Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Święta w wersji fit – jak odchudzić wigilijny stół, by nie przytyć

| 16.12.2014, aktualizacja: 22.12.2014 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
fot. Fotolia.pl
Święta to czas kiedy jemy i pijemy często i w nadmiarze. Tradycja przecież mówi o skosztowaniu 12 potraw a potem dojadamy słodkościami. I tak przez trzy dni. A potem? Z przerażenia wytrzeszczamy oczy patrząc na wagę. Podpowiadamy, jak zaplanować świąteczne menu, by nie przytyć podczas Bożego Narodzenia.
Wspólne siedzenie z bliskimi przy stole, celebrowanie smaku ulubionych potraw – z tym wielu z nas kojarzy okres świąteczny. Dla tych, którzy liczą kalorie i trzymają się wcześniej ustalonych diet, to dodatkowo czas próby. Jednak większość z nas podczas świąt je znacznie więcej. Jak zatem uniknąć dodatkowych kilogramów i nie wyć z rozpaczy w przymierzalni podczas wyboru sylwestrowej sukienki po świątecznym obżarstwie?

Polecamy: Przed świętami ( i też po) sprawdź swoją masę ciała, za pomocą kalkulatora BMI.

Zaplanuj świąteczne menu wybierając mniej kaloryczne produkty


Każde święta zaczynają się od wybierania przepisów. Zaplanuj świąteczne menu odchudzając je.  Wybierając dania z makaronów i mąki wybieraj te ciemne, pełnoziarniste. Dania mięsne zaplanuj pieczone lub gotowane zamiast smażonych nasączonych tłuszczem. Ziemniaki zastąp dobrą kaszą albo samymi warzywami. Podobnie jest z sałatkami i surówkami. Zamiast tych ociekających majonezem, wybierz wersję fit z jogurtem naturalnym albo oliwką z oliwek.
- Przygotowując się do Świąt Bożego Narodzenia warto przemyśleć, jakie produkty trafią na nasze stoły. Robiąc zakupy można wybrać artykuły o obniżonej lub zerowej kaloryczności – radzi dr inż. Joanna Myszkowska – Ryciak, dietetyk. - Pamiętaj, że artykuły, które wkładasz do koszyka, trafiają później na twój talerz.
Dietetyk podpowiada również, że oprócz dań warto zwrócić uwagę na napoje. Wybierając kawę, czy herbatę użyj naturalnych słodzików ograniczając w ten sposób spożycie cukru. Wybierając napoje wybierz te produkty, zawierające  niskokaloryczne substancje. A wybierając herbaty postaw na czerwoną, zieloną lub miętę, które poprawiają trawienie. Pamiętaj o piciu sporej ilości wody.

Zobacz także: Gwiazdka w ciąży - co jeść, czego unikać.

Odchudź świąteczne dania

Planując świąteczne menu wybieraj potrawy, które zawierają produkty o zmniejszonej zawartości tłuszczu, gotowane, duszone lub pieczone. Mięsne danie można przygotować w wersji light. Podobnie jest z rybą. Najlepsza dla twojej sylwetki będzie karp w wersji saute – bez panierki, za to z dużą ilością ziół i przypraw najlepiej w wersji grillowanej. Dobrze dobrane  przyprawy ułatwiają trawienie. Do tego zrób lekką sałatkę rezygnując z ziemniaków lub zamień je na kaszę.
Zdrowe i niskokaloryczne są zupy. Grzybowa to ok. 150 kalorii w jednym talerzu, barszcz z uszkami - 100 kalorii. Jeśli jeszcze zrezygnujesz z doprawiania ich śmietaną zyskasz dodatkowy upust na spożycie kawałka ciasta.
Z wigilijnych potraw zaleca się umiarkowane jedzenie kutii, każdy z jej składników - pszenica, mak, miód, rodzynki, orzechy, migdały oraz figi - jest wysokokaloryczny (w sumie to ok. 250 kcal w 100 g).
Pierogi podgrzej w wodzie  a nie na patelni.
Śledzia możesz przyrządzić w jogurcie naturalnym lub z jabłkiem zamiast tych w śmietanie. Bigos też możesz przyrządzić wegetariański.

Nie rezygnuj ze słodkości, ale wybieraj je z głową

Bożonarodzeniowe ciasta z makiem, miodem i bakaliami i tak są bardzo słodkie i wysokokaloryczne. Ciasto drożdżowe to 140 kalorii w jednym kawałku, makowiec to  aż 400 kalorii. Dobrze, jak ciasto przygotujesz sama. Możesz wtedy zmniejszyć ilość cukru podanego w przepisie i rezygnować z ciężkich kremów.
Nie musimy oczywiście całkowicie rezygnować z tych świątecznych pyszności. Można zjeść po kawałku makowca, piernika czy kilka ciasteczek z bakaliami. Jednak warto pamiętać, że do podjadania między głównymi posiłkami świetnie nadają się owoce . W naszych domach szczególnie popularne w Święta Bożego Narodzenia są jabłka, pomarańcze, mandarynki, grejpfruty. Są nie tylko niskokaloryczne, ale też dostarczają witamin i składników mineralnych, a błonnik i kwasy w nich zawarte ułatwiają trawienie.

Czytaj też: Jak się nie przejeść w święta Bożego Narodzenia - porady dietetyka.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?