Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Dieta kobiety w ciąży – ile jeść pieczywa, mięsa i warzyw?

| 23.07.2010, aktualizacja: 04.11.2014 | 3
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
kobieta, ciąża, kuchnia, sałaka, jeść, brzuszek
Właściwe odżywianie pozwoli łatwiej przetrwać dolegliwości często towarzyszące ciąży. Na tym, że zmienisz dietę, skorzysta bardzo także twoje rozwijające się dziecko.

W ciąży zadbaj o dostarczenie organizmowi odpowiednich ilości pożywienia ze wszystkich grup (zbóż, warzyw i owoców, mięsa, ryb, tłuszczów). Na niektóre z nich powinnaś zwrócić szczególną uwagę i jeść ich więcej. Są również takie, o których lepiej zapomnieć w czasie ciąży. Na pewno słyszałaś, że bardzo ważne dla kobiety w ciąży jest picie wody. Ale nie tylko.

Ile produktów zbożowych należy jeść w ciąży?

Zboża powinny być podstawą diety przyszłej mamy. Dzięki nim twój organizm dostaje zastrzyk bardzo potrzebnych ci składników:
  • energii,
  • witamin z grupy B
  • błonnika pokarmowego, który jest szczególnie ważny w czasie ciąży, ponieważ zapobiega towarzyszącym jej zaparciom.
Opieraj jadłospis na razowym, pełnoziarnistym pieczywie, brązowym czy dzikim ryżu, grubych kaszach, płatkach zbożowych i otrębach. Nie grozi ci monotonia, ponieważ w sklepach znajdziesz wiele rodzajów płatków (owsiane, żytnie, pszenne, z dodatkiem śliwek, jabłek, żurawiny) i musli (typu crunchy, granola czy z dodatkiem suszonych owoców).

Czy warzywa i owoce można zastąpić witaminami w tabletkach?

Świeże warzywa i owoce obfitują w wiele witamin, składników mineralnych, błonnika pokarmowego i bioflawonoidów niezbędnych w okresie ciąży. Są one głównym źródłem witaminy C i folianów, których organizm nie potrafi magazynować, a na które zapotrzebowanie podczas ciąży wzrasta. – Przyswajalność niektórych składników mineralnych znajdujących się w produktach roślinnych wzrasta pod wpływem innych. Dzieje się tak np. w przypadku żelaza – mówi dr n. med. Aneta Czerwonogrodzka-Senczyna, specjalista w zakresie żywienia człowieka i dietetyki. - Organizm najlepiej je przyswaja w obecności witaminy C. Nie zapominajmy więc o dodaniu do płatków zbożowych np. świeżej pomarańczy - radzi. Sprawdź też listę: 10 najważniejszych witamin i minerałów w ciąży.

Jak często w ciąży jeść mięso i ryby?

To podstawowe źródło białka w diecie. W ciąży zalecane są chude gatunki mięsa, drób oraz ryby. Wegetarianki powinny je zastępować nasionami roślin strączkowych, orzechami, pestkami dyni czy słonecznika i innymi wysokobiałkowymi produktami (np. tofu). Białko jest podstawowym budulcem tkanek i narządów rozwijającego się dziecka. Ponadto mięso jest źródłem żelaza, cynku oraz witamin z grupy B. Ryby to ważne źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych niezbędnych dla rozwoju siatkówki oka i mózgu niemowlęcia. Nie zapominamy także o jajach – ugotowane zapewnią nie tylko dostarczenie białka, ale także innych cennych składników. Z badań wynika także, że jedzenie ryb w ciąży zmniejsza ryzyko alergii u dziecka

Czy przyszła mama potrzebuje mleka?

Mleko i jego przetwory zawierają pełnowartościowe białko oraz łatwo przyswajalny wapń, budujący układ kostny dziecka. Kobiety w ciąży codziennie powinny uwzględniać w swojej diecie 3 porcje produktów mlecznych. Jednak nie wszystkie przetwory z mleka są dla nich wskazane. Powinny unikać lodów, do produkcji których użyto świeżych jaj oraz serów pleśniowych. Ważne jest także, aby wybierać odtłuszczone produkty mleczne, ponieważ nadmiar tłuszczu w diecie może spowodować zbyt wysoki przyrost masy ciała. Pamiętajmy, że kobieta bez nadwagi nie powinna przytyć w ciąży więcej niż 11 – 12 kg.

Wydrukuj: 7-dniowy jadłospis w ciąży
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (3)
avatar

Jaga
Jaga | 2013-01-31 14:40 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jestem w 12 tygodniu ciąży, jem to na co mam ochotę i przyjmuję kwas foliowy. Wyniki mam bardzo dobre. Nie przytyłam wcale. Oczywiście będę dobierać produkty żywnościowe aby zapewnić optymalnąilość witamin i składników mineralnych. A przede wszystkim zwracam uwagę aby były to produkty jak najmniej przetworzone i naturalne, bez niepotrzebnej chemii.

Odpowiedz

Jaga
Jaga | 2013-01-31 14:39 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jestem w 12 tygodniu ciąży, jem to na co mam ochotę i przyjmuję kwas foliowy. Wyniki mam bardzo dobre. Nie przytyłam wcale. Oczywiście będę dobierać produkty żywnościowe aby zapewnić optymalnąilość witamin i składników mineralnych. A przede wszystkim zwracam uwagę aby były to produkty jak najmniej przetworzone i naturalne, bez niepotrzebnej chemii.

Odpowiedz

Ulka
Ulka | 2010-11-02 15:01 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Myślę, że nie można w ciąży zapomnieć o witaminach w kapsułkach, bo chyba żadna przyszła mama nie jest w stanie tylko dzięki diecie zapewnić sobie i maluszkowi odpowiedniej ilości witamin. Ja też najpierw myślałam, że wystarczy sama dieta i tylko kwas foliowy, ale niestety koło 13 tygodnia ciąży okazało się , że mam dość słabe wyniki krwi i lekarz kazał mi dodatkowo brać Feminatal 400 z DHA, no i na szczęście wszystko wróciło do normy.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?