Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Witamina B w menu przyszłego taty

| 20.11.2015, aktualizacja: 19.01.2016 | 0

Witamina B, a raczej cały zestaw witamin z grupy B jest bardzo potrzebny mężczyźnie, który chce zostać tatą. Przeczytaj, co jeść, by dostarczyć organizmowi odpowiednią porcję witaminy B.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
witamina B
fot. Fotolia

Co daje witamina B przyszłemu tacie?

W badaniach klinicznych, przeprowadzonych w Kanadzie, zostało potwierdzone i udokumentowane, że witaminy z grupy B poprawiają parametry nasienia, takie jak: całkowitą liczbę plemników, ich koncentrację, ruchliwość i ruch postępowy. Witamina B jest odpowiedzialna za prawidłową budowę DNA, czyli materiału genetycznego, obecnego także w plemnikach. Zaś witamina B3, czyli niacyna, bierze udział w syntezie hormonów płciowych, np. testosteronu.

Wśród witamin z grupy B znaczenie dla męskiej płodności ma m.in. witamina B5, zwana też kwasem pantotenowym. Jest on niezbędny do biosyntezy wielu hormonów. Ponadto warunkuje prawidłowy przebieg procesu uwalniania energii, przez co zapobiega przemęczeniu i usprawnia układ nerwowy. Niedobory witaminy B5 często stwierdza się u osób, które pracują fizycznie, są często narażone na stres oraz u sportowców. 

Zobacz: Dieta kobiety i mężczyzny, którzy chcą mieć dziecko - film
 

Jaka dzienna dawka witaminy B jest potrzebna mężczyźnie starającemu się o dziecko?

Oto lista witamin z grupy B i zalecane dzienne normy spożycia dla mężczyzn w wieku 18–50 lat:
  • witamina B1 (tiamina) – 1,2 mg
  • witamina B2 (ryboflawina) – 1,3 mg
  • witamina B3 (niacyna) – 16 mg
  • witamina B5 (kwas pantotenowy) – 5 mg
  • witamina B6 (pirydoksyna) – 1,3 mg
  • witamina B12 (cyjanokobalmina) – 2,4 µg

Jakie produkty spożywcze zawierają witaminę B?

Witaminy z grupy B najczęściej występują razem, jako kompleks, w tych samych grupach produktów spożywczych. Sporo witamin z grupy B jest w kaszy jęczmiennej i gryczanej, podrobach, mięsie, ciemnym chlebie, migdałach, orzechach, jajach, kalafiorach, kapuście, cebuli, czosnku, brukselce, brokułach, szpinaku, fasoli, grochu.
Najbogatszym źródłem witaminy B1 są: zboża, wątróbka, mleko, jaja, drożdże.
Witaminy B2 w pożywieniu jest niewiele. Stosunkowo najwięcej jest jej w wątrobie, wołowinie, nerkach, wieprzowinie, zarodkach pszennych, nabiale, mleku, zielonolistnych warzywach, pełnoziarnistym chlebie.
Źródłem witaminy B3 są podroby, mięso (wołowina, wieprzowina), ryby, orzechy, ziarna zbóż, biała fasola, pomidory, owoce róży, drożdże, natomiast witaminy B6 ryby, mięso, ziemniaki i inne warzywa skrobiowe, niektóre owoce (np. banany, ale nie cytrusy) i płatki śniadaniowe wzbogacone w tę witaminę.
Bogatym źródłem witaminy B12 są podroby (wątroba, nerki, serce), chude mięso, ryby, sery i jaja.
 

Czy faceci, którzy planują potomstwo powinni suplementować witaminę B?

W okresie planowania potomstwa warto sięgnąć po suplementy z witaminą B. Można je przyjmować o dowolnej porze dnia, nie ma to wpływu na lepsze lub gorsze wchłanianie witaminy B. Najlepiej wybrać preparat, który zawiera cały zestaw witamin z grupy B.

Więcej na temat:
Trudne rozmowy o męskiej niepłodności
8 dziwnych czynników, które mogą wpływać na płodność
Suplementy na lepszą płodność
Kiedy ostatnio robiliście badanie jąder?

 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?