Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Wzmocnij dziecko na wiosnę

| 19.03.2009, aktualizacja: 19.03.2009 | 1

Za oknem coraz częściej widać słońce. Ale ty boisz się, że malec znów zachoruje. Jest przecież taki blady i w dodatku nie chce jeść. Zobacz, jak mu pomóc.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
niemowlę, wiosna, spacer, wózek
fot. M&M
Jeśli dziecko zimą kilka razy chorowało, jest osłabione. Wirusy, bakterie, gorączka, antybiotyk, niewychodzenie na dwór – wszystko to sprawia, że układ odpornościowy nie pracuje tak, jak powinien. Na wiosnę zatem warto go wzmocnić. Zanim jednak zaczniesz szukać w aptekach specjalnych środków na uodpornienie, witamin i szczepionek, spróbuj prostszych sposobów. Często są bardzo skuteczne!

Tabletka z powietrza
Wiesz, jak dziecko najlepiej zahartować? Wychodząc z nim na dwór! Ruch na świeżym powietrzu to gimnastyka nie tylko dla mięśni, ale też dla naczyń krwionośnych. A to przecież krew przenosi do każdej komórki ciała niezbędne składniki odżywcze. Pół godziny spaceru dziennie (z domu do żłobka lub przedszkola i z powrotem) to zdecydowanie za mało. Minimum to dwie godziny na dworze, ale lepiej wychodzić nawet na trzy lub cztery. Wiosenny deszczyk nie jest usprawiedliwieniem dla siedzenia w domu.
Pamiętaj, że spacer wzdłuż ulic i zwiedzanie okolicznych sklepów nie pomoże maluchowi się wzmocnić. Wręcz przeciwnie: spaliny samochodowe niszczą nabłonek dróg oddechowych, przez co potem dziecko bardziej narażone jest na atak wirusów. A wchodząc i wychodząc ze sklepów, smyk może się spocić i przeziębić. Szukaj więc na spacer zielonych okolic: parku, lasu, placu zabaw. Zachęcaj malucha do ruchu na świeżym powietrzu. Gdy biega, jeździ na rowerze, szybciej pracuje serce. I wzrasta liczba przeciwciał odpornościowych.
Jeśli malec niedawno chorował. Wychodzenie na dwór jest konieczne. W pierwszych dniach po chorobie pilnuj jednak, by dziecko raczej spokojnie spacerowało, a nie szalało na rowerku i biegało. Gdy się spoci, łatwo o przeziębienie.

Na cebulkę
Wiosną i jesienią to najlepszy sposób ubierania. Gdy wychodzicie na dwór około godziny dziesiątej, może być jeszcze chłodnawo, za to w południe robi się już zdecydowanie cieplej. Sprawdzaj, czy maluszkowi nie jest za gorąco (zwróć uwagę na plecki i kark, nie zaś na rączki, które mogą być chłodne). Jeśli tak – zdejmij mu jedną warstwę ubrania. Zbyt ciepłe ubieranie to najczęstszy błąd rodziców, którego skutkiem jest choroba. Gdy dziecko się spoci, nawet lekki wiatr powoduje wychłodzenie organizmu. W domu też powinno być ciepło, ale nie gorąco. Idealna temperatura to około 20°C.
Jeśli dziecko na dworze zgrzeje się i spoci. Nie zostawiaj go w mokrej koszulce. Wróćcie do domu i tam szybko przebierz maluszka.

Rewolucja na talerzu
Twoje dziecko jest jeszcze niemowlęciem? Jak najdłużej karm je piersią, bo w twoim pokarmie przez cały czas znajdują się przeciwciała chroniące przed chorobami. Jeśli malec pije mleko modyfikowane, dopytaj lekarza, jaką mieszankę mu podać – w niektórych znajdują się składniki wzmacniające odporność (zobacz artykuł na str. 34). Gdy zaś dziecko je już nowe dania, to dbaj, by jego dieta była jak najbardziej urozmaicona.
Wiosna to dobra pora, by zmienić przyzwyczajenia jedzeniowe malca. Na jego talerzu powinno być jak najwięcej warzyw i owoców, bogatych w witaminę C. Na razie są one tylko ze szklarni albo importowane. Boisz się więc, że będą w nich pozostałości nawozów sztucznych lub środki konserwujące. Ale to nie oznacza, żeby nie podawać warzyw i owoców. Trzeba je po prostu dobrze myć. Korzystaj też z gotowych dań w słoiczkach lub z mrożonek.
Jeśli boisz się nowalijek. Wyhoduj sama (na balkonie, w doniczce) zieloną pietruszkę lub rzeżuchę i posypuj nimi zupę, kanapki, sałatki.

Cynk, żelazo i kwasy omega-3
Te składniki bardzo pomagają układowi odpornościowemu, więc warto podawać dziecku produkty, które je zawierają. Najwięcej żelaza jest w mięsie, rybach, żółtkach jajek, ale pamiętaj też o brokułach, kaszy gryczanej, fasoli, morelach. Sporo cynku znajduje się w pełnoziarnistym pieczywie, fasoli, jajkach, orzechach, mleku. Dwa razy w tygodniu proponuj ryby (od szóstego–siódmego miesiąca), bo zawarte w nich kwasy omega-3 wzmacniają odporność.
Jeśli malec nie lubi ryb. Możesz mu podawać gotowe preparaty z apteki zawierające kwasy omega-3, np. Möller’s Tran Norweski. Powiedz jednak o tym lekarzowi, gdyż w tranach jest również witamina D – nie można jej przedawkować!

Dbaj o bakterie
O te dobre, czyli probiotyki. Są np. w jogurtach, kefirach, ale też kiszonej kapuście i ogórkach, dlatego warto je podawać dzieciom (jogurty i kefiry od 11. miesiąca, a kiszonki od drugiego roku). Probiotyki wytwarzają m.in. substancje bakteriobójcze. Minusem jest to, że malec powinien codziennie zjeść jogurt lub kefir, by miał w przewodzie pokarmowym tyle dobrych bakterii, ile trzeba! Bo probiotyki są nietrwałe.
Jeśli malec niedawno brał antybiotyk. Warto podawać mu probiotyki z apteki, np. Dicoflor, Trilac, Lacidofil, Lakcid. I to nie tylko w czasie kuracji antybiotykowej, ale też jeszcze przez dwa–trzy tygodnie po jej zakończeniu. Antybiotyk zabił bowiem zarówno chorobotwórcze, jak i dobre bakterie, wspomagające odporność.

Czosnek i ziółka
W czosnku, cebuli i miodzie znajdują się substancje, które działają podobnie jak antybiotyki, tzn. zwalczają chorobotwórcze bakterie. Pamiętaj tylko, że malec może jeść czosnek najwcześniej w drugim roku (gotowany), a w trzecim roku suro-wy, ale w niewielkich ilościach.
Podobnie jest z cebulą. Uważaj także na miód (od drugiego roku) – niestety, może uczulać. Jeśli dziecko nie lubi czosnku, można go dodawać np. do gotowanych zup, pieczonego mięsa – traci wtedy ostry smak. Innym sposobem jest zmielenie go i wymieszanie z masłem.
Jeśli wydaje ci się, że malca znów łapie przeziębienie. Spróbuj wzmocnić go ziołami. Dobre są: jeżówka, aloes, aronia (znajdziesz je m.in. w takich preparatach, jak Bioaron, Profilaktin). Można je podawać bez konsultacji z lekarzem od trzeciego roku życia, ale tylko kilka dni.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

amirami
amirami | 2013-10-15 14:59 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

trzeba jednak uważać na to, co się przyjmuje, bo nawet suplementy diety z witaminami mogą wejść w niebezpieczne interakcje z innymi przyjmowanymi lekami i zamiast sobie pomóc możemy bardzo zaszkodzić. Ja zawsze sprawdzam w specjalnej wyszukiwarce takiej jak ta: osoz.pl/interakcje co i Wam polecam!

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?