Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Witaminowa dwunastka przyszłej mamy

| 20.08.2010, aktualizacja: 19.12.2013 | 2
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
kobieta, ciąża, brzuszek, kuchnia, warzywa
Masz teraz kilka miesięcy na to, by dać swojemu dziecku najlepszy z możliwych start w życie. To nie są puste słowa!

Ciąża, to czas wielu zmian w życiu kobiety. Zmienia się nie tylko twoje ciało, podejście do świata, ale przede wszystkim powinien zmienić się twój jadłospis. Pamiętaj, że prowadząc zdrowy tryb życia i prawidłowo się odżywiając dbasz o zdrowie swojego maluszka. Zwłaszcza w tym okresie powinnaś szczególnie przyjrzeć się swojemu codziennemu menu. Nie powinno w nim zabraknąć owoców, warzyw, chudego mięsa, nabiału, tłustych ryb. Jeśli zaś jesteś wegetarianką powinnaś uzupełnić swoją dietę w białko pochodzenia roślinnego. W okresie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na niektóre witaminy i minerały. Oto 12 składników pokarmowych, na które musisz zwrócić szczególną uwagę. 

1. Kwas foliowy 

Kwas foliowy powinien znaleźć się w twojej diecie na minimum trzy miesiące przed planowanym poczęciem. Przyjmowanie tej witaminy, chroni malca przed poważnymi wadami neurologicznymi, m.in. rozszczepem kręgosłupa i przepukliną oponowo-rdzeniową. Witamina ta jest niezbędna w czasie całej ciąży, ale szczególnie na jej początku, gdy trwa organogeneza, czyli kształtują się wszystkie narządy dziecka. Kwas foliowy jest też potrzebny również tobie, bo jego niedobory mogą powodować anemię. Potrzebujesz go, aż trzy razy więcej niż przed ciążą!
Warto jeść: brokuły, brukselkę, szpinak, sałatę, natkę pietruszki, pomarańcze, banany, paprykę, morele, pestki dyni, słonecznika, migdały. Należy pamiętać, że gotowanie i smażenie niszczy kwas foliowy i im dłużej trwa – tym mniej go zostaje. Jeśli pewne produkty musimy gotować, to ugotujmy je na parze. 
Uwaga: Ze względu na wrażliwość kwasu foliowego w trakcie obróbki jest to jedyna witamina, której przyjmowanie jest konieczne, co najmniej przez pierwsze 12 tygodni ciąży (0,4–1 mg dziennie, dokładną dawkę ustali ginekolog). Lekarz może też zalecić ci przyjmowanie kwasu foliowego, co powinno uchronić Cię przed anemią w ciąży. Warto sięgać po produkty sprawdzone, które od wielu lat są dostępne na rynku i cieszą się zaufaniem nie tylko mam, ale również lekarzy ginekologów, farmaceutów. 

2. Żelazo

W okresie ciąży potrzebujesz go aż dwa razy więcej. Żelazo wchodzi bowiem w skład hemoglobiny, czyli czerwonego barwnika krwi. Dzięki niej krwinki mogą rozprowadzać glukozę, tlen oraz składniki odżywcze po całym organizmie. Żelazo jest niezbędne, żeby zapobiec anemii. Potrzebuje go także rozwijający się mózg maluszka.
Warto jeść: mięso (najwięcej żelaza znajduje się w czerwonym, np. wołowinie, cielęcinie, wieprzowinie, ale ponieważ jest ono tłuste, to jedz także białe – kurczaka, indyka), oraz ryby i jajka. Żelazo znajduje się też w produktach roślinnych (grubych kaszach, zbożach z pełnego przemiału, płatkach owsianych), ale organizm niestety gorzej je przyswaja. 
Uwaga: Razem z posiłkami bogatymi w żelazo jedz warzywa i owoce lub pij soki. Zawarta w nich witamina C pomaga w przyswajaniu żelaza. Nie pij za to po jedzeniu herbaty, gdyż znajdujące się w niej garbniki utrudniają wchłanianie tego pierwiastka.

Czytaj: Jak urodzić mądre dziecko - 5 prostych rad

3. Wapń

Dziecko głównie z niego zbuduje swoje kości i zawiązki zębów. Wapń jest też niezbędny do pracy układu nerwowego.
Warto jeść: nabiał (to najlepsze źródło wapnia), ryby (dużo wapnia mają zwłaszcza te, które zjadamy razem z kręgosłupem, np. szprotki, sardynki z puszki), zielone warzywa, nasiona słonecznika, fasolę, migdały. Jeśli jesteś alergiczką i nie możesz jeść produktów mlecznych, lekarz może ci zalecić przyjmowanie preparatów wapnia. 

4. Magnez 

Ten składnik mineralny jest niezbędny przede wszystkim dla układu nerwowego. Zapobiega kurczom łydek, problemom ze snem, a także przedwczesnemu porodowi.
Warto jeść: płatki owsiane, kasze (szczególnie gryczaną), otręby i zarodki pszenne, fasolę, soję, kakao, czekoladę (najlepiej gorzką), orzechy oraz suszone owoce.

Czytaj też: Cukrzyca ciążowa - ważne pytania

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (2)
avatar

Majka
Majka | 2010-11-02 14:53 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja na samym początku ciąży miałam okropne mdłości i jadłam praktycznie tylko chleb z masłem i rosół - z warzywami i innymi świeżymi witaminami było szczególnie ciężko. Dlatego nie wyobrażam sobie, żebym nie brała gotowych witamin dla ciężarnych w tabletkach - mi ginekolog przepisał akurat Feminatal Metafolin. Myślę, że tylko dzięki tym witaminom moje wyniki badań krwi w pierwszym trymestrze były w normie i nie miałam żadnych niedoborów. Na szczęście później już normalny apetyt wrócił i mogłam jeść w miarę normalnie, ale i tak do końca ciaży brałam Feminatal z DHA :)

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

musia
musia | Majka | 2011-03-31 21:21 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

ja też biorę teraz Feminatal, a właściwie Femibion Natal 2 z DHA, bo Feminatal zmienił nazwę. To są witaminy sprawdzone przez wszystkie moje koleżanki, więc wiem, że są ok i zapewnią dziecku i mnie wszystko, czego nam potrzeba.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?