Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Jak zacząć zdrowiej jeść i karmić dziecko? 5 najważniejszych zasad

| 07.04.2014, aktualizacja: 07.04.2014 | 2

Zdobywanie i szykowanie jedzenia nie jest w naszych czasach jakimś szczególnym wyzwaniem. Są przecież supermarkety i restauracje. Trudność jest inna: wybór. I to mądry. Bo nie wszystko, co ładnie wygląda, jest zdrowe.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
jak kupować zdrowe produkty
fot. Fotolia
Półki w sklepach uginają się od najróżniejszych przepięknie zapakowanych i zachęcająco wyglądających produktów. Wydaje się, że takie jedzenie jest wartościowe. Zresztą wzrok doskonale potrafi nas oszukiwać. Skoro coś pięknie wygląda – marchewka jest absolutnie pomarańczowa, sałata soczyście zielona, a szynka cudnie różowa – a do tego smakowicie pachnie, z pewnością jest też zdrowe... Tymczasem bywa różnie. Oto kilka zasad, którymi warto się kierować, by zacząć jeść lepiej.

1. Kupuj lokalnie

Najlepiej w osiedlowym warzywniaku, na lokalnym targu lub pobliskim bazarku. W takich miejscach raczej nie ma produktów wysoko przetworzonych, najczęściej przywożonych z odległych miejsc na świecie, a towar jest świeży. Jedzenie naturalne, nieprzetworzone szybko się psuje, więc sprzedawca z pewnością dowozi je na bieżąco od lokalnych dostawców.

Zobacz też: Moda na eko

2. Wybieraj jedzenie sezonowe

I najlepiej z naszej strefy klimatycznej. Tak jak robiono to tradycyjnie i do czego nasze organizmy są genetycznie przygotowane. Świeży czerwony dojrzały pomidor w styczniu powinien nas dziwić tak samo jak 15-stopniowy mróz w lipcu. A dzieje się to teraz raczej rzadko... Tymczasem np. wczesną wiosną normalne powinno być to, że jemy kiszone ogórki i kapustę, warzywa, które daje się naturalnie przechować przez zimę, i przetwory owocowe zrobione w sezonie, a latem, gdy dojrzewają świeże warzywa i owoce, możemy najeść się do woli malin, truskawek, fasolki, kalafiorów.

3. Wyklucz produkty z długą listą składników

Wyznacz sobie jakiś limit, np. nie kupuję produktów, które na liście składników mają więcej niż pięć pozycji. A także tych, w których cukier (lub inna substancja słodząca) występuje na pierwszych trzech pozycjach. Takie produkty są zwykle wysoko przetworzone, a zatem niezbyt wartościowe. Na przykład kakao rozpuszczalne dla dzieci zawiera jedynie 18 proc. naturalnego kakao, a jego głównym składnikiem jest... cukier (na liście składników występuje jako pierwszy!).

Zobacz też: 7 złotych zasad czytanie etykiet

4. Gotuj w domu

Będziesz dokładnie wiedziała, co jesz sama i twoja rodzina. Jeśli jesz poza domem, upewnij się, że ugotował to człowiek, a nie wyprodukowała fabryka. W wysoko przetworzonych produktach jest zbyt dużo niezdrowego tłuszczu, soli, cukru oraz mnóstwo składników dodatkowych. Producenci takiego jedzenia bardziej troszczą się o jego atrakcyjny wygląd i długi termin przydatności do spożycia niż o wartości odżywcze.

5. Wyeliminuj udawane jedzenie

Naprawdę czytaj etykiety (namawiamy do tego do znudzenia) i wybieraj tylko takie produkty, których składniki potrafisz wyobrazić sobie w stanie surowym lub w środowisku naturalnym. Trudno wyobrazić sobie glutaminian sodu rosnący na grządce lub syrop glukozowo-fruktozowy zbierany przez pszczoły. Albo... znaleźć w lesie poziomki pachnące sztucznym aromatem, prawda?

Zobacz też: Talerzyk na cenzurowanym
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (2)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?