Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

3 najlepsze źródła witamin dla dziecka

| 22.03.2011, aktualizacja: 31.05.2016 | 0

Najwięcej witamin jest w świeżych nieprzetworzonych produktach. Dbaj, by nie zabrakło ich w diecie malucha. Oto kilka produktów, w których jest najwięcej potrzebnych dziecku witamin.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
Niemowlę je warzywa
fot. Fotolia
Poza kilkoma wyjątkami organizm człowieka nie jest w stanie sam wytworzyć witamin, a wielu nie umie także magazynować. Dlatego witaminy trzeba dostarczać dziecku regularnie. Najlepszym ich źródłem jest różnorodna dieta, bo witaminy z jedzenia są najlepiej przyswajalne. W okresach osłabionej odporności lub spadku apetytu pediatra może zalecić podawanie dziecku także gotowych preparatów witaminowych, ale łykanie ich w nadmiarze lub zastępowanie nimi zróżnicowanego menu nie jest korzystne. Nie tylko nie polepsza stanu zdrowia, ale też dodatkowo obciąża organizm – bo nadmiar tych w końcu cennych substancji musi zostać usunięty.

1. Mleko mamy

Pierwsze witaminy maluch dostaje wraz z mlekiem mamy. Nawet gdy twoja dieta jest w nie uboga, nie zabraknie ich w pokarmie, bo potrzebne substancje organizm czerpie ze zgromadzonych zapasów. Dla karmiącej mamy nie jest to korzystne, dlatego w okresie laktacji musisz szczególnie starannie komponować jadłospis. Jeśli ze względu na reakcje alergiczne dziecka stosujesz dietę eliminacyjną, powinnaś dbać, by nie zabrakło w niej tego, co jest niezbędne dla zdrowia – twojego i dziecka. Witaminy w mleku mamy są doskonale przyswajalne. Jest ich dokładnie tyle, ile dziecku potrzeba, i w takiej formie, która wspomaga ich wchłanianie.

Zobacz też: Produkty niepolecane podczas karmienia piersią

2. Owoce i warzywa

Już w pierwszym roku życia twój maluch zaczyna poznawać nowe smaki – pije  soki owocowe i warzywne, je zupki, musy oraz cząstki owoców i jarzyn. To prawdziwe bogactwo witamin. Aby jednak organizm mógł je w pełni wykorzystać, pamiętaj, że istnieją dwa rodzaje witamin. Witaminy rozpuszczalne w wodzie (witamina C, witaminy z grupy B) są mniej trwałe od tych, które są rozpuszczalne w tłuszczach (A, E, D, K). Nadmiar tych pierwszych organizm wydala, a drugich – magazynuje. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach wchłaniają się tylko w ich obecności. Dlatego w diecie nie może zabraknąć masła, oliwy z oliwek i olejów roślinnych – najcenniejsze są surowe.

3. Inne produkty

Kasze, płatki owsiane, pieczywo z ciemnej mąki są źródłem skrobii, także błonnika i witamin z grupy B. Już w drugim roku życia dziecko może jeść chleb graham, a w wieku przedszkolnym – musli (różne rodzaje zbóż).  Mięso i ryby także dostarczają wielu witamin, o ile są odpowiednio przechowywane i przyrządzone. Jeśli je gotujesz, wkładaj do wrzątku, a jeśli smażysz (wyjątkowo), to krótko i na świeżym oleju, np.  rzepakowym. Do zdrowej diety przyzwyczajaj dziecko już od najmłodszych lat.

Zobacz też: Błonnik - sposób na zaparcia u dzieci
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?