskazania te dotyczą dzieci zdrowych. O żywieniu niemowląt chorych lub obciążonych alergią pokarmową decyduje lekarz prowadzący, pediatra, alergolog bądź dietetyk.

Porcja pełna zdrowia

Ryby zawierają wiele cennych składników, koniecznych do prawidłowego rozwoju i wzrostu małego organizmu: wartościowe, łatwo przyswajalne białko, tłuszcze i witaminy. W rybach obecne są witaminy z grupy B – niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego dziecka. Tłuste ryby są dodatkowo zasobne w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D i E, których zadaniem jest m.in. ochrona niedojrzałego organizmu przed szkodliwymi wolnymi rodnikami tlenowymi. Ryby to bogate źródło składników mineralnych: fosforu, siarki, chloru, potasu, sodu, magnezu, wapnia, żelaza, a także mikroelementów: cynku, miedzi, manganu i jodu. Ten ostatni pierwiastek występuje głównie w mięsie ryb morskich i jest niezbędny do prawidłowej pracy tarczycy.

Zdrowy tłuszcz w pysznej postaci
Ryby to bogactwo bardzo zdrowych i niezbędnych dla małego organizmu nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Są to substancje, bez których organizm ludzki nie może prawidłowo funkcjonować. Niezwykle cenne są obecne w rybach kwasy należące do grupy omega-3 i omega-6. Najwięcej NNKT zawiera mięso ryb morskich, zwłaszcza gatunków bardzo tłustych, np. łosoś, makrela, śledź, szprot, sardynka.

Profilaktyka od małego
NNKT usprawniają pracę mięśnia sercowego oraz obniżają poziom szkodliwych lipidów we krwi. To dzięki nim układ krążenia niemowlęcia chroniony jest przed powstawaniem niekorzystnych zmian. NNKT wykazują również zdolność łagodzenia intensywności reakcji alergicznych i zapalnych, które u maluszków występują bardzo często. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe mają także dobroczynny wpływ na funkcjonowanie i rozwój młodego układu nerwowego. Badania wskazują, że usprawniają one funkcjonowanie mózgu oraz stymulują procesy uczenia się.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?