Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Witaminy - co trzeba o nich wiedzieć

| 17.01.2007, aktualizacja: 04.04.2016 | 1
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(9)
W jakich produktach szukać witamin? Czym je zastępować w przypadku niedoboru?
Witamina A w marchewce, witamina C w jabłuszku i pomarańczy, a witaminy z grupy B w rybach. Wszystkie witaminy są niezbędne do prawidłowego rozwoju małego człowieka.  W jakich produktach ich szukać? Czym je zastępować w przypadku niedoboru? Jakie dawki stosować?
Bez witamin życie ludzkie nie byłoby możliwe – uczestniczą one w wielu procesach biochemicznych, są istotne dla podtrzymywania szeregu funkcji organizmu, posiadają ogromne znaczenie dla tworzenia nowych tkanek. Dlatego dieta bogata w witaminy jest wskazana od początku życia dziecka. Początkowo przekazujesz je maleństwu wraz ze swoim pokarmem, potem podajesz z pożywieniem. Warto od początku przyzwyczajać malucha do jedzenia warzyw, owoców i picia soków, gdyż są to ważne źródła witamin. Prawidłowo skomponowana dieta dostarcza organizmowi wszystkich potrzebnych witamin. Dopiero w przypadku niedoborów witamin u dzieci warto sięgnąć po preparaty (przed wyborem skontaktuj się z pediatrą).

Witamina A

  1. Niezbędna w procesie wzrostu.
  2. Korzystnie wpływa na wzrost kości, włosów i zębów.
  3. Utrzymuje w dobrym stanie komórki skóry, śluzówki i tkanek.
  4. Jej brak wpływa na pogorszenie wzroku, zwłaszcza o zmierzchu.
  5. Niedobór obniża odporność organizmu na infekcje i stany zapalne.

Gdzie ją znaleźć?
W postaci retinolu – pochodzenia zwierzęcego: jajka, wątróbka, ryby morskie, mleko i jego produkty (ser, jogurt, masło).
Jako karotenoidy – pochodzenia roślinnego (prowitamina A przekształcana w retinol w jelitach): warzywa o zielonych liściach (szpinak, brokuły), rośliny o pomarańczowej barwie: marchew, morele, melon, pomarańcze.

Zalecane dawkowanie dzienne
  • Do szóstego miesiąca: 1500 j.m.
  • Od szóstego miesiąca do pierwszego roku: 1500 j.m.
  • Od jednego roku do trzech lat: 2000 j.m.
  • Od czterech do sześciu lat: 2000 j.m.

Witamina B1 – tiamina

  1. Pobudza apetyt, chroni mięśnie, serce i układ nerwowy.
  2. Jej niedobór objawia się brakiem apetytu, rozdrażnieniem oraz bólami i mrowieniem rąk.
Gdzie ją znaleźć?
W żółtkach jaj, w mięsie wieprzowym i drobiowym, w pełnoziarnistych produktach zbożowych, warzywach strączkowych (groch, fasola, soczewica).

Zalecane dawkowanie dzienne
  • Do szóstego miesiąca: 0,75 mg.
  • Od szóstego miesiąca do jednego roku: 0,75 mg.
  • Od jednego roku do trzech lat: 0,7 mg.
  • Od czterech do sześciu lat: 0,8 mg.

Witamina B2 – ryboflawina

  1. Jest niezbędna dla wzrostu i wytwarzania się glukozy w organizmie.
  2. Odpowiedzialna za dostarczanie energii do komórek ciała.
  3. Jest ważna dla zachowania zdrowej skóry i błon śluzowych.
  4. Niedobór tej witaminy objawia się stanem zapalnym języka oraz ust (tzw. zajady), podrażnieniem oczu i skóry.
Gdzie ją znaleźć?
Znajduje się w mleku, serach, jogurtach, żółtku, mięsie, zielonych warzywach, fasoli i w zbożach.

Zalecane dawkowanie dzienne
  • Do szóstego miesiąca: 0,5 mg.
  • Od szóstego miesiąca do jednego roku: 0,9 mg.
  • Od jednego roku do trzech lat: 0,8 mg.
  • Od czterech do sześciu lat: 1 mg.

Witamina B3 (PP) – niacyna

  1. Sprzyja lepszemu wykorzystaniu energii dostarczanej przez pokarmy.
  2. Jest bardzo ważna dla wzrostu i syntezy hormonów.
  3. Obniża ciśnienie tętnicze krwi i poziom cholesterolu.
  4. W przypadku jej niedoboru pojawiają się trudności w zasypianiu, zmęczenie, utrata apetytu oraz mdłości, zaburzenia ze strony układu nerwowego.
  5. Należy zwiększyć jej spożycie przy gorączce oraz po wysiłku fizycznym.
Gdzie ją znaleźć?
Znajduje się w orzechach, chudym mięsie, rybach, razowym pieczywie, serze, suszonych owocach, podrobach, mleku.

Zalecane dawkowanie dzienne
  • Do szóstego miesiąca: 6 mg.
  • Od szóstego miesiąca do jednego roku: 7 mg.
  • Od jednego roku do trzech lat: 8 mg.
  • Od czterech do sześciu lat: 11 mg.

Witamina B5 – kwas pantotenowy

  1. Bierze udział w przekształcaniu tłuszczy i cukrów w energię.
  2. Zapobiega powstawaniu uczucia zmęczenia.
  3. Bierze udział w syntezie niektórych hormonów i regeneracji tkanek.
  4. Jej niedobór wywołuje zaburzenia układu pokarmowego, nerwowego i zwiększa ryzyko infekcji.
Gdzie ją znaleźć?
Jest ona obecna w wielu pokarmach, szczególnie suszonych owocach, kiełkach pszenicy, jajkach, podrobach drobiowych i mięsnych, pełnoziarnistych zbożach, pełnoziarnistym pieczywie, fasoli i warzywach.

Zalecane dawkowanie dzienne
  • Do jednego roku: 1 mg.
  • Od jednego roku do trzech lat: 0,9 mg.
  • Od czterech do sześciu lat: 1 mg.

Witamina B6 – pirydoksyna

  1. Pobudza wytwarzanie czerwonych krwinek.
  2. Wpływa na rozwój systemu nerwowego.
  3. Jest niezbędna dla prawidłowej przemiany białek i nienasyconych kwasów tłuszczowych.
  4. W wyniku jej niedoboru pojawia się anemia, odparzenia skóry, uczucie niepokoju oraz ból głowy.
Gdzie ją znaleźć?
Znajduje się w drożdżach, wątrobie, pełnoziarnistych zbożach, bananach, orzechach, chudych mięsach i rybach, mleku, pełnoziarnistych produktach zbożowych, zielonym groszku.

Zalecane dawkowanie dzienne
  • Do szóstego miesiąca: 0,3 mg.
  • Od szóstego miesiąca do jednego roku: 0,6 mg.
  • Od jednego roku do trzech lat: 1 mg.
  • Od czterech do sześciu lat: 1,1 mg.

Witamina B9 – kwas foliowy

  1. Bierze udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek i jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju płodu (zapobiega wadom cewy nerwowej).
  2. Pobudza apetyt.
  3. Jej niedobór powoduje anemię, biegunkę i problemy trawienne, zaburzenia układu nerwowego, stany depresyjne.
Gdzie ją znaleźć?
Znajduje się w zielonych warzywach liściastych (szpinak, brokuły, kapusta, natka pietruszki), żółtych warzywach i owocach, wątróbce, nerkach, razowym pieczywie, jajkach, produktach z soi, drożdżach.

Zalecane dawkowanie dzienne
  • Do szóstego. miesiąca: 0,05 mg.
  • Od szóstego miesiąca do jednego roku: 0,1 mg.
  • Od jednego roku do trzech lat: 0,15 mg.
  • Od czterech do sześciu lat: 0,20 mg.


Witamina B12 – cyjanokobalamina

  1. Bierze udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek (zapobiega niedokrwistości)
  2. Pobudza wzrost.
  3. Bierze udział w regeneracji komórek.
  4. Wykazuje działanie antytoksyczne.
  5. Jej niedobór wywołuje anemię, podrażnienie języka, osłabienie, drętwienie mięśni, ogólne zmęczenie oraz zaburzenia neurologiczne.
Gdzie ją znaleźć?
Jest obecna jedynie w pokarmach pochodzenia zwierzęcego: wątróbka, nerki, ryby, owoce morza, mięso, mleko i jego przetwory, jajka.

Zalecane dawkowanie dzienne
  • Od szóstego miesiąca do jednego roku: 2 mg.
  • Od jednego roku do trzech lat: 2,5 mg.
  • Od czterech do sześciu lat: 2,5 mg.

Witamina C – kwas askorbinowy

  1. Wzmacnia system obronny organizmu.
  2. Bierze udział w wytwarzaniu tkanek.
  3. Uczestniczy w uwapnianiu się kości.
  4. Ułatwia wchłanianie żelaza.
  5. Pomaga w gojeniu się ran.
Gdzie ją znaleźć?
Znajduje się w owoce cytrusowych, porzeczkach, truskawkach, kiwi, brzoskwiniach, kapuście, ananasie, morelach, czereśniach, zielonej papryce, kalafiorze, ziemniakach, natce pietruszki.

Zalecane dawkowanie dzienne
  • Do jednego roku: 50 mg.
  • Od jednego roku do trzech lat: 50 mg.
  • Od czterech do sześciu lat: 50 mg.
  • Dzieci karmione mieszankami mlecznymi powinny otrzymywać ją dodatkowo w postaci soków owocowych od czwartego miesiąca życia.

Witamina D3 – kalcyferol

  1. Przyczynia się do wytwarzania i wzmocnienia kości oraz zębów.
  2. Korzystnie wpływa na wchłanianie wapnia i fosforu (niezbędna do budowy mocnych kości i zębów).
  3. Jej niedobór wywołuje krzywicę i rozmiękczenie tkanki kostnej. Może również prowadzić do stanów rozdrażnienia.
Gdzie ją znaleźć?
Znajduje się w żółtku, tłustych rybach (sardynki, makrela, łosoś, tuńczyk), wątróbce, tranie, wzbogaconej margarynie, maśle oraz wzbogaconym mleku.

Zalecane dawkowanie dzienne
  • Do jednego roku: 1000–1500 j.m.
  • Od jednego roku do trzech lat: 1000 j.m.
  • Od czterech do sześciu lat: 1000 j.m.

Witamina E – tokoferol

  1. Działa jako antyutleniacz, zapobiegając powstawaniu uszkodzeń błon komórkowych.
  2. Koryguje anemię hemolityczną u noworodka.
  3. Zmniejsza ryzyko zachorowania na miażdżycę i choroby nowotworowe.
  4. W procesie zamrażania pokarmy mogą tracić aż do 80% zawartości witaminy E.
  5. Przy jej niedoborze mamy do czynienia z brakiem koncentracji, osłabieniem mięśni i ogólnej aktywności życiowej.
Gdzie ją znaleźć?
Znajduje się w olejach roślinnych (oliwa z oliwek, olej sojowy, z orzeszków ziemnych, słonecznikowy, z kiełków pszenicy), pełnoziarnistych zbożach, jajkach, szpinaku, brukselce, awokado, suszonych owocach, brokułach, margarynach witaminizowanych, maśle, orzechach.

Zalecane dawkowanie dzienne
  • Od szóstego miesiąca do jednego roku: 10 mg.
  • Od jednego roku do trzech lat: 10 mg.
  • Od czterech do sześciu lat: 10 mg.

Tekst opracowany na podstawie danych Fundacji na rzecz informacji o witaminach i zdrowym żywieniu „InfoVit”
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

Malinka
Malinka | 2015-02-13 12:26 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Czytałam, ze do 6 miesiąca życia dziecku starczy pokarm matki , tylko vita DK sie podaje z powodu ryzyka wystąpienia krwotoku no i d oczywiście na kości. Mysle, ze to zależy od diety matki czy dostarcza dziecku wartościowy pokarm czy nie.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?