Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Tych słodyczy nie jedz, gdy karmisz piersią

| 16.07.2015, aktualizacja: 21.07.2015 | 0

Czy można jeść słodycze w czasie karmienia piersią? Zależy jakie, zależy ile. Na pewno słodycze nie są polecane dla karmiącej mamy.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
słodycze
fot. Fotolia
W czasie karmienia piersią rośnie zapotrzebowanie kaloryczne - jest ono jeszcze większe niż w ostatnim trymestrze ciąży. Stąd pokusa: czemu nie zjeść czegoś słodkiego?
Powód: jeszcze bardziej niż dodatkowych kalorii w czasie karmienia piersią potrzebujesz dodatkowej porcji witamin i składników mineralnych, bo twój organizm musi "wyprodukować: ok. litra mleka. A słodycze - w przeważającej wielkości - to zwykle głównie puste kalorie. Trzeba ich unikać, choć na szczęście są i takie słodycze, które można od czasu do czasu zjeść, choćby po to, by poprawić sobie humor.

Choroby z nadmiaru cukru

Przeciętny Polak zjada 50–70 kg cukru rocznie, czyli ok. 10 razy więcej niż kilkadziesiąt lat temu. To o wiele za dużo. Nadmiar słodyczy, obok nadmiaru tłuszczu i w ogóle nadmiaru jedzenia, to główna przyczyna otyłości i chorób, które ona powoduje: serca, cukrzycy wielu typów nowotworów, problemów z kręgosłupem.
Po ciąży większość mam chce szybko wrócić do dawnej figury. Po to, by to się udało, warto unikać jedzenia słodyczy.
Czytaj też: Jak schudnąć po porodzie: 7 ważnych rad

Cukier powoduje drożdżycę

Cukier to jednak nie tylko otyłość, ale też problemy ze zdrowiem. Nasila procesy gnilne w jelitach, powoduje, że w przewodzie pokarmowym chętnie zasiedlają się mikroorganizmy chorobotwórcze – bakterie i grzyby (zwłaszcza drożdżaki Candida albicans), nierzadko też pasożyty.
Po ciąży, gdy kobieta jest osłabiona porodem, częściej jest narażona na infekcje drożdżakami - to jeszcze jeden z powodów, dlaczego w czasie karmienia piersią warto unikać słodyczy, zwłaszcza tych, które poza kaloriami nie wnoszą nic dobrego.

Dobre słodycze

Nie ma nic złego w tym, że w codziennej diecie dziecka (i dorosłego) pojawi się trochę słodyczy. Węglowodany proste, które są w cukrze i miodzie, są szybko w energię, szybko podnoszą poziom glukozy we krwi, co daje ośrodkom łaknienia w mózgu sygnał "jestem syty". Od czasu więc karmiąca mama może zjeść coś słodkiego, a przy tym wartościowego, jak:
  • suszone owoce (rodzynki, morele, daktyle, figi): są słodkie, ale dostarczają mnóstwo witamin i składników mineralnych,
  • czekoladę (zwłaszcza gorzką). Dostarcza magnezu, który działa antysteresowo i jest bardzo potrzebny dla układu nerwowego i mózgu. W czekoladzie znajduje się też żelazo oraz witaminy z grupy B, również potrzebne układowi nerwowemu. W czekoladzie znajdują się też antyoksydanty, które zapobiegają nowotworom i chorobom serca. Czekolada wpływa na większe wydzielanie serotoniny, zwanej "hormonem szczęścia".
  • sezamki, batoniki muesli i z ziarnami, ciasteczka owsiane - są wartościowe poprzez znajdujące się w nich takie składniki jak płatki owsiane, pestki dyni, słonecznika, ziarno sezamu,
  • ciasta drożdżowe (domowe, mało słodkie),
  • serniki (ze względu na zawartość sera).

Słodycze niepolecane

Nie polecamy karmiącej mamie:
  • kalorycznych batonów,
  • ciastek i ciast kupowanych w sklepie, bogatych w niezdrowe tłuszcze nasycone, zwłaszcza typu trans,
  • cukierków, żelek, landrynek.
Są kaloryczne i bezwartościowe, a kupowane w sklepie ciasta i ciasteczka robione z utwardzonych tłuszczów zawierają dużo szkodliwych tłuszczów trans, które powodują nadwagę i otyłość, a być może przyczyniają się też do rozwoju nowotworów. Przenikają one do pokarmu mamy, dlatego są szczególnie niewskazane w czasie karmienia piersią.

Wróć do talerza
Czytaj też: Lista produktów zalecanych w czasie karmienia piersią
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?