Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Uwaga, jedzie ciąża

| 08.05.2008, aktualizacja: 05.11.2015 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
kobieta, ciąża, auto, pasy bezpieczeństwa
Często siadasz za kierownicę? Ty i twój maleńki pasażer jesteście bezpieczni, pod warunkiem że przestrzegasz kilku zasad.
Dzięki testom wypadkowym sporo dziś wiadomo o bezpiecznej jeździe w ciąży. Specjaliści z koncernu Volvo zbudowali manekina ciężarnej kobiety. Nafaszerowany elektroniką model (w 36. miesiącu ciąży) ma zamontowane urządzenia symulujące płód, łożysko, płyn owodniowy. Próby zderzeniowe z jego udziałem wiele wyjaśniły.

Zapnij pasy

Przepisy o ruchu drogowym mówią, że kobiety w widocznej ciąży zwolnione są z obowiązku stosowania pasów bezpieczeństwa. Ale badania (m.in. te na szwedzkim manekinie) pokazują: dobrze zapięty, trzypunktowy (przymocowany do siedzenia w trzech miejscach) pas najlepiej chroni mamę i dziecko. Ryzyko urazów maleje wtedy aż o połowę! Ale jak go dobrze zapiąć?
Zdejmij obszerne ubrania, aby pas biegł jak najbliżej ciała.
Przeciągnij pas biodrowy nad udami. Upewnij się, że leży płasko pod brzuchem.
Ułóż pas piersiowy między piersiami aż do boku brzucha i dociągnij.Nie wsuwaj go pod ramię ani za plecy. To może to mieć fatalne skutki! Pamiętaj też, by nie był skręcony – inaczej może nie wytrzymać napięcia przy zderzeniu i się zerwać. Warto kupić adapter do pasów dla kobiet w ciąży, który utrzymuje jego dolną część poniżej brzucha.

Odsuń fotel

Kierownica nie może uciskać brzucha. Musisz trochę się odsunąć, ale tak, by twoja sprawność motoryczna nie była ograniczona. Brzuszek nie może blokować swobody ruchów! Powinnaś też bez problemu dosięgać pedałów. Plecy muszą przylegać do oparcia, ramiona – być prawie wyprostowane, a ręce umieszczone na kierownicy tak, by lewa dłoń znajdowała się między godziną 8 a 10, prawa między 2 a 4 (wyobraź sobie, że kierownica to zegar). Jeśli w aucie jest możliwość ustawienia kierownicy, przesuń ją nieco w górę – będziesz mogła fotel przysunąć bliżej.

Zobacz też: Co ty wiesz o zimowej jeździe? Quiz

Reguluj zagłówek

Większość kierowców nigdy go nie ustawia. Nie dołączaj do tej niechlubnej grupy! Gdy dochodzi do wypadku, siła bezwładności najpierw pcha jadącego do przodu, po czym ciało jest gwałtownie odrzucane w tył. Zagłówek stanowi wtedy jedyną ochronę dla szyjnej części kręgosłupa. Ustaw go tak, byś mogła środkiem głowy (potylicą) dotknąć jego środka. Jeśli dotykasz go czubkiem głowy lub znajduje się on za nisko, to znaczy, że jest źle ustawiony. A może odsunęłaś fotel od kierownicy i teraz mocno pochylasz się w przód? To też błąd. Staraj się trzymać raczej prosto, opierając plecy o oparcie.

Zostaw poduszkę

Nie wyłączaj poduszki powietrznej. Nie stanowi ona zagrożenia dla ciebie, i dziecka, a dodatkowo zabezpiecza przed urazami w razie uderzenia głową o kierownicę. Dlaczego dodatkowo? Bo musi być stosowana z pasami.

Gdy to nie ty prowadzisz...

...lepiej przesiądź się do tyłu. Fotel obok kierowcy to najbardziej zagrożone miejsce. W razie wypadku zajmujące go osoby odnoszą najpoważniejsze obrażenia. Ze względu na układ stref zgniotu bezpieczniej jest z tyłu, na środkowym siedzeniu. Z zapiętymi pasami!
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?