Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Żelazo poprawia płodność kobiety, a najlepszym jego źródłem jest mięso

| 03.01.2016, aktualizacja: 19.01.2016 | 6

Jeśli rozpoczęłaś starania o dziecko, zwróć uwagę na to, czy w twojej diecie jest wystarczająca dawka żelaza. Ten składnik wspomaga płodność kobiety i jest potrzebny do utrzymania ciąży. Sprawdź, w jakich produktach jest najwięcej żelaza.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
kobieta, mięso, żelazo, dieta na płodność
fot. Fotolia

Dlaczego żelazo jest ważne dla kobiety w trakcie starania o ciążę?

Żelazo wspiera ogólną kondycję oraz odporność organizmu kobiety. Ten pierwiastek odpowiada też za prawidłowe funkcjonowanie komórek jajowych oraz (po zapłodnieniu) zarodka. Z badań wynika, że panie, których dieta jest bogata w żelazo mają wyższy poziom dzietności. Są też dowody na to, że dieta bogata w rośliny strączkowe (i dostarczone z nimi żelazo) chroni kobiety przed niepłodnością owulacyjną.

Sprawdź: Kiedy są cykle bezowulacyjne?

Warto zadbać o obecność żelaza w diecie przed poczęciem, ponieważ w czasie ciąży zapotrzebowanie na ten pierwiastek wzrasta niemal dwukrotnie. Deficyt żelaza w czasie przed poczęciem wpływa na szybsze wyczerpanie rezerw w ciąży i prowadzi do anemii.

Jaka dzienna dawka żelaza jest potrzebna kobiecie, która chce zajść w ciążę?

Żelazo jest magazynowane w organizmie, ale w bardzo małej ilości. Dlatego trzeba je dostarczać z dietą. W wypadku młodych kobiet zapotrzebowanie wynosi 10-18 mg żelaza na dobę (dawkę można zwiększyć podczas miesiączki).
 

Jakie produkty spożywcze zawierają żelazo?

Najlepiej przyswajalne jest żelazo z mięsa czerwonego (ze względu na hemową postać). Z tego względu kobiety starające się o dziecko powinny wybierać wołowinę czy polędwicę wołową. Poza tym sporo żelaza jest w podrobach (np. w wątróbce), drobiu, wędlinach (najlepiej tych pieczonych w domu), jajkach i rybach. 
Bogate w żelazo są także produkty pochodzenia roślinnego (niestety ma ono postać niehemową – gorzej przyswajalną). Źródłem żelaza są zielone warzywa (szpinak, natka pietruszki, sałata, rukola), produkty zbożowe (płatki pszenne, owsiane, pieczywo razowe, kasza gryczana), suche nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soja), boćwina, orzechy, pestki dyni, suszone owoce.  
Ważne! Podczas gotowania żelazo wytrąca się z produktów i przedostaje się do wody, dlatego trzeba je przygotowywać jak najkrócej i w jak najmniejszej ilości wody. Na mniejszą przyswajalność wpływają też potrawy bogate w fosforany (np. potrawy z ryb). 
Aby zwiększyć przyswajalność żelaza, najlepiej łączyć produkty bogate w ten pierwiastek z produktami bogatymi w witaminę C. Można na przykład popijać posiłek sokiem z pomarańczy czy dzikiej róży.
 

Czy kobiety, które planują potomstwo powinny suplementować żelazo?

Żelazo jest jednym z najsłabiej przyswajanych pierwiastków, z pożywienia wchłaniamy go od 1-20%. Dlatego często zaleca się jego suplementację. Dawkę żelaza w postaci syntetycznej powinien dobrać lekarz.

Dania bogate w żelazo:


Przepis na pasztet wołowy z surówką. Danie zawiera 9,9 mg żelaza w porcji




Przepis na sałatkę z ciecierzycą. Danie zawiera 7,8 mg żelaza w porcji



Więcej na temat:
Poznaj fazy cyklu miesiączkowego
Dlaczego warto jeść migdały przed zajściem w ciążę
W jakim miesiącu najlepiej zajść w ciążę?
Czy możesz mieć problem z płodnością - test

 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (6)
avatar

pepperoni
pepperoni | 2016-12-09 16:18 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

no chyba najlepiej brać jakieś takie multiwitaminy bo tego wszystkiego zbiera się tyle że trzeba by brać kilka albo i kilkanaście różnych tabletek dziennie. Lepiej mieć wszystko albo przynajmniej większość w jednej albo dwóch

Odpowiedz

granulka
granulka | 2016-12-07 15:36 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja akurat żelazo miałam w prenatalu ale brałam je dopiero od 13 tc i to mi w sumie wystarczyło. Tak zresztą zalecał lekarz. Niedoboru w ogóle nie miałam, o anemii nie było mowy na szczęście, a jestem wegetarianką więc w mięsie go nie miałam. Nadrabiałam strączkami w połączaniu z witaminą C

Odpowiedz

paulina
paulina | 2016-10-28 12:39 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

witamina C przy spożywaniu żelaza z roślin? nie żartujcie. to stanowczo za mało. Maleństwu należy się dobrze zbilansowana dieta i połączenie różnych składników zarówno zwierzęcych jak i roślinnych.Mała podpowiedź odnośnie prawidłowej diety np pregna.com.pl/prawidlowa-dieta-w-ciazy

Odpowiedz

Mira
Mira | 2016-06-24 13:17 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jest cała masa mam weganek/wegetarianek, które przed, w trakcie i po ciąży czują się świetnie i rodzą zdrowe dzieci :) Faktycznie, żelazo z roślin jest słabo przyswajalne, jednak wystarczy spożywać je z witaminą C i to pomaga ;) Poza tym na mięso również trzeba uważać, bo np. wątróbka ma dużo witaminy A, na której nadmiar w ciąży trzeba bardzo bardzo bardzo uważać. Dlatego wszystko z głową i pod kontrolą :)

Odpowiedz

Ania
Ania | 2016-05-24 14:09 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Nieprawda, ze rośliny strączkowe wspomagają płodność, zawierają one fitoestrogeny, które właśnie zaburzaja gospodarkę hormonalną.

Odpowiedz

followmybaby
followmybaby | 2016-01-13 23:19 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Na poczatku ciazy zelazo pomaga zapobiegac rowniez anemii. Warto zadbac o jego wysoki poziom szczegolnie w pierwszym trymestrze😊

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?