Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Wapń w diecie mężczyzny starającego się o dziecko

| 17.12.2015, aktualizacja: 19.01.2016 | 0

Wapń jest bardzo potrzebny mężczyźnie, który chce zostać ojcem. Sprawdź, jakie są najlepsze źródła tego składnika i jak wapń wpływa na płodność.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
wapń w diecie mężczyzny, nabiał, mleko, zakupy
fot. Fotolia

Co daje wapń przyszłemu tacie?

Wapń to minerał, który w ludzkim organizmie występuje w największej ilości. 99% tego pierwiastka znajduje się w kościach i zębach. Jest również niezbędny do prawidłowego przekazywania impulsów nerwowych, skurczu mięśni, krzepnięcia krwi czy wydzielania niektórych hormonów. Między innymi od poziomu wapnia zależy jakość i ilość plemników u mężczyzny. Dzięki odpowiednim dawkom wapnia maleje też ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego oraz otyłości (która może szkodzić płodności). Wapń pomaga również w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej. Warunkiem prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu jest stałość warunków w nim panujących. Wapń stoi na straży prawidłowej wartości pH, nie pozwalając na jej zmianę. Dlatego tak ważne staje się dbanie o prawidłowe spożycie tego pierwiastka np. podczas diet wysokobiałkowych.
 
Przeczytaj: Co to jest zakwaszenie organizmu i skąd się bierze?
 

Jaka dzienna dawka wapnia jest potrzebna mężczyźnie starającemu się o dziecko?

Aktualne normy dotyczące wapnia w diecie mężczyzny określają, by spożywać 1000 mg dziennie.
Jeśli jesteś aktywny i stosujesz dietę wysokobiałkową, pamiętaj o tym, że nadmiar białka może prowadzić do kwasicy. Istnieją zalecenia spożywania 20 mg wapnia na każdy 1 g spożytego białka.
 

Jakie produkty spożywcze zawierają wapń?

Wapnia najwięcej jest w mleku i przetworach mlecznych (jogurt, maślanka, kefir, ser biały, ser żółty). Sporo wapnia jest też w jajkach, rybach o jadalnym szkielecie, jarmużu, brokułach, migdałach, orzechach, ziarnach sezamowych, figach suszonych, soi, fasoli, grochu. 
Pamiętaj, że o wiele lepiej przyswajalny jest wapń pochodzenia zwierzęcego niż roślinnego. Na lepszą przyswajalność tego pierwiastka ma też wpływ witamina D. Natomiast szczawiany i fityniany ograniczają wchłanianie tego pierwiastka.  
Pamiętaj! Nadmierne spożycie mięsa, stosowanie zbyt dużych ilości soli kuchennej czy picie kawy wpływa na nadmierną utratą wapnia z organizmu.

Sprawdź: Jak poprawić męską płodność dietą
 

Czy faceci, którzy planują potomstwo powinni suplementować wapń?

Nie u wszystkich mężczyzn starających się o dziecko jest taka potrzeba. Warto najpierw sprawdzić poziom wapnia w organizmie. Prawidłowy wynik to 2,1–2,6 mmol/l (według innych oznaczeń 8,5–10,5 mg/dl).
Wapń pochodzący z jedzenia trudno przedawkować. Jeżeli jednak zażywamy suplementy diety zawierające ten pierwiastek, to nie można przekraczać dawki 3–4 g wapnia na dzień. Zbyt dużo wapnia w organizmie może zablokować wchłanianie cynku i żelaza. Duże spożycie wapnia powoduje też zmniejszenie ilości witaminy D, co zwiększa ryzyko raka prostaty.

Przepisy na dania bogate w wapń:

Przepis na sałatkę z jarmużem i kaszą gryczaną. Danie zawiera 285 mg wapnia w porcji




Przepis na omlet z jarmużem. Danie zawiera 189 mg wapnia w porcji



Więcej na temat:
Najczęstsze przyczyny męskiej niepłodności
Jak poprawić męską płodność dietą
Kiedy ostatnio robiliście badanie jąder?
Badanie nasienia - HOS test - video

 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?