Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

6 ważnych faktów o słodyczach dla dzieci

| 29.04.2014, aktualizacja: 03.09.2015 | 1

Nie tylko dzieci lubią słodki smak... Jednak słodkości to jedno, a nadmiar cukru w diecie – drugie. Dzieciństwo bez deserów byłoby smutne, dlatego ważne jest, by dzieci jadły tylko te zdrowe i w odpowiednich ilościach. Czyli oparte na owocach i naturalnie słodkich produktach.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
słodycze dla dziecka
fot. Fotolia
Skąd u dziecka upodobanie do słodkiego? Słodki smak mają wody płodowe, które dziecko łyka przed narodzinami, oraz mleko mamy. Słodycze nie są w diecie zakazane, ale należy je jeść z umiarem. Zalecanym przez dietetyków ich substytutem mogą być inne naturalnie słodkie produkty, np. owoce, które powinny znaleźć się już w menu niemowląt.

Fakt 1: Cukier nie w nadmiarze

Choć wytwarza się go z warzyw (buraków cukrowych), proces produkcji i oczyszczania cukru (rafinowania) niszczy w nim wartościowe składniki. Nadmiar cukru w diecie jest odpowiedzialny za wiele chorób: otyłość i związane z nią choroby (m.in. cukrzycę, choroby układu krążenia). Ma zły wpływ na stan zębów, bo ułatwia rozwój próchnicy, będąc pożywką dla drobnoustrojów, i obniża odporność organizmu. Duża ilość cukru i słodyczy w diecie, czyli zwykle słodkich przekąsek, może też pośrednio prowadzić do niedoborów w organizmie ważnych składników. Nadmiar słodyczy, zwłaszcza spożywanych przed lub w porze posiłku, może powodować, że dziecko odmawia zjedzenia racjonalnego posiłku, a to pośrednio może zubażać jego dietę w ważne dla rozwoju witaminy i składniki mineralne. Niektóre badania wiążą też występowanie nadpobudliwości u dzieci z dietą, która obfituje w rafinowany cukier i wysoko przetworzone produkty zawierające dużo substancji dodatkowych, np. barwników.

Fakt 2: Słodycze ze sklepu zawierają niezdrowe składniki

Z gotowych słodyczy najgorsze są lizaki, ciągutki, landrynki, twarde cukierki – zawierają dużo cukru i niemal żadnych odżywczych składników, oblepiają zęby lub długo rozpuszczają się w buzi. Na tej słodkiej pożywce łatwo rozwijają się bakterie powodujące próchnicę. Także żelki, galaretki, drażetki, choć szybciej się je zjada, nie dostarczają wartościowych składników. Sklepowe cukierki zawierają substancje dodatkowe: sztuczne barwniki, konserwanty, a zamiast cukru często jakiś zamiennik, np. syrop glukozowo-fruktozowy, który ma związek z otyłością. Jeśli już chcesz podać dziecku słodycze, wybierz gorzką czekoladę (min. 70 proc. masy kakaowej). Są w niej pewne ilości magnezu, żelaza, cynku. Z gotowych słodyczy nie najgorsze są też sezamki, batoniki musli i z ziarnami. Warto czytać etykiety, bo niektóre słodycze wyglądające na zdrowe zawierają utwardzane tłuszcze roślinne, w tym dużo tłuszczów trans.

Zobacz też: 7 złotych zasad czytania etykiet

Fakt 3: Nie należy dosładzać jedzenia

Lepiej tego nie robić, a już na pewno nie małym dzieciom. Choć dzieci lubią słodki smak, to nie potrzebują dosładzania. Wystarczy im naturalna słodycz mleka mamy, słodki smak owoców i niektórych warzyw (zawierają fruktozę, czyli łatwo trawiony cukier prosty). Dosładzanie potraw dzieciom może spowodować zaburzenia w odczuwaniu innych smaków. Ich kubki smakowe przyzwyczajają się do słodkiego i trudno namówić je do jedzenia produktów o innym smaku, szczególnie warzyw.

Fakt 4: Warto podawać owocowe desery

Jeśli chcesz podać dziecku zdrowe słodkości, nie kupuj gotowych, tylko przygotuj je w domu. Będziesz mieć kontrolę nad tym, co zawierają. Mogą to być świeże owoce, desery na bazie owoców, musy, kiśle i galaretki na naturalnych sokach i ciasta dla dzieci z owocami. Podawaj też suszone owoce, najlepiej niesiarkowane, bez cukru (patrz etykieta!). Słodycze można też zastąpić migdałami, orzechami (w całości dopiero po trzecim roku życia że względu na ryzyko zadławienia się dziecka).

Zobacz też: Galaretka z soku

Fakt 5: Słodycze dodają energii na krótko

Cukier szybko podnosi we krwi poziom glukozy, która jest paliwem dla mięśni i układu nerwowego, powodując pobudzenie, ale potem jej ilość równie gwałtownie spada. To sprawia, że szybko czujemy się zmęczeni, nie możemy się skoncentrować, jesteśmy drażliwi. Takie wahania poziomu cukru we krwi są niekorzystne.

Fakt 6: Nie każdy cukier jest zły

Większość naturalnych produktów zawiera cukry, np. owoce  fruktozę, mleko laktozę, ale oprócz nich także inne cenne składniki (witaminy, minerały, błonnik). Najlepiej jeść produkty naturalnie słodkie, które oprócz cukrów zawierają wartościowe składniki. Można też używać naturalnie słodkich zamienników cukru, np. miodu, syropu z agawy, syropu klonowego, stewii.

Zobacz też: Czym zastąpić biały cukier w diecie dziecka?

Słodycze kupuj z głową!

  • Wybieraj naturalnie słodkie produkty, np. owoce. Lepiej w domu przygotować z nich zdrowy deser.
  • Zamiast tradycyjnych słodyczy kupuj suszone owoce, orzechy, migdały. Im mniej przetworzony produkt, tym lepiej.
  • Czytaj etykiety. Słodycze często zawierają nie tylko cukier, ale także sporo tłuszczu oraz „dodatki”, np. barwniki.
Zobacz też: Owoce dla każdego

Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk, jest pracownikiem naukowym w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

PaniReksiowa
PaniReksiowa | 2016-04-19 21:43 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jesli juz bym polecala jakies kupowane słodycze to tylko z firm, które produkuja rzeczy typowo dla maluchow, np Holle, ktora jest ekologiczna i nie dodaje cukru do produktow. Np takie batoniki w stylu musli z owocami są bardzo przyjemne i córa chętnie je wcina:)

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?