Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

ZUS obniża zasiłki dla ciężarnych! Twierdzi, że wyłudzają pieniądze

| 10.05.2016, aktualizacja: 11.05.2016 | 29

Uwaga! Kolejne kobiety dostały obniżone wypłaty zasiłku macierzyńskiego. ZUS uznał, że zarabiają za dużo!

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
ZUS obniża ciężarnym zasiłki
fot. fotolia

Czy ciężarne wyłudzają pieniądze?

ZUS poobiera od twojej pensji składki, liczysz więc, że zasiłek macierzyński będzie wypłacony proporcjonalnie do twojej pensji. Tak dotychczas było.
Ostatnio jednak urzędnicy ZUS zaczęli podejrzliwym okiem patrzeć na kwoty wypłacane ciężarnym. Ich zdaniem wiele z nich próbuje wyłudzić pieniądze. Uznali to za podstawę, by oceniać zakres obowiązków kobiety w pracy, zanim zaszła w ciążę. Jeśli w subiektywnej ocenie inspektorzy dojdą do wnioski, że kobieta w zarabia za dużo, a tak zdarza się coraz częściej, ZUS nie waha się przed obniżeniem wynagrodzenia kobiety do minimalnej kwoty. 

Taki właśnie przypadek jakiś czas temu opisywała "Rzeczpospolita". Kobieta zarabiająca 3000 zł brutto zaszła w ciążę i złożyła do ZUS-u wniosek o wypłatę zasiłku macierzyńskiego. Inspektorzy uznali jednak, że pensja kobiety jest zbyt wysoka i wyliczył jej zasiłek od kwoty 1750 zł brutto. Tłumaczyli swoją decyzję w ten sposób: młoda osoba nie może mieć odpowiednich kwalifikacji i tyle zarabiać.

Czy postępowanie ZUS-u jest bezprawne?

Zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ZUS wydaje decyzje w zakresie indywidualnych spraw dotyczących m.in. wymiaru świadczeń z ubezpieczeń społecznych, dodatkowo art. 86 ust. 2 (tej samej ustawy) mówi, że kontrola ze strony ZUS może obejmować w szczególności takie kwestie, jak m.in. prawidłowość i rzetelność obliczania i opłacania składek, a także ustalanie uprawnień do świadczeń i ich wysokości. Oznacza to, że istnieją podstawy prawne  do kwestionowania wysokości odprowadzanych składek przez inspektorów ZUS-u. 

Czy jest na pewno zgodne z prawem?

- Tendencja jest taka: jeżeli się da, ZUS zmierza do tego, by obniżać wynagrodzenia. W systemie prawnym jest zasada domniemania niewinności i wszystkie wątpliwości należy rozstrzygać na korzyść strony. W mojej ocenie, w przypadku działania ZUS-u jest zupełnie odwrotnie. Jeżeli jest jakaś wątpliwość, urząd rozstrzyga ją na swoją korzyść – wyznała WP mec. Katarzyna Mrozowska z kancelarii Pankiewicz & Współpracownicy w wywiadzie dla wiadomości wp.pl. 

Inspektorzy ZUS w swej ocenie powinni brać pod uwagę adekwatność wykształcenie i doświadczenia zawodowego pracownicy do jej zakresu obowiązków i odpowiedzialności związanej z wykonywaniem pracy na danym stanowisku. W wielu przypadkach są to czynniki bardzo trudne do ustalenia. 

ZUS najczęściej postępuje tak, gdy sprawa dotyczy umów zawieranych już w trakcie ciąży lub zatrudnienia na krótko przed długotrwałym okresem pobierania świadczeń. Jeśli kobieta nie zgadza się z decyzją ZUS-u, pozostaje jej odwoływanie się do sądu pracy.

Działania ZUS-u budzą wiele kontrowersji nie tylko wśród samych zainteresowanych, czyli ciężarnych, ale również w środowisku prawniczym. Cytowana wcześniej mecenas (w tym samym wywiadzie) mówi: "Jeśli jestem w ciąży i pracuję, od razu jestem na straconej pozycji, ponieważ taka jest polityka urzędu. Z tym nie powinniśmy się zgadzać. Ta praktyka nie jest w mojej ocenie sprawiedliwa i prawidłowa".
Do Trybunału Konstytucyjnego trafiło zapytanie skierowane przez Sąd Okręgowy w Częstochowie, czy praktyki prowadzone przez ZUS nie naruszają podstawowych praw pracowniczych (sygn. P9/15). Z niecierpliwością czekamy na decyzję.

Zobacz też: Prawa ciężarnych będą ograniczone! Miało być lepiej, a będzie…
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (29)
avatar

elżbieta
elżbieta | 2016-05-16 10:33 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Wystarczy wprowadzić tak jak w ubezpieczeniach 12 miesięczny okres karencji. Bo niestety niemało jest kobiet (nigdy nie pracujących), które zachodząc w ciążę rejestrują na miesiąc działalność , płacą 1 składkę i zaraz idą na chorobowe. Pobierają wtedy przez 20 miesięcy (okradają uczciwie płacących składki) wysokie zasiłki z ZUS. Tylko dlaczego ZUS tolerował to przez wiele lat?!

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Poli
Poli | elżbieta | 2016-05-16 14:34 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Racja

Odpowiedz

Beata
Beata | elżbieta | 2016-05-27 14:16 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Przeciez juz to wprowadzili dla osob prowadzacych dg, Salomonie. A w art. mowa jest o czyms innym, o zatrudnieniu na umowie o prace. Przeczytalas w ogole tekst? Zrozumialas?

Odpowiedz

Toyman
Toyman | elżbieta | 2016-06-30 07:54 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Usunęli juz ta lukę w przepisach, teraz bodajtrzeba mieć 1 Mc okres składkowy a jak nie masz - 1000zl

Odpowiedz

wiedzaca
wiedzaca | elżbieta | 2016-09-17 23:23 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Obudz sie kobieto od styczniamamy takie prawo. Krowa ktora duzo muczy malo mleka daje.

Odpowiedz

dar
dar | 2016-05-16 10:09 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

przecież muszą sobie odbić 500+ , a po za tym jeśli składki są odprowadzane od wysokich zarobków i wówczas im to pasuje to niech płacą gdyż to się należy wulgarnie mówiąc jak psu mięso

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Xxx
Xxx | dar | 2016-05-16 16:22 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Chyba zupa! 🍲

Odpowiedz

Phi
Phi | 2016-05-16 07:17 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Czy w ZUS zarobki są adekwatne do wykształcenia, kompetencji i stażu? Czy jaśnie ZUS po zabraniu świadczeń oddaje nadpłacone składki (jak biorą ksaę to nie zastanawiają się czy ktoś nie zarabia za dużo)

Odpowiedz

alch
alch | 2016-05-16 07:09 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Drodzy Państwo prawda jest taka że często ZUS wydając takie decyzje chroni przed wyłudzeniami ( znam taką sprawę że na 1/2 et vce prezes sp z o.o. zarabiała 30000 i po miesiącu zwolnienie ciążowe) nie twierdze że nie miała prawa tyle że sąd apelacyjny podtrzymał decyzję. Więc coś na rzeczy jest. Ha bym tak w czambuł ZUS-u nie linczował tylko zapytał ile takich spraw ZUS w sądzie przegrał.

Odpowiedz

Kobieta
Kobieta | 2016-05-15 23:06 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

A ZUS jak sciaga os firm kase to dobrze? Pewnie niech nic nie daje...teraz to lataja jak glupki jak ktos zachoruje! Osoba po wypadku wiadomo ze nie wroci sYbko do pracy a jak danej osoby nie znajda w mieszkaniu to trzeba latac i dokumenty pokazywac ze sie bylo w tym czasie na rehabilitacji czy cos..Polskie prawo..a potem to ba jak ktoś pakuje walizki i za granice..

Odpowiedz

Ja
Ja | 2016-05-15 20:52 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

a składki Zusowskie zwrócili ??w takim układzie nadpłacone

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

M
M | Ja | 2016-05-15 21:45 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jasne...możesz pomarzyć. Zostawiają je na poczet przyszłych składek...a jeśli chcesz sie o nie upomnieć bo zamykasz firmę...No cóż twoja strata powiedzą Ci ze dostaniesz je w emeryturze.

Odpowiedz

lelewelka
lelewelka | 2016-05-15 13:23 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Większość kobiet rodzi dzieci przed odejściem na emeryturę, kiedy to wg ZUSu mają odpowiedni wiek do większych zarobków... W ZUSie również powinni zarabiać adekwatnie do wieku, kwalifikacji, wagi mózgu ...

Odpowiedz

mamapoli
mamapoli | 2016-05-13 20:15 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Mowa o zasiĺkach macierzyńskich czy dla ciężarnych?
Artykuł myli te dwa pojęcia.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

karo
karo | mamapoli | 2016-05-16 08:33 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

I jedne i drugie. Ja poszłam na zwolnienie w drugiej połowie ciąży, mając wcześniej od kilku lat ciągłość zatrudnienia i nic n ie dostałam- na podstawie takiej, że nikt nie został zatrudniony w zakładzie na moje miejsce... Czekam na rozprawę w Sądzie

Odpowiedz

Mru
Mru | 2016-05-11 11:18 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Spotkałam się z przypadkami kobiet z własnym biznesem, które po zajściu w ciąże podnoszą sobie pensje właśnie po to, żeby dostać wyższe świadczenie macierzyńskie. Kontrolowanie jest więc na miejscu, bo ja, jako osoba płacąca ZUS rownież dokładam się do ich świadczenia. Natomiast jak to w Polsce, idea może i dobra, ale wykonanie jak zawsze...

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

mama
mama | Mru | 2016-05-11 13:08 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Witam..ma pani racje jednak obecnie zus przy każdej kontroli Musi przyczepić się do jakiejś umowy/czy urlopu by na tym zarobić. Ja od wielu lat mam firmę. Urlop macierzyński naszczęście otrzymałam ale rejestrowałam kwotę jak najniższą by nie mieć kłopotów. Z tym że to było jeszcze na starych zasadach. Teraz po kontroli muszę zapłacić grube tysiące ponieważ nie zgodzili się z jedną z umów - wystarczy iść do prawnika, do sądu, tego typu przypadków są setki. Urzędnicy kontrolujący mają nakazane by wyłudzić pieniądze.
Ja niestety płace duże składki bo na urlop wychowawczy mając funkcjonującą firmę nie mogę pójść. Więc do czasu gdy zus przestanie terroryzować ludzi drugiego dziecka nie będzie.

Odpowiedz

Daro
Daro | Mru | 2016-05-15 19:34 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Polecam poczytam aktualne przepisy a później pisać takie głupoty. Na dzień dzisiejszy kobieta prowadząca własną działalność gospodarczą dostaje 1075zl zasiłku macierzyńskiego nie zależnie od tego jakie płaci składki i ile prowadzi ta działalność.

Odpowiedz

alch
alch | Daro | 2016-05-16 07:04 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Skąd te informacje? Myli się Pan polecam poczytać przepisy

Odpowiedz

Ja.
Ja. | Mru | 2016-05-15 20:53 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja jestem na działalności gospodarczej na preferencyjnm Zusie. Kiedy poszłam na zw lek w ostatnim miesiącu dostałam nie całe 300 zł z czego do 10 musiałam zapłacić składkę chorobowe 288 zł. Smieszne...Szczerze nie dziwie się ze ludzie kombinują ....

Odpowiedz

Lentilek
Lentilek | 2016-05-10 22:53 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jakby 3 tyś. było jakas niewiarygodnie wysoką kwotą.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

szok
szok | Lentilek | 2016-05-11 12:53 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

... i to jeszcze brutto ;)

Odpowiedz

Irga
Irga | Lentilek | 2016-05-11 14:42 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

W dodatku brutto. No niemożliwe żeby ktoś mógł tyle zarabiać, bajońskie sumy :P

Odpowiedz

Klaudia
Klaudia | Lentilek | 2016-05-15 20:46 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Dokładnie. To jest chore. Poza tym co to znaczy, że ZUS zbada czy taka pensja mi się należała czy nie? To jest kwestia umowy pomiędzy mną a pracodawcą i jeśli ocenia moją pracę na te 3 tys. brutto to ZUSowi nic do tego... Chory kraj.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?