Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Wapń w diecie kobiety starającej się o dziecko

| 03.01.2016, aktualizacja: 19.01.2016 | 0

Odpowiednia dawka wapnia to kapitał, z którego będzie czerpał płód. Dlatego tak ważne jest, by dbać o odpowiednią ilość wapnia w diecie jeszcze przed zajściem w ciążę. Sprawdź, w jakich produktach jest najwięcej wapnia.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Produkty mleczne, mleko, ser, zboże, wapń
fot. Fotolia

Dlaczego wapń jest ważny dla kobiety w trakcie starania o ciążę?

Wapń stabilizuje ciśnienie i zapewnia odpowiednią krzepliwość krwi. Jest pierwiastkiem niezbędnym przede wszystkim do prawidłowego rozwoju kości i zębów dziecka (ich zawiązki tworzą się już od 4. tygodnia życia płodowego, kiedy wiele kobiet nie wie jeszcze, że są w ciąży), ale również mięśni, serca i układu nerwowego. Natura zabezpieczyła maluszka na wypadek, gdyby zabrakło wapnia w diecie mamy. Przez pewien czas maleństwo zaspokaja swoje potrzeby kosztem twojego organizmu i czerpie z niego wapń (zostaje on "wypłukany" z twoich kości i przetransportowany do ciała dziecka). Dlatego właśnie tak ważne jest, by zgromadzić odpowiednią ilość wapnia w organizmie jeszcze przed zajściem w ciążę.

Wapń jest niezbędny dla budowy kości mamy i maluszka, ale również część naukowców jest zdania, że pozytywnie wpływa na owulację. Wykazano też dużą zależność pomiędzy odpowiednim poziomem wapnia w organizmie a płodnością kobiet.

Przeczytaj: Jak często uprawiać seks w dni płodne?
 

Jaka dzienna dawka wapnia jest potrzebna kobiecie, która chce zajść w ciążę?

Kobietom, które pragną zajść w ciążę zaleca się, aby w ich diecie znalazło się co najmniej 1000 mg wapnia dziennie.
 

Jakie produkty spożywcze zawierają wapń?

Najwięcej wapnia jest w mleku i przetworach mlecznych (jogurt, maślanka, kefir, ser biały, ser żółty). Sporo wapnia jest też w jajkach, rybach o jadalnym szkielecie, jarmużu, brokułach, migdałach, orzechach, ziarnach sezamowych, figach suszonych, soi, fasoli, grochu. 
Ważne! O wiele lepiej przyswajalny jest wapń pochodzenia zwierzęcego niż roślinnego. Na lepszą przyswajalność tego pierwiastka ma też wpływ witamina D3. Natomiast szczawiany i fityniany ograniczają wchłanianie tego pierwiastka.  
Pamiętaj! Nadmierne spożycie mięsa, stosowanie zbyt dużych ilości soli kuchennej czy picie kawy wpływa na nadmierną utratą wapnia z organizmu.

Przeczytaj: Kawa obniża płodność kobiety


Czy kobiety, które planują potomstwo powinny suplementować wapń?

Zawsze powinien decydować o tym lekarz. Przy stosowaniu zwiększonych dawek wapnia z preparatów farmaceutycznych może nastąpić obniżenie poziomu wchłaniania żelaza, cynku i magnezu, a te minerały są również potrzebne kobiecie starającej się o dziecko. Dlatego lekarz prowadzący pomoże ci ustalić optymalną dietę i ewentualnie zaleci inne leki, by zminimalizować ryzyko wystąpienia tych niedoborów.

Przepisy na dania bogate w wapń:

Przepis na sałatkę z jarmużem i kaszą gryczaną. Danie zawiera 285 mg wapnia w porcji




Przepis na omlet z jarmużem. Danie zawiera 189 mg wapnia w porcji



Więcej na temat:
Poznaj fazy cyklu miesiączkowego
Dlaczego warto jeść migdały przed zajściem w ciążę
W jakim miesiącu najlepiej zajść w ciążę?
Czy możesz mieć problem z płodnością - test

 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?