Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Lato z brzuszkiem

| 03.07.2008, aktualizacja: 17.12.2013 | 0

Gdy słońce praży bezlitośnie, radość z ciepełka szybko zamienia się w równie gorące pragnienia: „Zgasić to światło!”. Kochasz upały? Tak, ale nie kiedy jesteś w ciąży.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
rodzice, ciąża, brzuszek, lato, morze, mama
Córeczka Sylwii ma dziewięć miesięcy, urodziła się we wrześniu ubiegłego roku. Liczę miesiące… Wszystko się zgadza. Gdy Sylwia była w trzecim trymestrze ciąży, mieszkańcy północnej półkuli, czyli my, cieszyli się latem.

A przyszła mama? Kiedy spytałam o to Sylwię, na wspomnienie zeszłorocznych wakacji stwierdziła boleśnie: „Było o-k-r-o-p-n-i-e!”. I zaczęła wyliczać: „Puchłam, pociłam się, miałam zawroty głowy… Do tego pojawiły się żylaki, a ja bałam się bardzo przebarwień skóry”. I jak tu się cieszyć z ciąży? Sylwia na to: „Oczywiście, że można! Po pierwsze, ratunkiem jest myśl, że wkrótce to się skończy i że zobaczę Ninkę” – śmiała się. „A po drugie, są różne sposoby, które przynoszą ulgę, gdy brzuszek cierpi od skwaru”. Oto one, wszystkie sprawdzone!

Chłodna woda (i nie tylko) na obrzęki
Wiele przyszłych mam skarży się na opuchliznę kostek i stóp (często także twarzy i/lub rąk). Obrzęki dokuczają, gdy temperatura zaczyna rosnąć, ale także wtedy, gdy za dużo chodzisz, przez dłuższy czas stoisz lub siedzisz, np. z założonymi nogami.
Skąd się bierze opuchlizna? W czasie ciąży wzrasta ilość płynów w organizmie, a do tego po-jawiają się problemy z krążeniem krwi, które zakłóca powiększająca się macica. Pod wpływem upału przez ścianki rozszerzonych naczyń krwionośnych przesącza się do tkanek woda, co powoduje powstanie obrzęków. Zwykle na drugi dzień znikają. Jeśli jednak mija doba, a ty nadal czujesz się jak balon, skontaktuj się z lekarzem. Zbada, czy ciśnienie ci nie podskoczyło, i zleci analizę moczu (podwyższone ciśnienie i białko
w moczu mogą oznaczać stan przedrzucawkowy).
→ Weź prysznic albo kąpiel. Chłodny. Stopy możesz trzymać w misce z zimną wodą.
→ Posmaruj kremem. Takim z mentolem, ochłodzi i przyniesie ulgę.
→ Trzymaj nogi wyżej. Gdy leżysz, ułóż je na poduszkach albo oprzyj o oparcie kanapy (to ułatwi odpłynięcie krwi ze stóp). W pracy oprzyj stopy na podwyższeniu, nie krzyżuj. Zrób zimny okład z ręcznika.
→ Zmień buty. Na takie z niskim obcasem, klapki, sandały (przymierz o numer większe).
→ Dużo pij. Picie wody (niegazowanej) pomaga, gdy twoje ciało puchnie. Pij szklankę, najwyżej dwie naraz, nawet wtedy, gdy nie
czujesz pragnienia.
→ Nie używaj soli. Zatrzymuje wodę w organizmie, bywa, że za obrzęki odpowiada właśnie sól.

Ćwiczenia (i nie tylko) na żylaki
Grożą ci, jeśli ktoś z twojej rodziny cierpiał z ich powodu. Mechanizm powstawania żylaków jest prosty – powiększająca się macica uciska żyły miednicy, którymi odpływa krew z nóg. Pod wpływem wyższej temperatury żyły się powiększają, a tym samym żylaki. Mogą być bolesne.
→ Gimnastykuj stopy. Czyli krążenia stopą, przenoszenie ciężaru ciała z palców na pięty, gdy siedzisz, napnij łydki – tak jakby coś ciągnęło piętę w dół, a palce do góry. Ćwicz jak najczęściej.
→ Unikaj długiego stania i siedzenia. Ulgę przyniesie odpoczynek z uniesionymi nogami, a w pracy trzymanie nóg na poziomie bioder.
→ Kup maść. Bolące miejsca smaruj maścią nagietkową lub taką z wyciągiem z kasztanowca.
→ Nie noś krępujących ciuszków. Skarpety z gumką, majtki za ciasne w udach… – zabronione!
→ Chroń się przed skwarem. Od 10 do 16 słońce grzeje najbardziej, dlatego – jeśli nie musisz – nie wychodź na dwór. Jeśli już, to szukaj cienia, przyłóż do karku wilgotną chusteczkę. Uwaga! Unikaj pomieszczeń z klimatyzacją. Gwałtowna zmiana temperatury może skończyć się przeziębieniem.

Łyk powietrza na zawroty głowy
Pojawiają się, gdy jest ci duszno, np. w przegrzanym sklepie lub autobusie, i gdy skarżysz się na zmiany ciśnienia. Mierz je, jeśli często masz mroczki przed oczami i wrażenie, że zaraz zemdlejesz. Niskie? Nie ma powodu do alarmu, choć poinformuj o tym ginekologa. Wysokie? Szybko zgłoś się do lekarza, może być groźne dla ciebie i dzidziusia.
→ Otwórz okno. Gdy zawroty dopadną cię w autobusie, musisz łyknąć świeżego powietrza. Otwórz okno albo wyjdź z pojazdu. Usiądź w cieniu (pochyl głowę, jak najniżej możesz). W domu połóż się z uniesionymi nogami.
→ Zmocz twarz. Miej przy sobie wodę w spreju, gdy poczujesz, że robi ci się słabo, spryskaj nią twarz, kark, ramiona (albo przetrzyj wilgotnymi chusteczkami – jednorazowe kupisz w drogerii lub w aptece).
→ Chroń głowę. Załóż kapelusz, czapkę z daszkiem, chusteczkę, by nie przegrzać głowy.
→ Zrób masaż. Chłodny prysznic i masaż gąbką lub myjką – od stóp do głowy – to powinno zmusić krew do szybszego krążenia.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?