Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Mama na swoim: skąd wziąć pieniądze na firmę

| 01.10.2008, aktualizacja: 29.04.2016 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
mama, kobieta, komputer, praca
Dla młodych mam dobrym sposobem na połączenie opieki nad dzieckiem z pracą jest własna firma. Tylko jak zacząć i skąd wziąć fundusze na początek?
Prowadzenie firmy z domu to dobre rozwiązanie, zwłaszcza jeśli jesteś np. tłumaczką, księgową, graficzką albo… chcesz prowadzić sklep internetowy.

Założenie firmy: od czego zacząć?

Gdy masz pomysł i plan działania, przygotuj się na trochę biurokracji. Musisz zarejestrować firmę w  Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jest to bezpłatne i możesz wypełnić wniosek CEIDG - 1 online na stronie CEIDG lub osobiście w urzędzie dzielnicy czy gminy. Otrzymasz  numer REGON. Urząd zgłosi firmę w urzędzie skarbowym, by otrzymać NIP (w przypadku jednoosobowej firmy będzie to twój NIP). Potem czeka cię wizyta w ZUS-ie. Zgłoszenia musisz dokonać w terminie 7 dni od założenia firmy, we właściwym dla miejsca zamieszkania oddziale ZUS, na druku ZUA.

Własna firma: co musisz mieć, żeby ją założyć

Nie każda firma wymaga dużych inwestycji – czasem wystarczy komputer, oprogramowanie, kilka książek. Jeśli musisz zainwestować – wynająć lokal, utrzymać stronę internetową etc. – możesz ubiegać się o dofinansowanie.

Skąd wziąć pieniądze na własną firmę?

Możesz je otrzymać np. z urzędu pracy czy z funduszy unijnych. Dotacja z urzędu pracy jest bezzwrotna, jeśli prowadzisz firmę przez określony czas. Trzeba mieć swój wkład własny, który określa urząd pracy.  Kwota zmienia się z roku na rok. Żeby otrzymać dotację trzeba być zarejestrowanym w urzędzie pracy jako bezrobotny i spełniać szereg wymogów.

Więcej dowiesz się w urzędzie pracy lub na: www.bierzdotacje.pl. Istnieją też organizacje promujące pracę kobiet. Uzyskasz tam porady prawne, dostęp do Internetu i informacji o prowadzeniu firmy.

http://mojafirma.infor.pl/nieruchomosci/wiadomosci/raporty-i-analizy/696543,Dzieci-w-programie-MdM-Mieszkanie-dla-Mlodych.html

A może kredyt na własną firmę?

W banku trzeba przedstawić biznesplan, analizę kosztów i przychodów, co dla początkujących bywa kłopotliwe. O kredyt nie jest łatwo, bo banki chcą znać historię firmy lub choć jeden PIT roczny. Nawet jeśli go otrzymasz, to i tak nie na całą inwestycję, musisz więc mieć własne środki. Łatwiej jest w fundacjach i zrzeszeniach. Ale i tu trzeba mieć swój wkład. Nowe firmy wspomaga np. Fundusz Mikro (www.funduszmikro.pl).

Podatki, ubezpieczenia i odliczenia: własna firma

Rozpoczynając działalność, będziesz musiała zdecydować o wyborze formy opodatkowania, a także zajmować się innymi związanymi z firmą opłatami i dokumentami.
1. Najpopularniejsza jest księga przychodów i rozchodów. Istnieje też możliwość wyboru tzw. ryczałtu lub karty podatkowej, lecz nie dotyczy to wszystkich rodzajów działalności. Przed rozpoczęciem działalności upewnij się, która z tych form będzie dla ciebie najbardziej odpowiednia.
2. Księgę przychodów i rozchodów można prowadzić w komputerze lub za niewielką kwotę zlecić jej prowadzenie w biurze rachunkowym. Stawka podatku liniowego PIT-36L płaconego przez przedsiębiorców wynosi 19% od dochodu brutto. Niektóre formy działalności (np. usługi edukacyjne, czyli kursy językowe) są ustawowo zwolnione z podatku VAT. Inne są z niego zwolnione, jeśli suma rocznych obrotów firmy nie przekracza progu około 10 tys. euro.
3. Jeżeli przewidujesz wyższe obroty, będziesz musiała zgłosić się w urzędzie skarbowym jako płatnik VAT.
4. Jako przedsiębiorca będziesz także musiała odprowadzać składki na ZUS. W tej chwili składka dla nowo założonych firm wynosi około 100 zł na ubezpieczenie społeczne oraz 206 zł na ubezpieczenie zdrowotne.
5. Podatek będzie naliczany od sumy dochodów pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu. Koszty te, mówiąc w uproszczeniu, to wszystkie wydatki, jakie musiałaś ponieść, żeby zarobić. Będą to więc: opłaty za telefon firmowy, koszty przejazdów w sprawach służbowych, koszt połączenia z Internetem lub utrzymywania strony sklepu internetowego na serwerze. Ponadto koszty wynajęcia lokalu (jeśli pracujesz w domu – procent czynszu proporcjonalny do powierzchni zajmowanej przez domowe biuro) i zakupu potrzebnych publikacji, materiałów biurowych (np. papieru do drukarki). Koszty te musisz udokumentować fakturą i zaksięgować. Od dochodu odliczana jest też składka ZUS.
6. Jako przedsiębiorca nie będziesz miała możliwości skorzystania z pewnych ulg podatkowych przy rozliczeniu rocznym, czyli na przykład opodatkować się wspólnie z mężem.

Konsultacja: Sławomir Groszek, planer finansowy z firmy doradczej Open Finance.

Zobacz też:
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?