Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Talerz pełen witamin, czyli przygotowanie jedzenia dla dziecka

| 29.01.2007, aktualizacja: 06.05.2016 | 0

Odpowiadamy na pytania o mrożonki i oleje w diecie dziecka. Podajemy praktyczne sposoby zachowania witamin podczas gotowania - to ważne zwłaszcza przy żywieniu niemowlęcia. Zobacz, jak przygotować naprawdę wartościowe posiłki dla dziecka.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
fot. fotolia.com

Witaminy dla dziecka - jak ich nie utracić gotując posiłki

W trakcie niewłaściwego przechowywania produktów i ich przygotowywania mogą one stracić wiele swoich wartości. Co możesz robić, by temu zapobiec?

  • Warzywa gotuj w małej ilości wody, wykorzystaj ją potem na sos lub zupę.
  • ​Przyrządzaj potrawy tuż przed podaniem ich dziecku.
  • Mając do wyboru żywność mrożoną i puszkowaną, wybieraj mrożonki (gotuj je bez wcześniejszego rozmrażania).
  • Surówki sporządzaj ze świeżo pokrojonych warzyw, inaczej tracą wiele witamin, głównie C i z grupy B.
  • Używaj naczyń ze stali nierdzewnej. Gotowanie w garnkach miedzianych zubaża potrawy o witaminy C, E, kwas foliowy.
  • Warzywa strączkowe, makaron, ryż, mąkę przechowuj w ciemnych pojemnikach, gdyż promienie słoneczne niszczą zawartą w nich witaminę B2.
  • Nie wystawiaj mleka i jego przetworów na działanie promieni słonecznych, gdyż tracą witaminy A, D, B2.

Mrożonki dla dziecka

Zimą i wczesną wiosną nie ma świeżych warzyw i owoców, ale można korzystać z mrożonych. Zachowują one większość składników odżywczych. W mrożonym szpinaku znajduje się prawie tyle samo witamin, co w świeżym.

Ale uwaga: jeśli przechowujesz go w temperaturze pokojowej, już po dwóch dniach ilość witamin maleje o ponad połowę! Podobnie dzieje się z owocami: przechowywane w nieodpowiednich warunkach, tracą swoją wartość odżywczą.

Dlatego zimą warto podawać dziecku mrożonki: dzięki temu nie jest skazane tylko na banany, pomarańcze i marchewkę, a każdego dnia może zjeść inną jarzynkę czy owoce.

Olej w diecie dziecka

Jeżeli chodzi o oleje i oliwy, nie ma specjalnej różnicy między podawaniem ich dziecku i dorosłym. Pamiętaj tylko, że nie wszystkie oleje nadają się do smażenia potraw. Powinno się do tego używać oliwy z oliwek oraz oleju rzepakowego.

Natomiast takie oleje, jak słonecznikowy, sojowy czy kukurydziany nadają się do surówek. Pamiętaj też, że nie wolno kilkakrotnie smażyć na tym samym tłuszczu, bo powstają wówczas związki rakotwórcze.

Czytaj też: Ile białka potrzebuje dziecko?

dr inż. Anna Stolarczyk konsultacja: dr inż. Anna Stolarczyk
Pracuje w Klinice Pediatrii w Instytucie "Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka".
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?