Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Czy właściwy poziom witaminy D można zapewnić sobie odpowiednią dietą?

| aktualizacja: 13.11.2017 | 0

Sprawdź, jakie produkty mają najwięcej witaminy D i co możesz zrobić, by zapewnić dawkę odpowiednią dla twojego organizmu.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Witamina D
fot. Fotolia
Aż 90 proc. Polaków cierpi na niedobór witaminy D, dlatego tak niezwykle ważna jest wiedza, jak uzupełnić te braki. Witamina D jest przede wszystkim wytwarzana w skórze pod wpływem słońca. Szukając naturalnych źródeł witaminy D, warto zwrócić uwagę na źródła pokarmowe. W jedzeniu znajdziesz ją w tłustych rybach morskich i nabiale.

W czym jest najwięcej witaminy D?

Choć witaminę D nasz organizm potrafi sam wytwarzać, potrzebuje do tego odpowiednich warunków. Niestety szerokość geograficzna, w której leży Polska nie sprzyja efektywnej syntezie witaminy D3. Odpowiednie warunki pogodowe występują zaledwie przez kilka miesięcy (od kwietnia do września), ale pod warunkiem, że spędzamy minimalnie 30 minut na dworze. Zanieczyszczenie powietrza i stosowanie kremów z filtrem niestety blokuje syntezę w 99 porc. Specjaliści zalecają więc suplementację, warto także zwrócić uwagę na to, co jemy.


Witamina D występuje w żywności w małych ilościach, głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Najwięcej witaminy D można znaleźć w tłustych rybach morskich. Najlepiej, by były przygotowane na parze lub pieczone, gdyż smażenie niszczy witaminę D. Które ryby warto wybierać? Najwięcej znajdziemy w świeżym węgorzu, śledziu w oleju, czy łososiu. Warto jeść także śledzie marynowane, sardynki, makrele, tuńczyka. Oprócz ryb witaminę D znajdziesz również w żółtku, żółtym serze, mleku i produktach pełnomlecznych, olejach roślinnych, pieczarkach czy wątróbce. Jeśli twój maluch je kaszkę mleczno-zbożowa lub mleko modyfikowane najpewniej jest ona już wzbogacona o witaminę D – sprawdź koniecznie na opakowaniu.

Dodatkowe źródła witaminy D

Warto zadbać, by nasza dieta była bogata w pokarmy będące źródłem witaminy D. Jednak, by zapewnić odpowiedni poziom witaminy D, należałoby tych produktów jeść bardzo dużo. W okresie jesienno-zimowym, gdy ilość słońca jest zbyt mała, warto pomyśleć o suplementacji. Można przyjmować witaminę D w kapsułkach lub kroplach, w dawce odpowiedniej dla wieku i zapotrzebowania. Specjaliści zalecają, by dzieci do 5. r.ż. przyjmowały– 400 – 500 IU. dzieci (powyżej 5. r.ż.) i nastolatki – 600 – 1000 IU, a dorośli - 800 – 2000 IU. Dzieci powinny przyjmować witaminę D przez cały rok, a w okresie między październikiem a kwietniem w zwiększonej dawce.

Witaminę D odnajdziesz także w tranie

Tran to nic innego tylko płynny tłuszcz, który produkowany jest z wątroby dorsza lub innych ryb dorszowatych. Czasem pod tą nazwą może kryć się również tłuszcz pochodzący z innych gatunków ryb lub ssaków (produkuje się go np. z wątroby i tkanki tłuszczowej wielorybów). Źródło pochodzenia sprawia jednak, że ma on inny skład i właściwości niż tran tradycyjny. Pamiętaj, że stosowanie tranu u dzieci poniżej 3. roku życia trzeba zawsze konsultować z pediatrą. Tłuszcz rybi zawiera cenne kwasy tłuszczowe omega-3, ale również witaminy A i D. Te zaś gromadzą się w organizmie i łatwo je przedawkować.

Czy zwracacie uwagę na to, jakie witaminy trafiają na talerz waszego dziecka? Napiszcie w komentarzach.

Zobacz także:
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?