Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Wegetarianka w ciąży

| 19.12.2006, aktualizacja: 09.03.2016 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
mama, kobieta, ciąża, brzuszek, odżywianie w ciąży, kanapka
fot. Panthermedia
Nie musisz zmieniać radykalnie zwyczajów żywieniowych, możesz je nieco zmodyfikować. Lekarze polecają diety laktowegetariańską i semiwegetariańską.
Wiele wegetarianek w czasie ciąży jest namawianych do zmiany diety na "normalną", czyli z kotletem schabowym na talerzu. W tym czasie nie powinno się radykalnie zmieniać zwyczajów żywieniowych. Warto szczególnie dbać o odpowiedni i urozmaicony jadłospis, który zapewni Tobie i maleństwu niezbędne składniki odżywcze. Poinformuj swojego lekarza prowadzącego, że nie jesz mięsa. Być może zapisze Ci preparat witaminowy (np. Feminatal, Materna, Prenatal).

Dieta bez mięsa

Wyeliminowane z jadłospisu mięso trzeba zastąpić innymi produktami bogatymi w białko, które jest niezbędne do formowania się tkanek płodu. Białka zbudowane są z aminokwasów bogatych w azot, chemicznych związków organicznych. Tylko jajka i mleko zawierają osiem egzogennych aminokwasów (nasza wątroba nie potrafi ich wyprodukować) w proporcjach odpowiednich dla potrzeb ludzkiego organizmu. Mięso, powszechnie uważane za najlepsze źródło pełnowartościowego białka, nie zawiera wystarczającej ilości tryptofanu, metioniny i waliny.
Rośliny strączkowe są bogate w lizynę, nie zawierają jednak odpowiednich ilości metioniny; zboża z kolei mają niewystarczające ilości lizyny i tryptofanu. Warzywa natomiast są bogate w te dwa ostatnie aminokwasy. Aby pokryć zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko, dieta powinna być urozmaicona. Należy też przygotowywać odpowiednio połączone pokarmy. Polecane jest łączenie roślin strączkowych (soja, fasola) z produktami zbożowymi (pieczywo, płatki zbożowe) i kaszami (gryczana, jaglana).

Mleko dla mamy

Wapń jest głównym składnikiem kości i zębów. U kobiet w ciąży i karmiących piersią występuje zwiększone zapotrzebowanie na ten pierwiastek (potrzebują około 1,5–2 g dziennie). Najbogatszymi źródłami łatwo przyswajalnego wapnia są: mleko, sery, żółtka jaj. Przyswajalność wapnia w dużej mierze zależy od odpowiedniej ilości białka, magnezu, cynku oraz witamin D i C w diecie.

Owoce, warzywa i kiełki

Owoce zawierają dużo błonnika, składników mineralnych (wapń, sód, potas, fosfor, żelazo, magnez) i witamin (B1, B2, C, E, A, kwas foliowy). Są lekkostrawne i łatwo przyswajalne przez organizm. Na drugie śniadanie warto schrupać jabłko, gruszkę czy kilka śliwek zamiast słodkiej drożdżówki.
Kiełki zbóż i roślin są doskonałym i smacznym źródłem białka, witamin (A, C, E i B) i mikroelementów. W diecie wegetarianki nie powinno zabraknąć sałatek ze świeżych warzyw posypanych kiełkami.

Talerz wegetarianki

  • Dbaj o różnorodność pożywienia. Nie istnieje idealny produkt, który dostarcza organizmowi wszystkich składników.
  • Pamiętaj o odpowiedniej ilości białka.
  • Ogranicz sól, cukier, białą mąkę i ryż łuskany.
  • Pij dużo płynów (niegazowaną wodę mineralną, herbatki ziołowe, świeżo wyciskane soki owocowe i warzywne).
  • Codziennie jedz sezonowe owoce i warzywa.
  • Zamiast słodyczy pogryzaj orzeszki, migdały, pestki słonecznika i dyni oraz suszone owoce.

Dr Dariusz Góźdź, ginekolog-położnik odpowiada na pytania przyszłych mam-wegetarianek.

Oboje z mężem jesteśmy wegetarianami, nie jemy mięsa, mleka i jego przetworów. Wkrótce zamierzamy mieć dziecko. Czy powinnam zmienić dietę na mięsną przed zajściem w ciążę?
Ścisła dieta wegetariańska (weganizm) nie jest wskazana dla kobiet w ciąży. Ze względu na brak różnych składników może mieć niekorzystny wpływ na rozwój płodu. Byłoby dobrze, gdybyś mając na uwadze dobro dziecka, powoli zaczęła zmieniać dietę na laktowegetariańską, uwzględniającą mleko i jego przetwory oraz jajka, lub jeszcze korzystniejszą – semiwegetariańską – z niewielkimi ilościami mięsa i ryb. Ta ostatnia dieta podobna jest do zalecanego przez dietetyków modelu żywienia śródziemnomorskiego. Zboża, warzywa, owoce, oliwa i nabiał powinny się znaleźć na talerzu wegetarianki codziennie. Ryby, drób i jajka mogą być spożywane kilka razy w tygodniu, a czerwone mięso – kilka razy w miesiącu.

Czy żelazo jest zawarte tylko w produktach mięsnych? Czy powinnam przyjmować jakiś preparat z tym minerałem?
Żelazo występuje w produktach zwierzęcych (wątróbka, wołowina, żółtko jaj) oraz roślinnych – ciemnozielonych warzywach liściastych (szpinak, kapusta), fasoli, soczewicy, grochu, suszonych owocach, orzechach i w kakao. Warto pamiętać, że duże ilości błonnika mogą utrudniać wchłanianie żelaza. Lekarz zazwyczaj przepisuje wegetariankom preparaty z tym pierwiastkiem, aby zapobiec niedokrwistości.

Słyszałam, że pyłek pszczeli i drożdże zawierają wiele składników odżywczych i są polecane ciężarnym wegetariankom. Czy to prawda?
Pyłek pszczeli zawiera sporo białek roślinnych (15-30%). Jest także bogaty w sole mineralne i witaminę B12. Drożdże piwne są natomiast doskonałym źródłem witamin, przede wszystkim z grupy B oraz soli mineralnych (w tym żelaza). Pyłek i drożdże polecane są w czasie ciąży i karmienia piersią.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?