Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

A, B, C czy D - które witaminy są najważniejsze dla dziecka?

| 26.01.2009, aktualizacja: 25.07.2014 | 2
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
marchew, dziecko, kuchnia, witaminy
Odpowiadamy od razu: wszystkie są ważne. Niezależnie od pory roku wszystkie witaminy muszą znaleźć się na talerzu dziecka - właśnie dieta, a nie preparaty witaminowe, jest ich najlepszym źródłem. W witaminach tkwi wielka moc, choć potrzeba ich naprawdę niewiele.
Witaminy muszą być dostarczane z jedzeniem, bo organizm sam nie potrafi ich wytworzyć. Zwykła dieta, która zawiera owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, w pełni pokrywa zapotrzebowanie na nie. Naturalne witaminy są zresztą lepiej przyswajalne niż syntetyczne. Ale w pewnych wypadkach (np. dla niejadków, po chorobie) przydają się preparaty witaminowe – nie wolno ich nadużywać, bo nadmiar niektórych bywa groźny. Więcej witamin potrzeba niemowlętom, dzieciom i kobietom w ciąży, a najbardziej mamom karmiącym. Zwykle wystarczy regularnie jeść to, co zawiera te cenne substancje.

Witamina A dla wzrostu

W produktach zwierzęcych zwana retinolem, w roślinnych – prowitaminą A (to np. beta-karoten), które nasz organizm sam zamienia na witaminę A. Odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, tworzenie kości, produkcję hormonów, widzenie. Zapobiega wysychaniu skóry. Chroni przed nowotworami i chorobami serca. Jest wrażliwa na wysoką temperaturę.
Dobre źródła: ryby morskie, tran, wątróbka, żółtko jaj, masło, szpinak, morele, sałata, dynia, groszek zielony, szczaw, marchew, margaryny, sery żółte.
Objawy niedoboru: kruche paznokcie, łamliwe włosy, sucha skóra, wysypka, brak apetytu, częste infekcje, kurza ślepota, złe widzenie, zahamowanie wzrostu.
To ciekawe! Ludzie, których praca wiąże się z długim siedzeniem przed monitorem komputera, potrzebują więcej niż inni witaminy A. Pierwszy pokarm mamy (siara) ma dużo karotenów (widać to po silnie żółtym zabarwieniu).

Zobacz też: 7 pytań o podawanie dziecku witamin

Witaminy z grupy B na energię i rozwój

W tej grupie jest aż sześć witamin. Różnią się nieco swoją rolą.
Dobre źródła: wszystkie są w żółtku jajka, wątróbce, drożdżach i kiełkach pszenicy. Niektóre m.in. także w: ziemniakach, szpinaku (i innych zielonych warzywach), mleku, marchwi, kapuście, płatkach owsianych, wieprzowinie i wołowinie, soi, kaszy jęczmiennej, brązowym ryżu, botwince.

• Witamina B1

Bierze udział w produkcji energii, wspomaga działanie układu nerwowego, serca, mięśni i produkcję krwinek czerwonych. Gotowanie ją niszczy.
Objawy niedoboru: zaburzenia wzroku, pamięci i koncentracji, zakłócenia równowagi, obrzęki rąk i nóg, problemy i choroby związane z sercem, niechęć do jedzenia, nudności, wymioty, biegunka.
To ciekawe! Ludzie z jej niedoborem często padają ofiarą komarów i innych owadów. Przyczyna to niższy poziom substancji odstraszającej owady w skórze.

• Witamina B2

Ma duże znaczenie w produkcji energii w organizmie, wpływa na prawidłowe działanie skóry i błon śluzowych, wzroku i układu nerwowego.
Objawy niedoboru: pogorszenie widzenia, nadwrażliwość na światło, uczucie piasku w oczach, zaczerwienione oczy, pęknięcia w kącikach ust, na wargach, łuszczące się okolice nosa i ust, wypadanie włosów, zawroty głowy, bezsenność.
To ciekawe! Mleko w przezroczystych butelkach wystawione na działanie światła słonecznego już po pięciu minutach traci 26 procent tej witaminy, a po pół godzinie – nawet 64 procent.

• Witamina B3

Inaczej witamina PP, niacyna. Bierze udział w produkcji energii. Wspomaga utrzymanie zdrowej skóry. Jest jedną z witamin najbardziej odpornych na działanie temperatury i światła.
Objawy niedoboru: biegunka, osłabienie, bezsenność, zawroty i bóle głowy, kłopoty z pamięcią.
To ciekawe! Nadmiar cukru, słodyczy i napojów słodzonych w diecie prowadzi do utraty witaminy PP.

Zobacz też: Domowe syropy dla dzieci - przepisy
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (2)
avatar

amirami
amirami | 2013-10-15 15:16 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

trzeba jednak uważać na to, co się przyjmuje, bo nawet suplementy diety z witaminami mogą wejść w niebezpieczne interakcje z innymi przyjmowanymi lekami i zamiast sobie pomóc możemy bardzo zaszkodzić. Ja zawsze sprawdzam w specjalnej wyszukiwarce takiej jak ta: osoz.pl/interakcje co i Wam polecam!

Odpowiedz

Gosizek
Gosizek | 2009-02-13 15:00 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Powszechnie wiadomo, że należy podawać dzieciom warzywa i owoce, ponieważ zawiarają cenne witaminy. Jednak nie wszystkie zawsze służą zdrowiu dziecka. Wobec tego jakie wybrać na początek?

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?