Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Święta bez zgagi, mdłości i innych ciążowych kłopotów

| 30.11.2014, aktualizacja: 04.09.2015 | 0

Świętowanie to nie tylko rodzinne spotkania, ale także - nie oszukujmy się - dość przyjemne ucztowanie. Tylko jak tu cieszyć się świątecznymi smakami, gdy musisz uważać na to, co jesz? Podpowiemy, co wybrać ze świątecznego menu, by nie pojawiła się zgaga, mdłości, zaparcia i cukrzyca ciążowa.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
wigilia w ciąży, Boże Narodzenie w ciąży, świąteczna dieta w ciąży, świąteczna dieta na ciążowe dolegliwości, mdłości, zgaga
fot. Fotolia
Te dolegliwości to nic innego jak skutek uboczny ciąży. I choć większość z nich minie po porodzie, to gdy przy wigilijnym stole musisz rezygnować z ulubionych potraw, może być trochę smutno. Sprawdź, jak poradzić sobie z tymi ograniczeniami, by w dobrej formie cieszyć się z najpiękniejszych świąt. 

Co jeść, gdy dokucza zgaga?

Ciążowe hormony rozluźniają twoje mięśnie, także ten, który zamyka wlot do żołądka. Dodatkowo w brzuchu coraz więcej miejsca zajmuje macica. Nic dziwnego, że część pokarmu może cofać się do przełyku, wywołując bolesne pieczenie. Co może pomóc, gdy zgaga w ciąży odzywa się dość często?
  • Małe porcje. Gdy jesz mniej, ale częściej, spada ryzyko, że coś nie zmieści się w żołądku.
  • Brak pośpiechu. Wolno dopij barszczyk, spokojnie zjedz rybę, a o deser poproś później. Zgagę mogą wywołać stres i niedokładne gryzienie.
  • Zero cytryn. Choć cytrusy od lat kojarzą się ze świętami, zjedzenie kwasotwórczych cytryn i grejpfrutów może zakończyć się silnym pieczeniem.
  • Ciepłe mleko z kardamonem. Osłabi zgagę, gdy nie uda się jej uniknąć. Pamiętaj, że leki neutralizujące kwaśną treść żołądka można brać tylko za zgodą lekarza.

Czesto robi mi się niedobrze

Mdłości najbardziej dokuczają na początku ciąży, ale czasem nie ustępują do samego rozwiązania. Co robić, by nie popsuły świąt?
  • Jeść częstsze posiłki, bo uczucie głodu nasila mdłości.
  • Dodawać imbir. Jest skutecznym środkiem na nudności. Możesz dodać go do świątecznych ciasteczek, pić imbirową herbatkę.
  • Zachować spokój. Unikaj nerwowej krzątaniny, pośpiechu. Jeśli siądziesz do stołu zdenerwowana, bo jechaliście na wigilijną kolację na ostatnią chwilę, jest niemal pewne, że nudności się pojawią (sprawdź też: Skuteczne sposoby na mdłości).

Dokuczają mi zaparcia

Zmiany hormonalne w ciąży osłabiają pracę jelit, wydłużają czas trawienia i utrudniają usuwanie gazów. Taki kłopot przy świątecznym stole... Upss! Co może sprawić, że się nie pojawi?
  • Kompot z suszu. Tradycyjna potrawa wigilijna zawiera m.in. suszone śliwki, które po namoczeniu działają lekko przeczyszczająco.
  • Kutia. Jest świątecznym źródłem błonnika, który pomaga przy zaparciach i bólach brzucha.
  • Lekkostrawna dieta. Zamiast grzybowej – barszcz czerwony, zamiast pierogów z kapustą i grzybami – ruskie (jeśli nie możesz oprzeć się tym pierwszym, dopraw je kminkiem, który poprawi trawienie). Unikaj cebuli i grochu – sprzyjają wzdęciom.
  • 8–10 szklanek płynów. Taka ilość wody i kompotu (powinnaś unikać herbaty, zwłaszcza mocnej) ułatwi trawienie i wypróżnianie.
  • Świąteczne spacery. Ruch usprawnia pracę jelit.

Nie mogę jeść słodyczy

Jeśli zdiagnozowano u ciebie cukrzycę ciążową, musisz ograniczyć jedzenie cukru. Powinnaś też przestrzegać diety, najlepiej opracowanej przez dietetyka. Co wybierać ze świątecznego menu?
  • Słodkie zamienniki. Łzy po makowcach i piernikach osuszą kluski z makiem (najlepiej z mąki pełnoziarnistej), osłodzony miodem kisiel żurawinowy i pieczone owoce.
  • Dania zawierające dużo błonnika, który hamuje wchłanianie glukozy. Zawierają go produkty zbożowe (najwięcej gruboziarniste kasze i pełnoziarnisty chleb) oraz surowe warzywa i owoce. Co powiesz na sałatkę ze świeżych owoców z jogurtem i orzechami?
  • Mniej tłuszczu. Przyczynia się do rozwoju cukrzycy. Na świąteczny obiad zamiast tłustej kaczki wybierz chudego indyka i upiecz go w foliowym rękawie bez tłuszczu.
  • Sześć posiłków dziennie. Trzy duże i trzy małe zapobiegną skokom poziomu glukozy. Staraj się jednak nie dopuścić do przejedzenia.
  • Aktywność fizyczna. Jest skutecznym lekarstwem na poprawę wyników badań. Świętując, nie zapomnij o obowiązkowym minimum, czyli trzech półgodzinnych spacerach w tygodniu.

Muszę unikać potraw z mlekiem

Nabiał jest m.in. źródłem wapnia, którego bardzo potrzebuje twoje dziecko. Jeśli jednak nie tolerujesz mleka i po zjedzeniu zabielanej zupy czy sosu czujesz się źle, musisz inaczej troszczyć się o jego zdrowe zęby i kości. Co warto jeść?
  • Mielone migdały. Doskonałe źródło wapnia, możesz posypać nimi np. pieczonego w folii pstrąga.
  • Suszone figi. Obfitują w wapń, dodaj je do wigilijnego kompotu z suszu.
  • Sos serowy. Ser mniej uczula niż mleko (a zawiera dużo białka i wapń). Przygotuj z niego sos do ryby lub świątecznego indyka.
  • Mała porcja ruskich. Jeśli nie możesz się im oprzeć, zjedz dwa pierogi, a po pewnym czasie porcję kutii. Zawarty w niej błonnik ułatwi strawienie laktozy z twarogu w pierogowym farszu. 

Czytaj też: Co warto jeść w ciąży, a czego lepiej unikać?
dr n. med. Bożena Kowalska konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska
Pracuje w Klinice Leczenia Niepłodności, Ginekologii i Położnictwa „Bocian”. Prowadzi ciąże i porody wysokiego ryzyka. Specjalizuje się także w ginekologii dziecięcej.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?