Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Nie stresuj się w ciąży

| 16.05.2007, aktualizacja: 11.02.2015 | 2

Są różne hipotezy na temat tego, jak emocje wpływają na rozwój dziecka w twoim brzuchu. Pewne jest jednak to, że negatywnie oddziałuje na nie stres, który przeżywasz.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Koniec trzeciego trymestru
fot. Fotolia
Strach i niepokój są w gruncie rzeczy pozytywnymi reakcjami, bo przygotowują nasz organizm do walki lub ucieczki. Bez względu na to, czy uciekasz przed kimś, rywalizujesz w pracy, czy starasz się o czyjeś względy, twój organizm reaguje podobnie: serce zaczyna szybciej bić, jesteś czujna i pobudzona, twoje źrenice się rozszerzają, a do mięśni napływa więcej krwi, wydzielane są hormony, które powodują syntezę węglowodanów, zapewniając mózgowi i mięśniom niezbędną w takich sytuacjach energię. Wszystko to odbywa się kosztem innych naturalnych czynności organizmu – trawienia, wzrostu, przyrostu masy ciała.

Co mogą hormony stresu?

Płód jest wrażliwy na zmiany hormonalne w organizmie mamy, co nie zawsze jest szkodliwe. Hormony stresu krążą w jej krwioobiegu także w normalnych warunkach, ale problemy zaczynają się, gdy ich poziom staje się zbyt wysoki. Jeśli w czasie ciąży przeżywasz długotrwały stres, czujesz silny lęk, dziecka jest narażone na prawdziwy „zalew” kortykosterydów i katecholamin (hormonów stresu wydzielanych przez nadnercza, czyli gruczoły zlokalizowane nad nerkami). Naukowcy spróbowali ustalić związek między bardzo silnym stresem przeżywanym przez przyszłą mamę i różnymi powikłaniami w ciąży. Występuje wówczas większe ryzyko poronienia (wysoki poziom adrenaliny może wywołać skurcze macicy), noworodek ma małą masę ciała i może urodzić się przedwcześnie.
Lekarze sądzą nawet, że w skrajnych sytuacjach stres mamy przyczynia się do powstania takich wad jak rozszczep wargi i zespół Downa. Istnieją też dowody świadczące o tym, że stres w tym czasie zaburza czynności mózgu dziecka w łonie mamy i tuż po narodzeniu, co może być przyczyną m.in. opóźnionego rozwoju zdolności ruchowych.
Hormony stresu mogą działać kurcząco na naczynia krwionośne, zmniejszając przepływ krwi u matki, co ogranicza ilość płynącego do dziecka przez łożysko życiodajnego tlenu i substancji odżywczych. Takie maluchy po narodzinach bywają bardziej ruchliwe, rozdrażnione i kapryśne niż dzieci spokojnych kobiet.

Twój komfort psychiczny jest najważniejszy!

Oczywiście każda kobieta w ciąży przeżywa jakiś stresy związane z życiem codziennym – to naturalne i nie ma wpływu na zdrowie dziecka. Ryzyko rośnie jedynie w pewnych sytuacjach. Czy dotyczą one także ciebie?
Odpowiedz sobie na pytania:
1. Czy przeżyłaś w okresie ciąży jakieś bardzo stresujące wydarzenie, np. rozwód, straciłaś pracę, śmierć kogoś bliskiego?
2. Żyjesz w ciągłym silnym stresie wywołanym chorobą, brakiem oparcia w bliskich, pracą?
3. Jesteś z natury podatna na stres, łatwo wywołać u ciebie niepokój?
Jeśli na któreś z tych pytań odpowiedziałaś „tak”, postaraj się zrelaksować i ukoić skołatane nerwy. Zrób to ze względu na dobro dziecka! Oto kilka metod, które na pewno pomogą ci wyciszyć się z zdystansować do codziennych problemów.
• Porozmawiaj z przyjaciółką lub mężem – może twoje problemy mają proste rozwiązanie?
• Idź do kina, teatru, czytaj – rób to, co pomaga ci się zrelaksować.
• Weź prysznic i wyobraź sobie, że spłukuje on z ciebie wszelkie stresy.
• Idź do masażysty, poproś męża, żeby wymasował ci plecy.
• Nie poprawiaj sobie humoru słodyczami – chwilowo poprawią ci nastrój, ale świadomość, że źle się odżywiasz, pogłębia stres. Pamiętaj, że papierosy i alkohol nie zmniejszą stresu!

Warto wiedzieć: Naturalna reakcją na napięcie albo niepokój jest zmiana sposobu oddychania na płytkie i nieregularne oddychanie górną częścią klatki piersiowej. Spokojne regularne oddechy zmniejszą napięcie. Weź więc powoli głęboki wdech przez nos (zamknij usta), poczuj jak płuca napełniają się powietrzem, a mięśnie brzucha unoszą. Zrób wydech ustami, powtarzaj ćwiczenie tak długo, aż poczujesz się rozluźniona. Odpędź wszelkie złe myśli!

Przeczytaj także: Co lubią kobiety w ciąży – rady dla facetów

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (2)
avatar

jaga
jaga | 2007-06-26 18:51 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

wszystko to się zapewne zgadza to jaki wpływ ma stres na płód...ale te metody relaksacji...nie satysfakcjonują mnie. Może ktoś ma jeszcze jakieś inne fajne sprawdzone sposoby. Mój stres jest długotrwały i nie potrafię sobie z nim poradzić.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Anita
Anita | jaga | 2011-10-14 15:54 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Każdy może się relaksować w zupełnie inny sposób, ciężko podać uniwersalne sposoby. Warto poszukać swoich własnych. Mnie relaksuje moja ulubiona muzyka, malowanie, robienie jakiś obliczeń matematycznych i sudoku (te dwa ostatnie sposoby zajmując uwagę oczyszczają umysł z niepokojących myśli).

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?