Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Witaminowy niezbędnik

| 07.04.2008, aktualizacja: 21.03.2016 | 0

Niemowlę potrzebuje witaminy D, żelaza, wapnia oraz innych minerałów – w określonych ilościach i proporcjach. Wyjaśniamy, jak je podawać i kiedy maluchowi ich brakuje.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
mama, niemowlę, karmienie
Organizm dziecka nie potrafi wytworzyć większości witamin, choć są mu niezbędne. Skąd je więc bierze? Z pożywienia. Znajdujące się w jedzeniu składniki mineralne i witaminy są lepiej przyswajalne niż te, które można kupić w aptece. Poza tym gdy przygotowujesz zdrowe zupki i dbasz, by malec jadł owoce oraz warzywa, niemal do zera maleje ryzyko ich przedawkowania.

W pierwszych 4–6 miesiącach życia witaminowe potrzeby dziecka w pełni zaspokaja twój pokarm lub mleko modyfikowane. Ale gdy maluch rośnie, rosną także jego potrzeby. Musisz więc wprowadzić nowe pokarmy, by otrzymał niezbędną ilość żelaza, witamin A i C oraz wielu innych minerałów.

Karmię piersią, więc po co mam dawać witaminę D?

Dlatego, że w mleku kobiecym jest jej niewystarczająca ilość. Poza tym w naszym klimacie przez wiele miesięcy jest mało słońca, a witamina D tworzy się w skórze pod wpływem promieni ultrafioletowych. Umożliwia ona wchłanianie wapnia i mineralizację kości.
Maleństwu karmionemu piersią trzeba podawać ok. 400 j. tej witaminy (dawkę ustala lekarz) już od trzeciego tygodnia. Nie jest to trudne. Preparat jest w kropelkach, które aplikuje się maluchowi bezpośrednio do buzi, a nie np. w herbatce (osadzi się wów czas na ściankach butelki i malec otrzyma go za mało). Szkrab karmiony butelką nie musi dostawać dodatkowo witaminy D (o ile lekarz nie zdecyduje inaczej), bo mieszanki są w nią wzbogacone.

Po czym poznam, że mojemu dziecku brakuje tej witaminy?

Nie zawsze jest to łatwe. Niedobór może powodować, że niemowlę jest rozdrażnione, często budzi się w nocy, ma zaparcia, nadmiernie się poci, ciemiączko zarasta mu z opóźnieniem. W przypadku nasilonej krzywicy (zdarza się to bardzo rzadko) pojawia się m.in. zniekształcenie żeber w okolicy mostka. Jednak decyzję o zwiększeniu dawki podejmuje lekarz. Aby upewnić się, że jest to konieczne, może zlecić badania, np. fosfatazy alkalicznej oraz poziomu wapnia i fosforu we krwi, a także wydalania ich z moczem.

Wszędzie czytam, że wapń jest ważny. W zasadzie dlaczego?

Stanowi ponad 90 proc. masy kości i zębów. Dzięki niemu szkliwo jest mocne i chroni je przed próchnicą. Poza tym wapń reguluje m.in. proces krzepnięcia krwi, pracę serca, wchłanianie witaminy B12. Bierze także udział w przewodzeniu impulsów nerwowych (źródła wapnia w ramce).

Jako dziecko miałam anemię. Jak mam uchronić synka przed niedoborem żelaza?

Niemowlęta otrzymują zapas tego minerału od mamy pod koniec ciąży. To chroni je przed niedokrwistością w pierwszych 4–6 miesiącach życia. Potem zapotrzebowanie na żelazo wzrasta i konieczne staje się rozszerzenie diety. Samo mleko już dziecku nie wystarczy, więc musi dostawać jarzyny, owoce, mięso, żółtko i produkty wzbogacane w żelazo, np. kaszki. Żelazo zawarte w mięsie i żółtku jest lepiej przyswajane niż to pochodzenia roślinnego. Uważaj, niedobór tego pierwiastka sprawia, że dziecko częściej choruje.

Czy witaminy można przedawkować?

Nie martw się – te, które malec dostaje wraz z jedzeniem, trudno przedawkować. Może się to zdarzyć tylko wtedy, gdy dajesz mu dodatkowo witaminy syntetyczne. Rób to więc tylko na polecenie lekarza! Nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K) może być szkodliwy, bo gromadzą się w organizmie i stają się przyczyną uszkodzenia nerek lub wątroby. Rozpuszczalne w wodzie (np. C, z grupy B) rzadko szkodzą, bo są wydalane z moczem. Za duża ilość soli mineralnych, np. wapnia (nadmiar mleka w diecie), osłabia przyswajanie cynku i magnezu, jest przyczyną zaparć i tworzenia się kamieni nerkowych.

Z dobrego źródła

Już czas na dodatkowe dania? Sprawdź, które z nich są najzdrowsze. W nawiasie wiek dziecka („m” to miesiąc, od jakiego możesz je podawać).
  • Wapń – świeże mleko (12. m); kefir, jogurt (11. m); jaja (od 11. m); brokuły (od 6–7. m).
  • Żelazo – ryby, mięso, (6–7. m); żółtko jaj (7. m); zielona pietruszka (eko 10. m); brokuły (6–7. m).
  • Magnez – szczypiorek, natka, koperek (eko 10. m); kakao (11–12. m).
  • Cynk – chude mięso (6–7. m); żółtko (7. m); ryby (6–7. m); mąka pełnoziarnista (np. graham, 10. m).
  • Jod – ryby (6–7. m), drożdże (np. w cieście, 11. m); cebula (10. m).
  • Selen – ryby, mięso (6–7. m); kasza kukurydziana (8. m); mąka pełnoziarnista (np. graham, 10. m).
  • Witamina A – marchew (5–7. m); dynia (6–7. m); brokuły (6–7. m); świeże mleko (12. m); masło (5–7. m); kefir, jogurt, twarożek (11. m); żółtko (7. m); ryby (6–7. m).
  • Witamina B6 – mąka pełnoziarnista i kasze (10. m); wieprzowina (6–7. m); jaja (11. m); ziemniaki (5–6. m).
  • Witamina B12 – jaja (11. m); świeże mleko (od 12. m); mięso (6–7 m).
  • Witamina C – natka pietruszki, koperek (eko 10. m); porzeczki (5. m); cytrusy (soki 10. m).
  • Kwas foliowy – groszek cukrowy, fasolka szparagowa (7. m); botwinka (eko 10. m).
  • Witamina D – tłuste ryby (6–7. m); masło (5. m); żółtko (7. m).
  • Witamina E – oleje rośl. (5–7. m); kasze, pieczywo (10. m); jajka (11. m) brokuły (6–7. m); twarożek (11. m).

Konsultacja: dr med. Grażyna Rowicka, pediatra, pracuje w Poradni Gastroenterologicznej IMiD w Warszawie, zajmuje się problemami żywienia dzieci
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?