Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

To zakazane, a to limitowane

| 20.09.2010, aktualizacja: 20.12.2013 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
kobieta, kuchnia, ciążą, jeść, pizza, brzuszek
Dla dziecka można zrobić wszystko. Czasem nie muszą to być wcale wielkie wyrzeczenia. Wystarczy przez kilka miesięcy trochę bardziej niż zwykle troszczyć się o swoje menu.

Nie od dziś mówi się, że zdrowe odżywianie to medycyna przyszłości. Od tego, co jemy, zależy nasze zdrowie, samopoczucie, wygląd skóry, jakość włosów. A jeśli jesteś w odmiennym stanie - z korzyści wynikających ze zdrowego jedzenia czerpie siłę również twoje dziecko. Zachęcając do zdrowego ożywiania w ciąży, przypominamy, czego nie powinno zawierać menu przyszłej mamy przez kilka najbliższych miesięcy.  

Zakazane w ciąży

Choć niektóre z tych produktów zaliczają się do normalnego zdrowego jedzenia, w ciąży mogą przyczynić się do kłopotów. 

  • Wątróbka
    Choć uchodzi za zdrowe danie, w ciąży nie powinno się jej jeść. Nie tylko ze względu na wysoką zawartość cholesterolu. Wątróbka jest źródłem witaminy A, i choć powinnaś teraz dbać, by nie zabrakło ci witamin, w przypadku tej nadmierne ilości nie są wskazane w ciąży, ponieważ mogą  zaburzać rozwój dziecka. 
     
  • Fast-food
    W produktach tego typu występują duże ilości niekorzystnych składników, np. tłuszczu czy soli. Jako przyszła mama powinnaś stać się zwolenniczką slow foodu, czyli jedzenia, które przyrządzane jest zgodnie z tradycjami, ze zdrowych, sprawdzonych produków.
     
  • Sery pleśniowe
    Na cenzurowanym są te, które wyprodukowano z niepasteryzowanego mleka, ich jedzenie niesie ze sobą ryzyko zarażenia się groźną dla dziecka listeriozą. Na opakowaniu sera szukaj informacji, z jakiego mleka go wyprodukowano.
     
  • Surowe jajka
    Jedzenie ich wiąże się z ryzykiem zarażenia się salmonellą. Przed ugotowaniem umyj jajka w ciepłej wodzie.
     
  • Owoce morza (frutti di mare) i surowych ryb (tatar, sushi)
    Bywają zakażone groźnymi bakteriami lub pasożytami. Natomiast ryby gotowane i duszone są bardzo ważnym składnikiem diety przyszłej mamy. Obfitują w zdrowe tłuszcze, które niezbędne są m.in. do prawidłowego rozwoju mózgu. Kwasy tłuszczowe omega-3 wpływają m.in. na inteligencję dziecka.
     
  • Surowe lub niedogotowane mięso
    Zjedzenie tatara czy krwistego befsztyku w ciąży wiąże się z ryzykiem zakażenia pokarmowego, np.  toksoplazmozą, która może mieć poważne skutki dla dziecka (uszkodzenie mózgu, ślepota). 
     
  • Słodziki
    Chociaż nie wykazano ich szkodliwego działania na płód, lepiej je wyeliminować, ponieważ nie zawierają żadnej wartości odżywczej.
     
  • Orzeszki ziemne
    Zwiększają ryzyko wystąpienia alergii u dziecka, ponadto znajduje się w nich aflatoksyna, mogąca uszkadzać płód.
     
  • Alkohol
    Nawet jeśli wypijesz symbolicznego drinka, możesz zaszkodzić dziecku, alkohol przenika bowiem przez barierę łożyskową i wnika do krwiobiegu dziecka. Skutkiem tego może być płodowy zespół alkoholowy (FAS) objawiający się opóźnieniem rozwoju, niską masą urodzeniową, nieprawidłowym rozwojem mózgu i serca. 

    Rozwiąż test: Jak dbać o zdrowie w ciąży 
     

Limitowane w ciąży

Postaw na produkty wysokiej jakości, dzięki nim twój organizm lepiej zniesie twój odmienny stan. Przez 9 miesięcy możesz znaleźć się w sytuacji, kiedy nie masz większego wpływu na to, co jesz. Jeśli od czasu do czasu w twoim menu pojawi się coś mniej zdrowego, nic się nie powstanie. Staraj się jednak, by takie sytuacje zdarzały się naprawdę rzadko. Zobacz, jakie produkty powinnaś jadać jedynie okazjonalnie.

  • Napoje gazowane
    Oprócz kofeiny i fosforanów zawierają dwutlenek węgla, sztuczne barwniki i konserwanty, podrażniające przewód pokarmowy. Dostarczają także dużych ilości cukrów prostych, na które ciężarna powinna uważać. Ich nadmiar, podobnie jak tłuszczu, może spowodować nadmierny przyrost masy ciała w ciąży.

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?