Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Puchną, rosną, bolą… Jak ulżyć stopom w ciąży?

| 20.12.2006, aktualizacja: 05.10.2015 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
stopy, nogi
W ciąży stopy muszą dźwigać większy ciężar niż zwykle, dlatego są bardziej narażone na dolegliwości i deformacje. Jak uniknąć haluksów i obrzęków stóp w ciąży? Sprawdź!

Prawda jest prosta: kiedy źle jest stopom, źle jest całemu kręgosłupowi. A w ciąży może być im wyjątkowo źle, bo oprócz twoich słodkich kilogramów, muszą nosić jeszcze ciążowy brzuszek. Na domiar złego relaksyna, jeden z hormonów ciążowych, powoduje rozluźnienie więzadeł i stawów, co jest oczywiście dobre dla macicy, ale już dla stóp – zupełnie nie. Stopy rosną, stają się szersze i mogą boleć. Do tego, także za sprawką ciążowych hormonów, w trzecim trymestrze ciąży zaczynają widocznie puchnąć.

Zwalczaj obrzęki stóp

Pod koniec ciąży twoje stopy mogą być trochę spuchnięte – to normalne, o ile obrzęki w ciąży nie są zbyt duże i znikają w ciągu nocy. Żeby jednak nie pogłębiać problemu, staraj się nie przeciążać nóg:
  • Unikaj zbyt długiego stania, a podczas siedzenia często zmieniaj pozycję. Jeżeli pracujesz przy biurku, nie zakładaj nogi na nogę, nie podwijaj nóg pod pupę, za to  – jakkolwiek niepoważnie to brzmi – często machaj nogami.
     
  • Wieczorem, kiedy stopy są obolałe po całym dniu, zdejmij buty i połóż się z uniesionymi nogami pod kątem większym niż 90 stopni. Dobrze też dla nóg będzie, jeżeli w nocy będziesz spać na lewym boku z poduszką między kolanami.
     
  • Zrezygnuj ze skarpetek ze zbyt ciasnymi gumkami – uciskają i zatrzymują krążenie w nogach, przez co rośnie ryzyko, że pojawią się żylaki w ciąży.


Wybierz większe buty

W ciąży na skutek działania hormonów rozluźniają się stawy. Z tego powodu twoje stopy mogą się powiększyć nawet o cały rozmiar! Nie wciskaj się w za małe buty, bo to prowadzi do powstawania haluksów. Ważny jest nie tylko odpowiedni rozmiar, ale i szerokość buta: noski powinny być szerokie, aby można było swobodnie poruszać palcami w bucie.

Uwaga! Aby uniknąć haluksów codziennie gimnastykuj stopy.:
  • Przez 5-10 minut stawaj na przemian na piętach i palcach. Możesz ćwiczyć w domu, np. podczas oglądania telewizji, albo wieczorem przed zaśnięciem.
  • Przez 2-3 minuty pochodź na zewnętrznych krawędziach stóp.
  • Na kolejne 5 minut usiądź na krześle i rozłóż przed sobą na podłodze mały ręcznik. Podnoś go palcami stóp – raz jednej, raz drugiej stopy. 
Po skończonych ćwiczeniach kilka razy jak najmocniej naciągnij stopę w kierunku kolana (tzw. stopa flex). To nie tylko wzmacnia mięśnie stóp, ale też zapobiega nocnym skurczom łydek.
 

W ciąży zrezygnuj z obcasów

Razem ze zmieniającą się sylwetką przesuwa się środek ciężkości, co sprawia, że trudniej utrzymać równowagę. Buty zatem musisz mieć stabilne z nieśliską podeszwą. Obcasy – szerokie i niewysokie ( najwyżej do pięciu centymetrów), ale i nie mogą być całkiem płaskie. Obuwie powinno być wykonane z naturalnych materiałów, aby stopy mogły oddychać: wilgoć sprzyja otarciom i grzybicy (a na nie i tak w ciąży jesteś bardziej narażona niż zwykle).

Sprawdź: Czy można nosić wysokie obcasy w ciąży?


Zafunduj stopom SPA w gabinecie

Pod koniec ciąży brzuch utrudnia schylanie się i sprawia, że nie da się zbyt długo wytrwać w niewygodnej pozycji, dlatego nawet zwykłe obcinanie paznokci staje się wyzwaniem. Jeśli pielęgnacja sprawia ci kłopot, poproś kogoś o pomoc albo wybierz się do pedikiurzystki. Na co dzień pamiętaj też o zasadach domowej pielęgnacji.
  • Stopy potrzebują przede wszystkim nawilżania i odżywiania, dlatego po kąpieli i osuszeniu (pamiętaj o przestrzeniach między palcami!) wcieraj w nie odżywcze kremy i balsamy.
     
  • Zewnętrzne krawędzie stóp i pięty wymagają również złuszczania. Martwy naskórek najlepiej usuwać za pomocą peelingów. Jeśli pięty są bardzo szorstkie, pomocne będą preparaty złuszczające – kupisz je w aptece. Możesz także z umiarem korzystać z tarek i pumeksów.
     
  • Skórek nie obcinaj, tylko rozmiękcz je podczas kąpieli i odsuń drewnianym patyczkiem albo ręcznikiem.
     
  • Nie obcinaj paznokci zbyt krótko i nie zaokrąglaj boków, ponieważ to sprzyja ich wrastaniu.
     
  • W okresie okołoporodowym możesz się bardziej pocić – dotyczy to również stóp. Dlatego warto spryskiwać je dezodorantem albo wmasować w nie zapobiegający poceniu krem.

Zobacz, jak wzmacniać nogi w ciąży – film
 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?