Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Co powinna jeść wegetarianka w ciąży?

| 16.02.2014, aktualizacja: 04.07.2015 | 6

Czy dieta wegetariańska może zaspokoić potrzeby zarówno mamy, jak i jej dziecka? Naszym zdaniem tak! Dobrze zaplanowane diety laktoowowegetariańska, a nawet wegańska, zawierają potrzebne składniki odżywcze i zaspokoją potrzeby żywieniowe i energetyczne wegetarianki w ciąży.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(5)
Kobieta w ciąży w kuchni
Nie jesz mięsa i zastanawiasz się, czy dieta wegetariańska jest odpowiednia dla kobiet w ciąży? W twoich wątpliwościach utwierdzają cię najbliżsi, twierdząc, że musisz jeść mięso, by twoje dziecko było zdrowe? To nieprawda. Jeśli zadbasz o to, by twoja codzienna dieta dostarczała wszystkich potrzebnych tobie i dziecku składników odżywczych, możesz nie jeść mięsa. O czym powinna pamiętać wegetarianka w ciąży? Przeczytaj nasz dekalog wegetarianki.

1. Zwiększ liczbę spożywanych kalorii 

Przyrost masy ciała w czasie ciąży jest ważnym wskaźnikiem jej przebiegu. Ile kobieta w ciąży powinna przybrać na wadze? Zalecenia w przypadku większości pań, które na początku ciąży miały prawidłową wagę ciała, mówią o przyroście wynoszącym od 11,5 do 16 kilogramów. Poniżej tabela zalecanego przyrostu wagi w okresie ciąży w różnych sytuacjach.
 
 
Aby osiągnąć pożądany przyrost wagi ciała w okresie ciąży, oprócz normalnej diety potrzeba dodatkowych 100 kalorii dziennie w pierwszym trymestrze i około 300 w następnych dwóch trymestrach. Całkowita liczba kalorii odpowiednia w przypadku większości kobiet to 2500–2700 kalorii. Szklanka mleka sojowego albo kromka pełnoziarnistego chleba dostarczają około 100 kalorii, a miseczka płatków śniadaniowych (z mlekiem) czy muffinka z owocami – około 300.

2. Jedz różnorodne produkty odżywcze

W okresie ciąży zapotrzebowanie na składniki odżywcze wzrasta znacznie, natomiast na liczbę kalorii – nieznacznie. Oznacza to, że mamy mniej miejsca na „śmieciowe jedzenie". 
W twojej diecie powinny się znaleźć produkty zbożowe – najlepiej pełnoziarniste, a także nieoczyszczone ziarna zbóż, takie jak ryż brązowy, komosa ryżowa, proso, jęczmień, pszenica. Jedz dużo warzyw (w tym ciemnozielone warzywa liściaste) i owoców bogatych w witaminę C. Uwzględniaj w każdym posiłku produkty bogate w wapń (mleko i jego zamienniki). Spożywaj różnorodne produkty bogate w białka – wybieraj fasolę i soczewicę. Włącz do diety orzechy i nasiona, żeby zwiększyć ilość witaminy E i minerałów. Zwracaj uwagę na ważne składniki odżywcze, w tym kwasy tłuszczowe omega-3, witaminę B12 oraz witaminę D3. 
 
1 2 3 4 5 6 .. 7 Następna
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (6)
avatar

Szyszki
Szyszki | 2015-09-01 16:07 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

ja od kilku lat jestem wegetarianką- teraz zdrowie dziecka jest dla mnie najważniejsze, znalazłam na szczęście dietę dla kobiet w ciąży na belybesfriend, gdzie dieta wegetariańska jest uwzględniona

Odpowiedz

Aneta
Aneta | 2014-06-09 21:54 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja spotkałam się ze stwierdzeniem, że przyjmowanie suplementu kwasu DHA np. pregnoferu DHA jest bezpieczniejsze od spożywania ryb, gdy nie mamy sprawdzonego źródła. Moim zdaniem suplementacja w tym przypadku nie zaszkodzi.

Odpowiedz

maxel
maxel | 2014-06-05 19:51 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

ja bym jeszcze dolozyl kwas DHA, jest dostepny jako pregnofer i mozna go kupic online na stronach oleofarmu

Odpowiedz

mama wegetarianka
mama wegetarianka | 2014-02-18 21:45 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jestem wegetarianką od 15 lat, gdy zaszłam w ciążę wszyscy począwszy od rodziców po lekarza prowadzącego ciążę próbowali mnie przekonać, że jestem najgorszą matką świata... Wbijali mnie w poczucie winy, na szczęście spotkałam położną, która była przyjazna wegetarianom i to ona mi uświadomiła, że nie powinnam się przejmować opiniami innych, że powinnam wsłuchać się w swoje ciało, że będę wiedziała, co jest naprawdę potrzebne i mi i mojemu dziecku.

Odpowiedz

przychylna
przychylna | 2014-02-18 08:54 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Fajny tekst. Wkurza mnie jak ludzie krytykują kobiety w ciąży niejedzące mięsa i używają argumentów, że ich dziecko będzie chore.
Albo zmuszają do jedzenia mięsa... bo są w ciąży, dla dziecka. Szanujmy swoje wybory. Wegetarianizm, gender, animal studies są krytykowane, bo są niezrozumiałe przez większość. Cieszę się, że chociaż w sprawie wegetarianizmu zaczyna się coś powoli zmieniać.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Ośka
Ośka | przychylna | 2014-02-18 19:46 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

W polskich realiach "wegetarianizm" sprowadza się do tego, że je się ziemniaki i surówkę z niedzielnego obiadu. Czy moglibyście podać przykładowy jadłospis dla wegetarianki w ciąży?

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?