Baby online.pl
 
 
Rozwiń menu

Zdrowa dieta w ciąży – ile co dzień jeść pieczywa, mięsa i warzyw?

| 08.04.2008 | 3

Dieta kobiety w ciąży musi być urozmaicona i zdrowa. Ile warzyw, mięsa czy nabiału włożyć na talerz, by dziecko rosło jak na drożdżach? Oto dokładna rozpiska, co i ile jeść w czasie ciąży.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(6)
ciąża, kobieta w ciąży, dieta w ciąży
fot. Igor Mojzes - Fotolia.com

Dieta kobiety w ciąży, czyli fakt, czy jadasz warzywa i owoce, ciemne pieczywo, chude mięso oraz ryby, czy też wolisz colę, hamburgery i białe bułeczki, ma duży wpływ na zdrowie twojego dziecka. Nie tylko teraz, ale także za... kilkadziesiąt lat! Wiele chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, cukrzyca, nadciśnienie, ma swój początek podobno już w łonie mamy! Tak więc naprawdę warto zdrowo jeść, szczególnie gdy jesteśmy w ciąży. Dziecko potrzebuje mnóstwa istotnych składników odżywczych do prawidłowego rozwoju – obejrzyj kalendarz rozwoju dziecka.

Przygotowaliśmy dla ciebie dokładną rozpiskę, co i ile powinnaś teraz jeść. Zaczęliśmy od najważniejszych produktów – jedz je jak najczęściej. Skończyliśmy na tych, które nie powinny zbyt często gościć na twoim talerzu. Masz wątpliwości, czy dobrze się odżywiasz – rozwiąż nasz test.
A co ze słodyczami, napojami gazowanymi, fast foodami, zupkami minutkami, których nie ma na planie? Najlepiej, jeśli nie będzie ich również w twoim codziennym jadłospisie.


Pieczywo i kasze: w ciąży jedz 4-5 razy dziennie

Myślisz, że chleb, kasze, makarony i płatki to tylko źródło niepotrzebnych kalorii i lepiej się bez nich obejść? Nic bardziej błędnego. To właśnie one są najważniejsze! Znajdują się w nich tzw. węglowodany złożone, które – w odróżnieniu od prostych, obecnych w słodyczach – zapewniają energię na długie godziny. Jest tu też białko, witaminy z grupy B, magnez, żelazo, cynk i błonnik zapobiegający zaparciom.
Więcej witamin i cennych składników znajdziesz w pieczywie razowym i graham. Żytni chleb razowy jest dwa razy bogatszy w żelazo, cynk, magnez niż biały, tzw. baltonowski. Jednak nie każde pieczywo ciemne jest zdrowe: ciemny kolor może zawdzięczać tylko karmelowi.
Wybieraj gruboziarniste kasze. Najbardziej wartościowa jest gryczana i jaglana. Ta pierwsza ma aż 15 razy więcej magnezu niż biały ryż.
Sięgaj po płatki owsiane. Są zdrowsze niż wysoko przetworzone śniadaniowe, nawet te wzbogacone witaminami.

Wciąż masz wątpliwości, co jeść? Wydrukuj sobie gotowy 7-dniowy jadłospis w ciąży.

 

Warzywa: w ciąży jedz je 4-5 razy dziennie

Mają mnóstwo składników mineralnych, witaminy i błonnik.
Jedz codziennie około 400 gramów. Oczywiście w kilku porcjach. Najlepiej dodawaj warzywa po trochu do każdego posiłku. Na śniadanie może to być surówka z rzodkiewki, na obiad – gotowane ziemniaki, buraczki i sałata, a na kolację – pomidor z kwaszonym ogórkiem.
Wybieraj warzywa jak najbardziej urozmaicone. Każdego dnia inny zestaw. Pamiętaj, że w żółtych i pomarańczowych (papryka, marchew, dynia) jest beta-karoten, czyli prowitamina A, która korzystnie wpływa na wzrok, a także pomaga organizmowi w pozbywaniu się szkodliwych wolnych rodników, które działają nowotworowo. A w zielonych warzywach, takich jak brokuły, szpinak, zielony groszek, brukselka, sałata, szparagi, kapusta włoska, jest żelazo (dzięki niemu unikniesz anemii) i foliany (zapobiegają poważnym wadom neurologicznym u dziecka). Uwaga! Przechowuj je w lodówce, by nie straciły na wartości.

Owoce: w ciąży jedz je 3 razy dziennie

Są bogate w witaminy, zwłaszcza C, beta-karoten, wiele składników mineralnych i błonnik.
Sięgaj po sezonowe. Maliny, truskawki, porzeczki, jagody, agrest, poziomki, jeżyny, gruszki, jabłka, śliwki – czyli owoce rosnące w naszej strefie klimatycznej – są najzdrowsze. A w sezonie jesienno-zimowym, także wiosennym, korzystaj z mrożonek.
Ostrożnie z owocami południowymi. Oczywiście możesz jeść banany, pomarańcze albo mango, ale nie za często. Spore ilości mogłyby bowiem spowodować, że maluch (już w twoim brzuszku!) uczuliłby się na te owoce.

Mleko i nabiał: w ciąży jedz je 3-4 razy dziennie

Jeśli nie masz alergii na białko krowiego mleka, w czasie ciąży jedz nabiał. To bowiem najlepsze źródła wapnia, i to dobrze przyswajalnego. A potrzebujesz go teraz bardzo dużo, bo twoje maleństwo z niego właśnie buduje kości. Wapń zapobiega też u ciebie osteoporozie (czyli zmniejszeniu gęstości kości i złamaniom), nadciśnieniu i przedwczesnemu porodowi. W pierwszym trymestrze wypijaj dziennie trzy szklanki mleka lub mlecznych napojów, a w drugim i trzecim – cztery szklanki (jedną możesz zastąpić chudym białym serem lub twarożkiem).
Zrezygnuj z serów pleśniowych oraz brie. Mogą w nich być pałeczki listeriozy, bakterii, którą zakażenie w ciąży grozi dziecku chorobami.
Sery żółte jedz dość rzadko. Jest w nich dużo wapnia, ale też sól (w ciąży sprzyja powstawaniu obrzęków), konserwanty i niezdrowy tłuszcz zwierzęcy.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (3)
avatar

Jean
Jean | 2011-01-14 13:39 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Dziękuję za sporo ciekawych informacji. Przeczytałam, że nie powinno się jeść sera pleśniowego typu camembert i brie - wiem od lekarza, że w ciąży nie powinno się jeść sera z pleśnią niebieską (typu lazur), ale camembert i brie także? To dla mnie nowość. Przyznam, że do tej pory jadłam tego sera dość sporo (będąc w ciąży) - czy faktycznie powinnam zupełnie z niego zrezygnować? Z kawy zrezygnowałam zupełnie, chociaż dawniej piłam po 2-3 filiżanki dziennie :)
Pozdrawiam serdecznie.

Odpowiedz

KIKA
KIKA | 2008-06-25 09:36 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

hehe, ja wlasnie dowiedzialam sie ze jestem w ciazy ale to dopiero poczatek , bede sie starala jesc to co najzdrowsze

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

ilona1974
ilona1974 | KIKA | 2009-04-23 17:53 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

jestem w 14 tygodniu ciazy i mam broblem z odzywianiem.duzo czytam jak zdrowo sie odzywiac a u mnie wszystko jest na odwrot. niemoge pic mleka,jesc jogurtow ,serow ,jajek wszystkiego co wiaze sie z nabialem,mam problem z jedzeniem miesa,cale szczescie moge jesc warzywa i ryby. boje sie ze niezapewnie mojemu malenstwu wszystkiego co potrzebuje do prawidlowego rozwoju.prosze pomozcie co mam robic?

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?