Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Zanim zjesz zrób test

| 25.06.2009, aktualizacja: 04.11.2014 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
01_test_jedzenie_mtj_06.jpg
I sprawdź, czy wiesz, co powinnaś lub możesz jeść, a czego nie (i dlaczego). Jeśli masz wątpliwości, przekonaj się, czy twoja ciążowa dieta jest naprawdę zdrowa. Szczerze odpowiedz na pytania i... już wiesz!
1. Kwas foliowy to ważny składnik diety przyszłej mamy. Czy wiesz, w jakich produktach jest go najwięcej?
a) w mięsie – czerwonym i drobiowym
b) w natce pietruszki, brokułach, bobie, ale też w otrębach pszennych
c) w mleku i innych produktach mlecznych
ODPOWIEDŹ B: Tak, kwasu foliowego powinnaś szukać w zielonych warzywach (np. brukselce, szpinaku, sałacie), ale też
w warzywach strączkowych, papryce czerwonej, w pestkach dyni. Jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju dziecka – zapobiega wrodzonym wadom układu nerwowego, chroni dzidziusia m.in. przed rozszczepem kręgosłupa i przepukliną oponowo-rdzeniową. Kwas foliowy najlepiej brać codziennie (0,45 mg) do końca trzeciego trymestru.

2. Których serów absolutnie nie powinnaś jeść w czasie ciąży?
a) wiejskiego
b) morskiego
c) brie lub oscypka
ODPOWIEDŹ C: Sery dojrzewające i pleśniowe (także feta, camembert) mogą być źródłem listerii, bakterii wywołującej groźną chorobę listeriozę – może spowodować przedwczesny poród czy poronienia.

3. Ile kawy i napojów z kofeiną możesz wypić w ciąży?
a) ani jednej filiżanki
b) dwie filiżanki
c) jedną filiżankę
ODPOWIEDŹ C: Jeśli jesteś zdrowa i nie masz nadciśnienia, możesz wypić jedną filiżankę słabej kawy z mlekiem. Z napojów typu cola lepiej w ogóle zrezygnować. Według najnowszych badań wypicie dwóch kaw dziennie zwiększa ryzyko poronienia, przedwczesnego porodu, a także urodzenia noworodka o niskiej masie ciała. Pamiętaj, że kofeina wypłukuje z organizmu witaminy z grupy B, witaminę C, wapń, potas i cynk.

4. Wapń jest potrzebny zwłaszcza w drugim trymestrze. Sięgaj po produkty bogate w ten minerał ponieważ:
a) maleństwo potrzebuje teraz dużo wapnia do budowy kości
b) do tej pory sięgałaś po żółty ser, który jest bogaty w wapń, teraz musisz ograniczyć jego ilość ze względu na dużą zawartość soli i niezdrowego tłuszczu zwierzęcego
c) będziesz miała problem z zębami
ODPOWIEDŹ A i C: W drugim i w trzecim trymestrze wzrasta zapotrzebowanie na wapń (o ponad 30 proc.), ponieważ maleństwo błyskawicznie rośnie i potrzebuje wapnia do budowy kości. Jeśli w twojej diecie jest go zbyt mało, dziecko będzie czerpało z twoich zapasów. A to może wpłynąć niekorzystnie na stan twoich zębów. Pij codziennie cztery szklanki mleka (kefiru, jogurtu) albo zjedz porcję białego sera (szklanka mleka = 100 g twarogu).

5. Tłuste ryby morskie są zalecane, bo są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które zapobiegają przedwczesnemu porodowi. Maluch potrzebuje ich do prawidłowego kształtowania się mózgu, układu nerwowego i siatkówki oka. Zaleca się jednak, by ograniczyć jedzenie takich ryb (tylko dwa razy w tygodniu), ponieważ:
a) niektóre morskie ryby zawierają dużo metali ciężkich
b) są tuczące
c) należą do grupy produktów, które mogą wywołać alergię
ODPOWIEDŹ A: Mimo że ryby morskie są źródłem cennych związków, lekarze zalecają, by w ciąży zwracać uwagę na to, ile się ich je – ze względu na ich zanieczyszczenie związkami rtęci, które są niebezpieczne dla maleństwa i dla ciebie. Jednak nie wszystkie ryby są podobnie zanieczyszczone. W ciąży lepiej unikać dużych i tych, które długo żyją, czyli tuńczyka, miecznika, rekina, halibuta. Lepiej zjeść sardynkę, śledzia, makrelę czy dorsza.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?