Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Śniadanie to podstawa

| 20.08.2008, aktualizacja: 20.08.2008 | 0

Jak najlepiej zacząć dzień dziecka? Od pożywnego śniadania, które dostarczy dziecku energii do nauki i zabawy na cały dzień.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
maluch, śniadanie, jeść
Lekarze i dietetycy podkreślają, że jedzenie śniadania ma duży wpływ nie tylko na samopoczucie w ciągu dnia, ale w dłuższej perspektywie także na nasze zdrowie. Po kilkugodzinnym śnie organizm potrzebuje dawki energii, by aktywnie rozpocząć nowy dzień – szczególnie dzieci, które mają szybszą przemianę materii i gorzej niż dorośli znoszą długie przerwy między posiłkami. Bez śniadania szybciej się męczą, mogą stać się apatyczne bądź rozdrażnione.

Niezastąpione źródło energii
Nie bez powodu uważa się, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem – ma przecież dostarczać sił na cały długi, aktywny dzień! Zjedzenie śniadania jest konieczne dla prawidłowego metabolizmu i daje zastrzyk energii potrzebnej dziecku do nauki i zabawy. Badania dowodzą, że dzieci regularnie spożywające pełnowartościowe śniadania mają większą odporność, są bardziej energiczne, a jednocześnie łatwiej koncentrują się na nauce, są bardziej opanowane i mniej drażliwe.

Prosta profilaktyka chorób cywilizacyjnych

Wielu dietetyków uważa, że jedząc regularnie śniadanie dbamy o zdrowie i mamy mniejsze szanse na kłopoty związane z otyłością czy cukrzycą. Rezygnowanie z porannego posiłku to jeden z najczęściej popełnianych błędów żywieniowych, niedopuszczalny zwłaszcza w przypadku dzieci.

Nie każde dziecko czuje się rano głodne, należy jednak pamiętać, że poranne i południowe godziny to dla dzieci zazwyczaj czas największego wysiłku umysłowego i fizycznego. Z takimi wyzwaniami znacznie lepiej poradzi sobie dziecko najedzone, pełne energii i sił do działania. Brak śniadania w dziennym jadłospisie dziecka powoduje deficyt składników odżywczych, który trudno dziecku uzupełnić w ciągu dnia. Co gorsza – w takiej sytuacji głodne dziecko ma większą ochotę na chipsy lub batoniki – mało wartościowe przekąski, które „zaśmiecają” żołądek i sprawiają, że dziecko nie ma apetytu na kolejny posiłek.

Uczmy dobrych nawyków żywieniowych
Śniadanie to nie tylko konieczna dawka energii na dobry początek dnia, ale i świetna okazja, by od najmłodszych lat uczyć dziecko zdrowych nawyków żywieniowych. Idealne śniadanie powinno składać się z kombinacji produktów z wszystkich 5 podstawowych grup piramidy żywienia:
- produkty zbożowe
- warzywa i owoce
- mięso, ryby, wędliny, jaja
- mleko i przetwory mleczne
- oleje roślinne i masło

Przede wszystkim węglowodany
Warto zadbać o to, by bazę pierwszego posiłku stanowiło pełnoziarniste pieczywo, płatki zbożowe lub kasze. Zawierają one złożone węglowodany, które dostarczają energii na długi czas, a ponadto są bogate w błonnik regulujący pracę układu trawiennego. Intensywnie rosnący organizm dziecka potrzebuje także białka – jego bogatym źródłem jest nabiał oraz chude wędliny, ryby i jaja. W porannym posiłku nie powinno zabraknąć niezbędnego do budowy kości i zębów wapnia, którego źródłem jest mleko (także mleko modyfikowane ). Tak skomponowane śniadanie zaspokaja około 1/4 dziennego zapotrzebowania na składniki odżywcze i dostarcza energii do zabawy i aktywnego poznawania świata.

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?