Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Witaminki w ciąży

| 01.03.2010, aktualizacja: 06.11.2015 | 2
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
kobieta, tabletki, dłoń
Wszystko to, czego twoje maleństwo w brzuszku potrzebuje, czyli witaminy, żelazo i wapń, dostaje od ciebie. A ty? Czy dbasz o siebie? Przeczytaj, które składniki mineralne są pomocne na ciążowe dolegliwości. I kiedy powinnaś je przyjmować.
Nigdy przedtem nie byłaś tak odpowiedzialna za innego człowieka, jak teraz, kiedy jesteś w ciąży. To dzięki tobie twój maluszek rozwija się, rośnie… To ty dostarczasz mu składników do budowy kości, tkanek oraz komórek. Dlatego, patrząc na talerz, zamiast brukselki zobacz żelazo, a zamiast truskawek – witaminę C. Pewnie już wiesz, że w ciąży nie powinnaś jeść za dwoje, tylko dla dwojga. Co to oznacza? Mniej więcej to, że nie musisz zjadać dwa razy więcej – dopiero w drugim i trzecim trymestrze potrzebujesz o 300–500 kcal więcej niż przed ciążą. To kotlet z chudego mięsa, jarzynka i owoce, nie zaś pięć porcji lodów! Koniecznie postaw na jakość, a nie ilość. Tym bardziej że zapotrzebowanie na niektóre cenne składniki diety, witaminy i minerały, rośnie aż o połowę! Czy dobra dieta jest w stanie dostarczyć ich wszystkich? A jeśli nie, to może warto sięgnąć po gotowe preparaty witaminowo-mineralne? Uwaga, nie zawsze są one potrzebne. Ale rzeczywiście, bywają konieczne – szczególnie gdy dokuczają ci ciążowe dolegliwości.

Gdy jesteś całkowicie zdrowa…

Jeśli nie przestrzegasz żadnej diety (np. antyalergicznej albo wegetariańskiej), jesz codziennie pięć urozmaiconych posiłków, dużo owoców i warzyw, a oprócz tego chude mięso, ryby, nabiał oraz kasze, czyli odżywiasz się dokładnie tak, jak zalecają lekarze, nie musisz w czasie ciąży brać preparatów witaminowo-mineralnych. Wszystkie niezbędne cenne składniki przekazujesz dziecku w tym, co jesz (wyjątkiem jest kwas foliowy: patrz ramka obok). Jeżeli jednak nie masz pewności, czy twój jadłospis jest idealny, i bierzesz gotowe preparaty, to pamiętaj,
że wciąż są one jedynie dodatkiem do diety – organizm dużo łatwiej przyswaja witaminy z warzyw i owoców.

Gdy jesteś na diecie eliminacyjnej

Jeśli stosujesz dietę wegetariańską, najlepiej by było, żebyś na czas ciąży zrezygnowała z niej. Jajka, ryby, chude mięso (drób, cielęcina) to źródło świetnie przyswajalnego żelaza, a także witamin z grupy B. Zamiast mięsa możesz jeść więcej kasz, fasoli, orzechów i moreli.
Licz się jednak z tym, że lekarz zaleci przyjmowanie preparatów witaminowych. To także konieczne, gdy masz alergię na mleko krowie.

Gdy męczą cię nudności

Ciążowe kłopoty z żołądkiem często oznaczają również mniejszy apetyt. W takiej sytuacji aż się prosi, abyś wzięła dodatkowe witaminy. Bo gdy wymiotujesz, są szczególnie potrzebne. Dlatego jedz jak najwięcej owoców i warzyw. Pomocne mogą być gotowe preparaty witaminowe. Niestety, często podrażniają one delikatny żołądek przyszłej mamy. Jeśli i ty nie będziesz dobrze tolerowała danego preparatu, powiedz o tym lekarzowi, na pewno coś na to poradzi.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (2)
avatar

oliwia
oliwia | 2010-03-04 13:47 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Doskonałą bombą witaminową jest Prenalen. Ten syrop to zbawienie dla ciężarnych.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

simsalabim
simsalabim | oliwia | 2010-04-02 10:33 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Prenalen? To jakiś suplement? Szukam czegoś takiego.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?