Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Co i ile jeść w ciąży – plan na dziewięć miesięcy

| 11.12.2008, aktualizacja: 08.05.2015 | 3
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
kobieta, ciąża, odżywianie, mama, owoce
Często słyszysz, zwłaszcza teraz, gdy jesteś w ciąży, że powinnaś się zdrowo odżywiać. Ale co to konkretnie znaczy? Ile jarzyn, owoców, mięsa czy pieczywa powinno znaleźć się każdego dnia na twoim talerzu, by twoje dziecko rozwijało się prawidłowo?

Czy wiesz, jak szybko rośnie dziecko w twoim brzuchu? Przez dziewięć miesięcy z niewidocznego gołym okiem zarodka powstaje człowiek ważący kilka kilogramów i mający ponad pół metra długości. A wszystkie komórki swojego malutkiego ciała zbuduje z tego, co dostanie od ciebie!
Ale to nie wszystko. To, jak się teraz odżywiasz – czy jadasz warzywa i owoce, ciemne pieczywo, chude mięso oraz ryby, czy raczej wolisz colę, hamburgery i białe bułeczki – ma duży wpływ na zdrowie twojego dziecka także za... kilkadziesiąt lat! Naukowcy twierdzą, że wiele chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, cukrzyca, nadciśnienie, ma swój początek już w łonie mamy.

Polecamy: Dieta kobiet w ciąży wpływa na zmysł powonienia dziecka

Przygotowaliśmy dla ciebie ściągawkę, dzięki której dowiesz się, co i ile powinna jeść przyszła mama. Koniecznie zwróć uwagę na to, czego nie ma w naszym planie zdrowego odżywiania w ciąży. A nie ma w nim słodyczy, napojów gazowanych, fast foodów, zupek instant. Dlaczego? Ponieważ żaden z tych produktów nie powinien znaleźć się w twoim codziennym jadłospisie. O tym, co powinno – czytaj niżej. A na koniec rozwiąż test, żeby sprawdzić, czy właściwie się odżywiasz i co ewentualnie możesz zmienić w swoim ciążowym menu.

Pieczywo, kasze (4–5 razy dziennie)

Myślisz, że chleb, kasze, makarony to tylko źródło zbędnych kalorii? Nic podobnego, te produkty powinny znaleźć się praktycznie w każdym posiłku. Są w nich tzw. węglowodany złożone, które – w odróżnieniu od prostych, obecnych w słodyczach – zapewniają energię na długie godziny. Jest tu też białko, witaminy z grupy B, magnez, żelazo, cynk i błonnik zapobiegający zaparciom.
  • Najwięcej cennych składników znajdziesz w pieczywie razowym i grahamie. Żytni chleb jest dwa razy bogatszy w żelazo, cynk, magnez niż biały. Ale nie każde pieczywo ciemne jest zdrowe: kolor może zawdzięczać tylko dodatkowi karmelu.
  • Wybieraj gruboziarniste kasze. Najbardziej wartościowa jest gryczana i jaglana. Ta pierwsza ma aż piętnaście razy więcej magnezu niż biały ryż.
  • Sięgaj po płatki owsiane. Są zdrowsze niż wysoko przetworzone śniadaniowe, nawet te wzbogacone witaminami.
Przeczytaj: Witaminy w ciąży – brać czy nie brać

Warzywa (3–4 razy dziennie)

Mają mnóstwo minerałów, witamin oraz błonnika.
  • Jedz codziennie około 400 gramów. Oczywiście w kilku porcjach. Najlepiej dodawaj ich po trochu do każdego posiłku. Na śniadanie może to być surówka z rzodkiewki, na obiad – gotowane ziemniaki, buraczki i sałata, a na kolację – pomidory czy kiszone ogórki.
  • Wybieraj rozmaite rodzaje. Takie urozmaicanie warzywnego menu gwarantuje, że dostarczasz sobie i dzidziusiowi zdrowych składników w pełnym wyborze. W żółtych i pomarańczowych warzywach (papryka, marchew, dynia) jest beta-karoten, czyli prowitamina A, korzystnie wpływająca na wzrok i walcząca z wolnymi rodnikami, które działają nowotworowo. W zielonych (brokuły, szpinak, zielony groszek, brukselka, sałata, szparagi) jest żelazo (dzięki niemu unikniesz anemii) i foliany (zapobiegają wadom neurologicznym u dziecka). Warzywa przechowuj w lodówce, by nie straciły swych wartości.

Owoce (3 razy dziennie)

Są bogate w witaminy, zwłaszcza C, beta-karoten, mają dużo minerałów i błonnik.
  • Sięgaj po sezonowe. Maliny, truskawki, porzeczki, jagody, poziomki, gruszki, jabłka, śliwki – owoce naszej strefy klimatycznej – są najzdrowsze. Poza sezonem korzystaj z mrożonek.
  • Owoce południowe. Jeszcze kilka lat temu przestrzegano przyszłe mamy, by nie jadły ich za często. Podejrzewano bowiem, że spore ich ilości mogą sprawić, że dziecko jeszcze w życiu płodowym może się na nie uczulić. Teoria ta nie potwierdziła się, dlatego jeśli lubisz cytryny czy pomarańcze, możesz je jeść – o ile, oczywiście, nie jesteś na nie uczulona.
Przeczytaj także: Jesteś w ciąży? Jedz jabłka!
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (3)
avatar

Becia
Becia | 2015-04-13 22:53 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Do tego zdrowego trybu życia warto dodać unikanie dymu papierosów. Pewnie większość powie ze unika ale ile razy to się zdarza że sąsiad pali przez okno by w domu sobie nie smrodzić a nawet zimą trzeba otworzyć czasem okno. Kupiłam oczyszczacz powietrza firmy Boneco i gdy faktycznie muszę wyjść z mieszkania to trudno wszystkiego się nie przeskoczy ale wtedy jest wietrzone całe mieszkanie i zaraz po zamknięciu okien włączamy oczyszczacz powietrza dzięki temu faktycznie można bronić sie przed toksynami w powietrzu.

Odpowiedz

anialadeevit
anialadeevit | 2013-06-02 15:27 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Restrykcyjna dieta może przyczynić się bardo częstej anemii z niedoboru żelaza, osłabienia, niedoborów witamin.

Odpowiedz

Anonim
Anonim | 2011-04-27 19:14 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jestem dziennikarką TVN i jestem w trakcie przygotowania programu tv do którego chcemy zaprosić panie w ciąży, które mają problem z zaburzeniem odżywiania. Anoreksja lub bulimia są ciężkimi chorobami z którymi muszą poradzić sobie kobiety, takie zaburzenie może dotknąć też kobietę w ciąży. Jeśli jesteś w takiej sytuacji, nie umiesz tego nazwać, ale nie wiesz też jak sobie z tym poradzić zgłoś się i porozmawiaj o tym. Podaj imię, numer telefonu na adres m.rauk@tvn.pl.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?